Listan är framtagen av Effektivitetskonsulten Petra Brask, som Metro skriver om.
1. Varva ned några dagar innan semestern
Kör inte på maxfart de sista dagarna, då kan det ta längre tid att vara ned under din semester. Försök att avsätta tid under de sista dagarna, till att avsluta saker. Det är annars lätt hänt att man fortsätter jobba under semestern.
2. Fundera över hur ledig du vill vara
Planera hur arbetet ska fungera när du är på semester. Om det behövs – överlåt olika uppgifter och utse en ställföreträdare om det behövs. Bestäm dig också för hur ledig du ska vara. Svarar du på jobbsamtal och mejl? Ska du vara helt bortkopplad?
3. Var ute i god tid
Berätta för externa och interna kontakter om att du kommer gå på semester samt om det är ok eller inte, att de hör av sig.
4. Akta dig för vissa fraser
Var försiktig med frasen ”kontakta mig om det är akut”. Det kan tolkas på olika sätt och risken är att folk hör av sig hela tiden. Det kan vara bra att berätta för några personer vad ”akut” innebär, dessa kan sedan kontakta dig om läget är kritiskt.
5. Skriv ned och prioritera
För många kan det vara stressigt innan semestern. Ett tips är att lisa de uppgifter som är viktigast att få klart innan du går på ledighet. Du kommer förmodligen upptäcka att det finns uppgifter som kan vänta till efter ledigheten.
6. Planera för att komma tillbaka
Skriv ned en lista på de viktigaste uppgifterna du måste göra efter semestern. Det kan vara bra, då du slipper tänka på det under semestern. Listan gör att det blir enklare att komma in i jobbet igen efter semestern.
7. Fixa autosvar
Rensar du mejlen medan du har semester? Fixa ett autosvar som förklarar att mejlen inte kommer läsas medan du har semester, samt att de är välkomna att kontakta dig igen när du är tillbaka. Hänvisa också till andra ansvariga på ditt arbete.
8. Stäng av
Kroppen behöver avkoppling och vila. Släpp jobbet och njut av en skön semester!