Johnny Sundin är en entreprenör och scenpersonlighet som alltid gått sin egen väg och brinner för kreativitetens möjligheter. I bagaget finns en stor erfarenhetsbank från områden som: moderator, standup-comedy på TV, konferencier på branschgalor, manusförfattare, projektledare på event, performance på kundaktiviteter och föreläsare på konferenser.
Humorn är alltid det självklara ledordet när Johnny Sundin håller sina föreläsningar, då det kan vara världens mest effektiva verktyg för att få människor att fungera i grupp och ta till sig ett budskap.
Hur man producerar en föreläsning på beställning
– Jag är en person med en väldigt brokig bakgrund. Jag är en entreprenör i mötes- och eventbranschen och är min egen företagare – sprungen ur ett intresse av att stå på scenen. På 1990-talet fann jag min väg till scenen och började utmana mig själv. Parallellt höll jag också på med företagsbokningar och kom då på att det skulle vara roligt att verkligen lyfta upp något om företagen.
Det var under denna period som konceptet ”Galenkonsulten” uppkom – en allmänt tokig person med stor kavaj och roliga glasögon som drog skämt om företagens ledningar i ett kvalificerat och smart practical joke. Konceptet blev snabbt populärt och Johnny började en framgångsresa han aldrig kunnat drömma om.
– Jag gjorde cirka 900 föreställningar och det var väldigt hektiskt ”men” lönsamt. Jag uppfann min egen nisch – det finns många galna konsulter men bara en Galenkonsult. Jag drev med riktiga affärskonsulter och gjorde ett unikt material för varje företag. Jag utarbetade en modell där jag alltid kvalitetssäkrade materialet innan en föreställning. Jag gjorde min research och hade sedan en dragning för några enstaka personer som fick se mitt framträdande. Så jag har alltså gjort ungefär lika många framträdanden på scenen som i konferensrummet för få människor.
Utarbetad retorik
Under showerna utarbetade Johnny Sundin sin retorik. Som föreläsare i dag använder han en väl genomtänkt visuell retorik.
– Jag är oerhört intajmad med min klicker. Jag jobbar väldigt interaktivt med bilden, vilket jag lärde mig genom Galenkonsulten då jag använde animeringar. När jag idag förläser om förändring, kreativitet och idéskapande så använder jag filmklipp, musiksnuttar, rappar så scenen, plockar fram min guldhjärna, leker med ord och skapar en bra stämning. När jag jobbade som Galenkonsulten lärde jag mig att snabbt vara kreativ och få en överblick över ett företag. Man kan säga att jag gått livets hårda skola då jag besökte företagen när jag gjorde en research. Så jag är kanske en av de konsulter som träffat flest företag och organisationer. Från styrelserum till fikarum – mycket lärorikt!
Genom åren som Galenkonsulten kunde Johnny han ha mellan tio och tolv uppdrag i månaden, han sammanställde då en show på några timmar.
– Jag tränade upp min hjärna att hitta mönster, vara analytisk och finna humorn i vardagliga ämnen. Hur kan man hitta på något roligt om kylaggregat och pacemakers? Jo, det går faktiskt när man sätter igång.
Inspiration under konferensen
Enligt Johnny Sundin vill nio av tio kunder ha något inspirerande under konferensen. När kunderna haft humoristiska inslag i programmet och man ser i enkäterna så är det den typen av tillstånd som människorna kommer ihåg. Ibland kan besökarna inte riktigt komma ihåg ämnet, men de lämnar konferensen med en positiv känsla.
– Jag är ingen beteendevetare eller hjärnforskare utan dyker in i det som är lätt att förstå genom att läsa sig till det. Jag gör ofta enkla spaningar och kopplar det till saker som folk känner igen. Jag blandar underhållning och information. Jag har som signum är att arbeta mycket med interaktiviteten i publiken under en föreläsning – snabba korta frågor där man får reflektera, kasta ur sig ord och prata ihop sig två och två. Jag flyttar runt folk i lokalen för att låta de prova en mönsterbrytning, vilket skapar en ny energi i rummet. Jag jobbar också med digital interaktivitet med appar och länkar där folk får svara på frågor.
Kreativitet och förändring
– Skrattet och humorn är ett sätt att fånga känslan hos publiken. Nu genomför jag ett nytt samarbete med seminarieföretaget Lära för livet. Föreställningen heter ”Från Selfie till Gruope”.
Det är ett öppet seminarium där Johnny Sundin tittar på hur vi beter oss i grupp för att lösa problem eller fatta beslut. Lära för Livet och ”Från Selfie till Groupie” kommer till Stockholm 12 maj och till Göteborg den 19 maj.
– Innan jag skulle sätta samman föreställningen använde han konceptet crowd writning, där jag tog hjälp av sex personer som arbetar inom olika yrken. Föreställningen passar för alla som arbetar tillsammans med andra människor och det är en spaning om hur individualismen har kantrat sättet för oss att arbeta bra tillsammans. Min tes är att vi behöver båda delarna och det har vi alltid gjort. Det har bara svängt lite för mycket åt att människor kan tänka ”planetsystemet snurrar runt mig”, men alla ska få plats med sitt ego och vi måste också lära oss hur man arbetar i grupp och ha en bra attityd mot varandra. Vi måste kvittera och lyssna på varandra.
Vilka tips har du till andra som ska ta fram nya föreläsningar?
– Gör tidigt en research om ämnet och tillåta dig själv att ha en period där du inte vet exakt vad föreläsningen ska handla om. Marinera och tankesortera. När du sedan har byggstenarna är det lättare att komma på ett nytt koncept. När du arbetar med den röda tråden ska du vara mån om hela dramaturgin – ha en röd tråd genom hela handlingen. Arbeta med humoristiska perspektiv. Humor är en överraskningsupplevelse för hjärnan och visar att du vågar bjuda på sig själv. Om du skämtar om andra – skämta även om dig själv. Våga också anta utmaningar, ta ett stort jobb och gör det. Utmana sig själv och välj att producera något du inte är säker på om du kan klara av.
Hur säljer du dina föreläsningar?
– Till absolut största delen genom direktkunder och dels genom talarförmedlingar,anläggningar och eventföretag.Det är därför viktigt att de känner till en. Jag jobbar också med rörlig media och spelar in videos för de personer jag ska sälja in mig till. Efter mina föreläsningar skickar jag även ut dokumenterande videos till deltagarna.