För tio år sedan såg Skellefteå annorlunda ut och undersökningar visade att Skellefteå-borna inte var särskilt stolta över sin stad. Sedan dess har kommunen, tillsammans med privata aktörer, jobbat hårt med att förändra den bilden. Helena Renström jobbar som marknadschef på Skellefteå kommun. Hon jobbar främst med platsmarknadsföring och jobbar tillsammans med kollegor med att lyfta Skellefteå. Tidigare rapporterades det om en ganska stereotyp bild av staden, med skoter, snö och hockey i fokus. Idag ser det väldigt annorlunda ut. Skellefteå-borna är stolta över sin stad och ord som hållbart byggande i trä, investeringar, innovation och företagsetablering dyker upp som associationer till staden.
Det händer mycket i Skellefteå. Staden behöver öka antalet invånare för att möta efterfrågan på arbetskraft och de behöver gå från 2000 till 4000 nyinflyttade per år. Batteri-tillverkaren Northvolt har etablerat sig i området och de kommer att bli Europas största batterifabrik med tillverkning av litiumjonbatterier för elbilar och lagring av energi. Samtidigt satsar Boliden, Holmen skog och flera andra bolag i området. Minst 8000 bostäder är planerade och Skellefteå är den kommun i Sverige där det investeras mest per capita.
– Vi har ett stort behov av kompetens och arbetskraft, det fanns ett stort behov i vårt nuvarande näringsliv redan innan Northvolt bestämde sig för att etablera sig. Vårt näringsliv går väldigt bra och Västerbotten har den lägsta arbetslösheten i Sverige.
Sara Kulturhus, världens andra högsta byggnad i trä, stod klart i september. Här finns Västerbottensteatern, Skellefteå konsthall, Museum Anna Nordlander, bibliotek och The Wood Hotel. Hon, som Helena benämner huset, är efterlängtad på flera plan. Här finns det möjlighet att ha stora konserter och hotellets rum underlättar trycket på stadens andra hotell.
– Sara kulturhus och alla dess evenemang ger oss möjligheter som bara storstadsområden hade förut. Dessutom är de 205 rummen väldigt välkomna för vi har en stark beläggning på våra hotell just nu, mycket tack vare de investeringar som görs.
Evenemang lockar besökare
Anledningen till att resenärer kommer till Skellefteå är främst vänner och familj, men på andra plats ligger evenemang. Genom åren har evenemangsscenen utvecklats i Skellefteå och idag finns det evenemang över hela året. Vintersim hålls årligen i februari, en del ivärldscupen i vintersimning som lockar besökare från hela världen. Nordsken är Skandinaviens största event för spel, fantasy och cosplay. På sommaren lockar Trästocksfestivalen besökare, den fria musikfestivalen som firar 30 år.
– Visit Skellefteå har tillsammans med Swedish Lappland gjort ett fantastiskt jobb under lång tid. Hela destinationen kring norra Sverige har utvecklats länge och innan pandemin var Skellefteå den näst starkaste destinationen i Swedish Lappland sett till omsättning.
För den som ska förlägga event eller konferens i Skellefteå så tycker Helena att man inte ska missa den småskaliga matproduktionen. Det finns många mindre gårdar att besöka, som producerar mat småskaligt och hållbart. Restaurangutbudet har växt i Skellefteå under senare år, och utökats ännu mer nu tack vare Sara kulturhus. Om man vill fylla på med upplevelser så finns det möjlighet att besöka Showroom Skellefteå, som ligger i The great northern – en start-upmiljö för unga entreprenörer. Besöker man Skellefteå får man inte heller missa att utforska deras hållbara bygge i trä. Sara kulturhus är en av många byggnader i trä men Helena tipsar även om ett besök i kyrkstaden Bonnstan.
Utmaningarna för Skellefteå är att hinna med utvecklingen och att kunna erbjuda hållbara resor dit. Idag görs det stora satsningar på elflyg och ambitionen är att flygplatsen ska vara koldioxid-neutral. Idag går det att resa till Skellefteå från Stockholm med tåg och buss. Längre fram kommer det gå att resa direkt till Skellefteå med tåg, tack vare Norrbotniabanan. Lagom till den lanseras ska även ett nytt resecentrum etableras i stadskärnan.
Av: Lovisa Wallin