Vi landar på Bergström Airport, och bara några kvarter från konferenscentret ligger Sweden Hills. Trots att vi befinner oss i klassiska svenskbygder är Sverige som land forfarande relativt osynligt under SXSW i Austin. 50 år efter att Blue Swede toppade USA-listan med Hooked On A Feeling har Sverige bland ca 2 000 medverkande musikakter… sex artister i programmet.
Vid en promenad genom Austin syns många aktiveringar från städer, stater och länder; Tulsa, São Paulo, Tennesse, Kanada, Irland, Frankrike, Storbritannien, Australien… De flesta smarta nog att blanda tech, film och musik för bästa nätverkande och genomslag.
Bland våra nordiska grannar hittar vi Norge som skapar mingelkvällar under temat ”Meet the Norwegians!”. Finland skickar sina främsta startups och kön ringlar lång för att få prova ett banbrytande spel i ett par Vision Pro. Danmark får Margrethe Vestager invald i SXSW Hall of Fame för sitt engagemang under SXSW, och till och med Island får till en nätverksträff under veckan.
Sverige då? Ja, den svenska innovationsmyndigheten Vinnova deltar med sina nordiska grannar under rubriken ”Nordics 2050” (där främst Finland syns och märks) och Elin Eriksson från Women in Tech kvalar in som ende svensk i det officiella programmet. Dock lyckas hon få en amerikansk SXSW-veteran i publiken att utbrista att Elin var det bästa han sett på en SXSW-scen någonsin. Alltså: när vi svenskar väl deltar, gör vi avtryck!
I år deltog enligt statistik från arrangörerna 125 svenskar i Austin. Eventeffect träffade några av dem på plats:
Johan Ejermark, partner och grundare av Djäkne Startup Studio (investerar i bolag inom sport, media och tech)
Hur skulle du beskriva SXSW?
– Ett underbart kaos av smarta och inspirerande människor från hela världen, sessions med bra intellektuell höjd, orimliga aktiveringar från varumärken och musik i världsklass. Har man som vi intressen i nöjes- och evenemangsbranschen så är SXSW en galen plats att vara på. Det går att hämta
hur mycket inspiration som helst här!
Vad tror du krävs för att Sverige ska bli mer synliga på SXSW?
– SXSW knyter an till områden som vi i Sverige säger oss vilja vara ledande inom. Nu de senaste åren har också hållbarhet (spår inom foodtech, climatech) och utbildning dykt upp på festivalen och även det är ju våra profilområden. Jag var tidigare under flera år inblandad i den svenska närvaron på SXSW, och utmaningen var att få någon organisation (statlig eller privat) att ta det ekonomiska ledarskapet, d.v.s. våga ta initiala kostnader som anmälningsavgifter och lokalhyra. När det första steget väl var etablerat så fanns det många som kunde bidra med resurser för att bygga en närvaro. Jag tror att det krävs en samordnande organisation som tar dom första (ekonomiska) stegen och som kan agera som hubb och coach till medverkande bolag. Då kan vi lyfta Sverige, svenska bolag och svenska frågor på ett bra sätt!
Elin Eriksson, Creative Director, Women in Tech (och ende svensk i det officiella programmet)
Hur skulle du beskriva SXSW?
– Det är som om Almedalen, Bokmässan, Way out West, Göteborgs filmfestival och Sysslebäcks Folkets park kombinerades – upphöjt till tio vad gäller service, kreativitet, framsyn och påverkan. Vart man än vänder sig finns något intressant, och någon man genast vill lära känna mer.
Vad tror du krävs för att Sverige ska bli mer synliga på SXSW?
– Det som står ut för mig är hur mycket potentiella samarbeten som finns inom räckhåll. Både i planerade och oplanerade samtal finns en genuin nyfikenhet på Sverige som borde tas tillvara! Vi är många som bidragit till den STEM-strategi som regeringen jobbar på. När den väl är satt så hoppas jag på att den kommer inkludera idéer om hur Sverige kan lära av andra samt bidra med vårt kunnande och att Business Sweden, Vinnova och andra aktörer därmed får ett tydligare uppdrag kring hur Sverige ska agera. SXSW är en kraftfull mötesplats för alla discipliner inom STEM, film och musik, klart vi ska vara på plats!
