Rebecca Cannerfelt från FranklinCovey har sammanställt en lista på hur du blir en mästare på att hålla möten. Eventeffect listar några av hennes främsta tips.
Före mötet
Förbered och skicka ut en agenda i god tid. Reflektera över varför mötet ska ske och vad ni ska diskutera. Skicka ut en agenda i god tid och se till att tekniken fungerar.
När mötet startar
Om deltagarna inte känner varandra, be dem introducera sig själva. Låt dem dela sina förväntningar på mötet och gå sedan igenom agendan. Utse mötesledare, sekreterare och en person som håller koll på tiden.
Under mötet
Skapa en trygg atmosfär genom att medarbetarna får utrymme att uttrycka sig. Ta inte bara in åsikter från de som är extroverta, utan var uppmärksam på samtliga deltagare. Skriv ned actions: vad, vem och när för att få saker gjorda. Utvärdera slutligen mötet tillsammans.
Efter mötet
Följ upp era actionpunkter. Vad har gjorts och inte? Varför har något uteblivit? Skicka även ut anteckningar från mötet till samtliga deltagare.