År 2020 innebar ett hårt slag för många mötesarrangörer
- 20% tvingades att helt ställa in sina planerade större möten.
- 80% genomförde sina möten, men med ett anpassat format.
– SNCVB med representanter från våra respektive destinationers convention bureaus, har under
många år aktivt arbetat gentemot nationella organisationer och föreningar, säger Pernilla
Körberg Törnqvist, ordförande i SNCVB.
(Reds.anm ): Kongresser i Stockholm och Göteborg finns inte med i rapporten.
– Deras kongresser och möten är av stor betydelse för våra respektive destinationer, inte minst för de långsiktiga kunskapseffekterna och besöksnäringseffekterna de ger. Därför är det självklart att vi uppdaterar oss om organisationernas välmående och nuläge i och med pandemin och deras tankar på framtiden kring sina möten. Undersökningen hjälper oss i arbetet att bli så relevanta som möjligt i vårt fortsatta arbete på den lokala marknaden, fortsätter Pernilla”
Två av tre uppger att man hittar både positiva och negativa effekter av de förändringar i mötesformat som man tvingats att genomföra. Exempel på positiva effekter är minskat resandenoch påverkan på miljön, lägre kostnader samt att man ökar sin räckvidd. Att man tapparmmöjligheten att nätverka och det sociala är de vanligaste negativa effekterna. En naturlig följdfråga blir då vilka förändringar i mötesformat som kommer att permanentas och vad som kommer att återgå till hur det var innan pandemins utbrott.
SNVCB:s undersökning visar tydligt att behovet av att mötas fysiskt igen är stort. Endast var tionde av de intervjuade svarar att man kommer att undvika personliga möten framöver. Men allt kommer inte att återgå till hur det var innan pandemin. Två av tre uppger t.ex. att man kommer att minska sitt resande. När det gäller egna möten är det framförallt möten på svenska destinationer som kommer att prioriteras.
En annan tydlig förändring är att man planerar att kombinera fysiska och digitala mötesformat. Framförallt på de största och viktigaste mötena. De flesta av de intervjuade är medvetna om att kraven från mötesdeltagarna kommer att förändras och säger att man idag inte har tillräckligt med egen kunskap för att genomföra framtidens möten på ett inspirerande och professionellt sätt och hälften uppger att man kommer att behöva råd och vägledning i hur man tillämpar nya mötesformat, hur man covidsäkrar ett fysiskt möte och genomför digitala möten på ett inspirerande sätt.
Läs mer och ta del av hela undersökningen här.
Swedish Network of Convention Bureaus är en ideell förening vars medlemmar består av svenska Convention Bureaus. Syftet med föreningen är bland annat att ha ett gemensamt forum där man kan driva viktiga frågor för mötesindustrin, där en del är att öka medvetenheten om de positiva effekterna av möten hos, opinionsbildare, myndigheter, lärosäten och politiker.