Joakim Skog, Strategic Area Lead Future Innovations på Vinnova
Hur skulle du beskriva SXSW?
– En smältdegel där tech och business möter design, konst och musik i en unik blandning och skapar ett energifyllt möte fyllt av synergier, intryck och insikter. På Vinnova arbetar jag mycket med att identifiera de relevanta vita fläckarna på kartan, för att se vad vi bör mobilisera och finansiera, och mig veterligen finns det ingen konferens i världen som ger oss en mer samlad bild av de olika framtider vi kan gå till mötes.
Vad tror du krävs för att Sverige ska bli mer synliga på SXSW?
– Att ett av världens mest framstående innovativa länder, med såväl välrenommerade aktörer som IKEA, Ericsson och Atlas Copco eller mindre anrika men minst lika viktiga som Einride, Heartspace, Spotify och Northvolt inte har en starkare närvaro på SXSW är olyckligt. Jag är övertygad om att vi med vårt industriella och kulturella arv skulle kunna göra stort avtryck! Det finns ett stort internationellt intresse av att förstå den svenska modellen som gör ett sådant litet land så framgångsrikt inom så många olika branscher, och en starkare närvaro i Austin är en ypperlig möjlighet att prata om hållbarhet, industri och kultur ur vårt perspektiv.
Peter Rosdahl, grundare av Adorable
Hur skulle du beskriva SXSW?
– En bra balans mellan kreativitet och problemlösande och främst för större frågor om livet, världen och teknisk eller kreativitetens kraft. Jag har varit här tio gånger de senaste 16 åren och har inte hittat ett bättre alternativ för att nå den höjden varken för framtidssäkrade talare eller för att uppleva nya artister.
Vad tror du krävs för att Sverige ska bli mer synliga på SXSW?
– Jag tror det skulle behövas en större aktivering som inkluderar alla delar;
interactive, film och musik. Det har funnits aktiveringar förut men inte på senare år. Det finns en del nordiska events men Sverige syns knappt där heller. Universiteten i Asien ställer ut sina tuffaste grejer men det är väldigt lite tufft från Sverige som någonsin ställts ut.
Martin Berg, professor i medieteknik, Malmö universitet
Hur skulle du beskriva SXSW?
– En plats som är marinerad med föreställningar och förhoppningar om framtiden. Jag forskar ju om hur och var digitalisering och relationer till ”emerging technologies” formas, inte minst i förhållande till föreställningar om framtidens arbete, och SXSW är just en sådan plats. Det är ett slags ”first place” – en frontlinje eller ett epicentrum, en årlig injektion av idéer och framtidsspaningar.
Vad tror du krävs för att Sverige ska bli mer synliga på SXSW?
– En organiserad närvaro och en tydlig idé om vem man ska rikta sig till. Det är ju inte vilket evenemang som helst. Formatet är minst lika viktigt och jag är övertygad om att det är viktigt med en ”bjussig” approach. Ett säkert sätt att misslyckas skulle vara att bjuda på knäckebröd och lingondricka, lite halvtrötta resonemang om innovation och liknande. Det gäller att vara stolt och smart, men på ett kontextuellt medvetet sätt. SXSW är ett fantastiskt tillfälle att t.ex. synliggöra bra svenska bryggerier och destillerier. Jag skulle tänka i de banorna, koppla in IKEA och, vad vet jag, kanske se till att ABBA- avatarerna kan skickas över till Austin. Det gäller att skapa en helhetsupplevelse. Öppen bar för ett öppet samhälle. Typ så.
Sammanfattningsvis är det möjligen väldigt osvenskt att ta plats och att ta initiativ. Men nu är det dags att göra det. Om vi vill ha investeringar i våra företag, intresse för våra innovationer och få internationella konferenser och besökare till vårt land, då kan vi inte vara passiva under den mest framåtlutande tillställningen i världen.
Redan i år dansades det till ABBA och Swedish House Mafia lite varstans i Austin. Nästa år kanske det vajar en svensk flagga där också. Arbetet börjar nu!
Av: Johan Frej
Eventskapare på plats i Austin, Texas
Läs mer: SXSW 2024 – AI är mainstream och tar över kreativiteten om fem år