– Tack och lov blev vi inte direkt berörda. Men vi, precis som andra eventarrangörer som hade någon form av folksamling, fick direkt tänka till och ha en löpande dialog med polisen och Säpo. Det slutade med att vi bestämde oss för att utrymma trädgårdsmässan, säger Helena Nilsson och fortsätter:
– Det var väldigt mycket människor på samma plats och det fanns ingen kollektivtrafik. Jag blev imponerad av så många människor som förvånansvärt snabbt försvann härifrån. Man hjälpte varandra med skjuts – stockholmarna var fantastiska.
Hur lång tid efter dådet utrymde ni mässan?
– Vi utrymde mässan efter ungefär två timmar. Dådet skedde vid 15-tiden på eftermiddagen och mässan utrymdes mellan 17.00 och 17.30. Vi skulle ändå stänga mässan vid 18.00, men bestämde oss av säkerhetsskäl för att utrymma anläggningen tidigare. Det hade inte kommit något specifikt hot mot oss, utan vi gjorde det för att vara på den säkra sidan, med inrådan av polisen. Stockholmsmässan var trots allt en av de platser där det samlades många människor just då. Vi hade ungefär 6 000 besökare kvar i lokalerna vid tillfället.
Ni hade trädgårdsmässan öppen över helgen – hur tänkte ni då?
– Vi bestämde oss för att hålla öppet med förstärkta säkerhetsåtgärder, där vi bland annat hade visitation innan vi släppte in folk i lokalerna. Det blev långa köer, men vi försökte underlätta genom att servera kaffe och ställa ut stolar till folk som inte orkade stå upp. Trots väntetid såg vi inga sura miner, utan besökarna hade stor förståelse för att vi tog det beslutet. Vi gjorde det för allas säkerhet.
Hur reagerade utställarna på att ni stängde mässan tidigare?
– Det var inga sura miner alls. Vi hade endast en utställare som inte valde att vara med under helgen – de var personligen berörda av vad som hade hänt på fredagen. Men annars hade alla stor förståelse både för utrymningen och för att vi försenade saker och ting med köer.
Hur såg besökssiffrorna ut under helgen – var det färre människor?
– Det var ungefär 20 procent färre besökare än väntat. Men då vet vi inte om de lät bli att komma på grund av oro för att vistas i en stor folksamling, eller om de tyckte att det var för långa köer. Självklart orsakade det en ekonomisk nedgång, men jag tyckte ändå att det var bra att se att människor ville fortsätta som vanligt. På våra sociala medier skrev besökare” De ska inte få vinna” samt ”Vi vill gå på trädgårdsmässan och ingen terrorist ska stoppa oss”.
Skulle du säga att eventbranschen är mer utsatt än andra branscher för terrorhot?
– Vi är inte extra utsatta om man tittar på historiken hittills, men självklart är vi ett tänkbart mål av faktumet att det samlas många människor på en och samma plats. Det kan man inte sticka under stolen med. Jag har arbetat inom eventbranschen i åtta år och ser bara under den tiden att medvetenheten om säkerhetsfrågor blivit mycket större. Det finns förståelse både hos besökare och utställare för att vi ibland måste vidta vissa åtgärder.
Skulle du säga att det blivit viktigare för alla som jobbar med event och mässor att ha kunskap om säkerhet?
– Ja, det skulle jag absolut säga. Det är både mer viktigt för vårt eget perspektiv, då vi värnar om våra besökares, samarbetspartners och medarbetares säkerhet, men också för att vi får fler frågor om säkerhetsarbetet. Våra kunder förväntar sig att vi ska vara pålästa, professionella och kunna leverera en bra säkerhet.
Hur arbetar ni med säkerheten på era mässor nu?
– Vi får ofta frågan om vilka säkerhetsåtgärder vi arbetar med. Stockholmsmässans säkerhetsavdelning gör en separat bedömning tillsammans med arrangören som ska hålla i evenemanget, polisen och i vissa fall Säpo. Ibland innebär det väskkontroller, ibland betonghinder för entrén och kravallstaket. Vissa säkerhetsåtgärder är synliga för besökaren, andra, som extra vakter, sköts bakom kulisserna och kommenteras inte vid tillfället. Det är också en del av säkerhetsarbetet, att inte berätta precis vad man gör. För om det finns människor med onda avsikter där ute, så ska de inte veta vad vi gjort för åtgärder.
Bör eventbranschen bli bättre på att arbeta med säkerhetsfrågor?
– Generellt tycker jag de stora etablerade aktörerna är duktiga på säkerhetsarbete. Vår säkerhetsenhet är i dialog med säkerhetsavdelningarna på de andra anläggningarna i Sverige. Här finns det ett bra nätverk i branschen. När det gäller mindre och mer tillfälliga aktörer så är säkerhetsarbetet inte lika inarbetat, de saknar rutiner och erfarenheter. Det kan vi märka av när det kommer mindre aktörer som hyr in sig hos oss för att hålla event. När vår säkerhetsavdelning sitter i möte med dem kan kunskapen om dessa frågor vara varierade. Så där finns det säkert mer att göra.
Hur ska de mindre eventföretagen lära sig mer om säkerhetsfrågor?
– Det finns bra material på MSB:s webbplats, till exempel en guide om säkerhet vid evenemang. Som liten aktör kan man också dra nytta av den samlade kunskapen hos större aktörer när man hyr in sig hos dem. Stockholmsmässan har anlitat ett företag som heter Show Security, för att lära oss mer om säkerhetsarbetet.
Så vad lärde ni er av arbetet under trädgårdsmässan?
– Vi såg hur viktigt det är att komma ut med information. Även om vi inte berättar precis om vilka åtgärder vi vidtar, så är det viktigt att informera besökarna om att vi håller på att göra någonting. När terrordådet skedde på Drottninggatan i Stockholm ville besökarna snabbt veta vad som händer. Berör det Stockholmsmässan? Tänker vi utrymma? Det var därför viktigt för oss att informera om att vi kontaktat polisen och tänker vidta åtgärder. Så det är viktigt att vara så transparent som möjligt utan att dela med sig av detaljer i säkerhetsarbetet. Det lugnade människor och gjorde att vi inte blev totalt nedringda. Så det är bättre att ligga steget före.
Vill du veta mer om säkerhetsfrågor för eventbranschen? Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har släppt rapporten ”Säkerhetsguide för evenemang”. Här kan du läsa den.