Nyligen var det dags för Ateas årliga landslagsläger – med hjälp av kommunikationsbyrån Minnesota bjöd de mellan 26 och 27 augusti in sina medarbetare till en kickoff.
Atea hade 2007 cirka 950 medarbetare. Sedan dess har de genomfört en storsatsning för att skapa en stark företagskultur – i dag är de 2200 medarbetare och omsätter mer än dubbelt så mycket som för nio år sedan. Så hur har de lyckats locka och engagera så många människor? Enligt Magnus Sallbring, marknads- och HR direktör på Atea, beror det bland annat på möten.
– Vi jobbar mycket med möten och tycker att de är viktiga, då det mest exklusiva vi kan ge varandra i dag är tid. Därför blir möten ännu viktigare. Vi investerar i möten i alla riktningar, vi bjuder exempelvis in alla våra leverantörer, tillverkare och partners till ett stort planeringsmöte en gång om året – det är då vi gemensamt planerar vår framgång. Det senaste mötet vi genomförde var vårt landslagsläger, vilket är speciellt.
Landslagslägret
Arrangemanget började med att Atea hyrde Stockholms universitet, där de lät sina medarbetare gå runt i olika klassrum för att delta i utbildningar – som hölls av deras egna specialister. Under kvällen anordnades det inspirationsföreläsningar – där bland annat Aron Anderson gästade.
Lördagen kickade igång med ett besök på Bosön, Vinnarhallen, som är en fullstor fotbollsplan, där man lade parkettgolv och byggde en högklassig konferensmiljö. Vid årets kickoff låg fokus på hur Ateas kundmöten och den totala kundupplevelsen kan förbättras ytterligare. Där för att förmedla budskapet från scen var den tidigare SAS-chefen Janne Carlzon. Hans bok ”Riv Pyramiderna”, som är en av Sveriges första och mest lästa managementböcker, är mer aktuell än någonsin när det gäller just kundfokus.
– Att bjuda in våra medarbetare till landslagsläger på en lördag innebär att de inte får betalt – utan att de gör det på sin fritid. Så hur får man människor att komma på sin fritid? Vi gjorde det givande och meningsfullt. Vi är 2200 anställda och 1700 var anmälda, berättar Magnus Sallbring.
I samband med ”lunchen” delades alla medarbetare in i lag om fyra personer (500 lag). Under två timmar fick lagen sedan genomföra två ”walk & talk”, med ett lagbyte efter lunchen. Laguppgifterna handlade om kundmötet och kundupplevelsen och varje lag fick smsa in svaren.
– Vi använder interaktivitet och feedback under våra möten. Under dagen fick vi 4,17 som betyg, på en femgradig skala i nöjdhet hos medarbetarna. Mot kvällen bad vi alla att ha enklare kläder. Våra medarbetare hämtades sedan upp av bussar som slussade dem vidare till Stockholms Stadion.
Väl framme väntade ”Atea Summer Festival” på Stockholm Stadion. Mitt på planen hade ett tält på 2500 kvm placerats, där sju olika band sedan underhöll publiken under kvällen. Runt om fanns ett stort antal foodtrucks som serverade varierad mat som medarbetarna själva fick välja. Tempot ökade och kvällen avslutades med ett ”Out of office-koncept”, unikt utformat för Ateas medarbetare.
– Vi byggde en rockfestival. Jag ville återskapa Sweden rock festival för mina medarbetare. På plats fanns allt som kan finnas på en musikfestival – bajamajor, kravallstaket, armband, foodtrucks och underhållning i form av tribute-band. Medarbetarna gick runt och minglade med kollegor från 17.00 till 24.00. Detta var så mycket bättre än att sätta kollegorna vid middagsbord, med trerätters mat, som ingen tycker är gott.
Vad fick ni ut av festivalen på Stadion?
– Om man investerar så många miljoner kronor för att människor ska komma till Stockholm och träffas, så vill man att de verkligen ska få chansen att träffas. Här fick de chansen att gå runt och snacka med folk hela kvällen. De minglade precis som på festivaler. Vi gör alla våra event med Minnesota och har gjort det i tio år. Jag tror inte att man ska byta eventbolag hela tiden, utan hitta ett eventbolag som man verkligen gillar, och sedan kör man. Gör vi misstag så lär vi oss av dem.
Hur kom ni på konceptet?
– Jag har länge velat göra det här, men det har varit för dyrt. Det Minnesota gjorde som var genialt, var att de letade upp Out of office, som planerade att köra sin stora grej på stadion under fredagen. Så vi gick till dem och frågade om vi kunde göra något ihop. Det gick bra och vi betalade halva eventet var – kostnader för bland annat scener, ljud och ljus. Det blir mycket billigare att göra ett arrangemang och dela på kostnaderna, så det tror jag att vi kommer göra fler gånger med någon aktör.
Var får du dina idéer ifrån?
– Man måste älska det man gör, och det gör jag. Jag brinner för mina kunder, partners och medarbetare och har ett engagemang. Medarbetarutvärderingen för landslagskvällen var 4,85 av 5. Det är helt sjukt!
Har ni märkt någon skillnad på engagemanget hos medarbetarna?
– Ja det har vi. Man kan diskutera vad ett möte gör – men för oss handlar det om hur vi knyter ihop möten i en lång fläta under tio års tid. Och vi mäter det i vad vi kallar Engagerad-Medarbetar-Index (EMI). Vi kan se att vi har en av Sveriges högsta siffror, då vi ligger på 80-85, vilket man inte hittar hos många bolag. Det är klart att våra möten är jätteviktiga, då det är där vi förmedlar våra budskap. Att få vara ute och träffa våra medarbetare ger så mycket mer än att bara skicka ut ett mejl.
Vad har du för tips till andra företag som vill engagera sina medarbetare?
– Jag tycker att folk inte ska vara så fega! Våga gå för saker och sätt höga mål. Man är lite försiktig och tänker på att det är dyrt att mötas. Atea har ökat med en miljard kronor om året i Sverige de sista tre åren. Hur kan vi öka så mycket? Jo, vår kultur gör det möjligt. Och det kostar att skapa en företagskultur. Men det är värt hur mycket som helst. Sedan är det också svårt att vara en ledare i dag, det räcker inte med att du är bra på matte eller en duktig jurist. Människor vill också ha en ledare som de tror på och gillar. Vi har en styrka i Carl-Johan Hultenheim, som är vår vd, han är väldigt omtyckt. När man då har en vd som har den här sociala talangen – så gör vi det tillgänglig för våra medarbetare i form av möten. Det jag vill säga till svenskt näringsliv är: Släpp Sargen och våga investera i möten, för det finns ingenting som är så bra för att bygga en stark företagskultur, som möten.