Det är en utmaning för alla företag att få fler kunder. Både nya kunder och återkommande. Nedan finner du tips på hur du får tag i nya kunder och får dina gäster att komma tillbaka.
Att hitta nya kunder är generellt svårare än att behålla och utveckla sina kunder. Samtidigt är det helt kritiskt, vill du finnas kvar över tid måste du se till att få nya kunder.
Stick ut
Det blir lättare att attrahera kunder, synas och bli ihågkommen om du sticker ut. Tittar man på de flesta konferensanläggningars hemsidor är de relativt homogena. Man beskriver sig i mångt och mycket med samma ord. Bestäm hur ni skall sticka ut och visa det.
Tänk på att det gäller i all din kommunikation, mail, tryckt material och din hemsida. Det senare är ofta det första de potentiella kunderna ser. Se till att kommunikationen gör dig rättvisa.
Samarbeta
Ta hjälp av andra att sälja genom att skapa bra samarbeten. Här gäller det att identifiera andra företag som har kontakt med dina potentiella gäster och se till att din anläggning finns med som alternativ hos dem.
Samarbeten du bör titta på är till exempel:
Eventbyråer och festfixare, bokningsbyråer och bokningssajter. De upplevs av många ta ut relativt höga avgifter, men det är bättre vara med än stå över. Andra konferensanläggningar, där ni kan komplettera varandra, resebyråer, kortbolagen, för att få vara med på deras utskick med erbjudande. Lokala samarbeten. Få det lokala näringslivet att hänvisa kunder till varandra. Det ökar också sannolikheten att gästen stannar fler nätter.
Bearbeta stora kunder
Hos de flesta större företag och organisationer finns det en eller ett par personer som är ansvariga för event. Dessa personer kan vara värda att bearbeta med e-post, telefon eller i vissa fall med personligt besök. Klassiskt säljarbete helt enkelt. Här har du stor nytta av den första punkten, att ni sticker ut.
Ta hjälp av era kunder
Nöjda kunder är ett måste för att lyckas i längden. Nöjda kunder kan också hjälpa dig att få fler nya kunder. Här handlar det om allt från att uppmuntra kunder till att dela bilder och tagga er anläggning i sociala medier till att ge kunderna någon form av bonus om de hjälper dig att skaffa nya kunder.
Hur du får gästerna att komma tillbaka
En utmaning är att många konferensgäster besöker anläggningen en gång och även om de är nöjda kommer de inte tillbaka. Jag har bokat anläggningar till otaliga konferenser och själv agerat så, oftast för att vi önskat få en ny upplevelse. Och andra sidan har jag ytterst få gånger fått någon som helst kontakt eller förfrågan om att komma tillbaka.
Generellt är det enklare att sälja mer till befintliga kunder. Jag anser därför att det går att göra mycket mer även på själva anläggningen.
Så får du dina gäster att komma tillbaka till anläggningen:
Fråga är det enklaste av allt. Antingen när kunden checkar ut eller genom ett samtal efteråt, men fråga om kunden vill boka fler möten eller konferenser hos er.
Företagskunder kan bli privatkunder och vice versa. Har du en konferensgrupp på besök, se till att alla deltagarna får ett bra erbjudande för att komma tillbaka för en privat vistelse. Omvänt gäller för alla privatkunder, säkerställ att de får veta att de kan boka konferenser och möten hos er.
Försök om möjligt få e-post till alla gäster, inte bara till den som bokat. Då kan du både skicka ut ett tack för besöket och sedan även relevanta erbjudanden. Följ upp alla konferenser med den som bokade. På lite större företag bokar en person ofta ett stort antal event. Om en grupp från företaget har varit nöjda blir det lättare att få dit ytterligare en grupp från samma företag.
Viktigast av allt, gästerna måste vara riktigt nöjda. Det finns ett så stort utbud av anläggningar i dag och är man inte nöjd med sin vistelse kommer man inte tillbaka. Här är det perfekt att arbeta med en kundenkät. Baserat på den kan ni utveckla er anläggning och ge bättre erbjudanden till era kunder.
Av: Patrik Nordkvist
Läs om Patrik här.