Alla inom branschen befinner sig just nu i en allvarlig situation. Våra första tankar går till de drabbade och de som befinner sig i riskgrupper.
Följ Folkhälsomyndighetens råd och håll dig uppdaterad kring de nyaste råden kring hygien, åtgärder och regler som myndigheterna och regeringen uppdaterar dagligen.
Strategier
Detta är inte rekommendationer utan en kartläggning av diskussioner och tankesätt olika talare och byråer haft kring hantering av situationen.
Det finns flera olika strategier för att hantera situationen bäst och dessa beror på din ekonomiska situation, din kapacitet och möjlighet att använda nya metoder för till exempel digitala event och föreläsningar samt dina kunders behov.
Endast du kan veta vad som passar dig och dina kunder bäst så följande är input till dig som behöver inspiration kring frågor som blivit högt aktuella i dessa tider.
Avbokningsvillkor
Det finns en stor variation av avbokningsvillkor hos olika byråer och talare.
Vi hör många fina berättelser om hur kunder och talare gemensamt kommer överens om win-win-lösningar. Vissa talare har inga avbokningsregler alls, utan låter kunden boka av enligt behov.
Andra löser det genom att fakturera en andel eller hela arvodet vid bokning eller avbokningar som görs 15 dagar – 2 månader innan uppdraget och efter det datumet resterande arvodet.
Några erbjuder kunderna att genomföra uppdraget vid annat datum om det funkar, andra inte.
Om du väljer att ha avtal med avbokningsvillkor så är det bara du som vet hur hård eller flexibel du vill vara med dina villkor.
Om du får avbokningar och framskjutna event så är det bra att tänka på vad som händer om det eventet avbokas igen eller skjuts fram igen.
Alternativa intäktskällor
Många tänker just nu på hur man kan skapa alternativa intäktskällor utan större samlingar av publik.
Det finns många digitala och kreativa lösningar på detta som listas nedan, men innan du hoppar på dessa så är det bra att reflektera över om detta är något du vill och kan bli bra på.
Det kan vara läge att kolla på alternativ och det är bara du som vet om det passar dig, men det kan också vara läge att använda tiden på att göra det du gör bäst ännu bättre.
Tiden framöver kan användas för att arbeta på material och kvalité istället.
Fredrik Härén sa det bäst under ett webinarie om Corona -” When the tide goes away, you see who is not wearing pants”.
Denna tid kommer utmana oss alla och de som klarar sig förbi detta kommer komma ut på andra sidan starkare.
Konkurrensen kommer öka på online kurser
Många kommer fokusera på att säkra sina intäkter via andra kanaler som gör att konkurrensen kommer öka på online kurser och dyl.
Om du har ekonomiska förutsättningarna så kan denna tid användas till att fokusera på att göra research, förfina din föreläsning/produkt samt bli bättre på det du redan är bra på.
Så nu tycks vi alla hamna i ett läge där vi har en förlängd period på flera månader där vi inte kan ge intryck och inspirera publiker.
Här kommer det vara kritiskt att hitta sätt att vara i kundens tankar idag samt månaderna som kommer. Nedan finns en lista med alternativa intäktskällor samt möjligheter för att vara top-of-mind:
- Mindre föreläsningar/event in-house – När det värsta har lagt sig och företag kommer tillbaka i någon form av nytt normalläge så kommer det fortfarande finnas ett behov att inspirera och höja tankesätt och idéer på alla Sveriges kontor. I det läget så är en strategi att erbjuda lösningar, föreläsningar, event och workshops för mindre grupper på deras kontor.
- Vilka klarar sig bäst? – Vissa marknader påverkas inte av det som sker. Dessa marknader är bra att ha koll på och möjligtvis sälja in sig direkt till för att ha event och föreläsningar för.
Konsultation – Att ge ledare, medarbetare, chefer och mindre grupper konsultationer i ditt område och din expertis. Detta kan göras genom coaching, ledarskapsutveckling eller andra former som passar dig bäst. - Digitala föreläsningar och webinarie – Flera event och föreläsningar har på kort varsel blivit digitala. Här behöver byråerna, talarna samt eventen tillsammans hitta lösningar för att göra det så interaktivt och inspirerande som möjligt. Den förlorade känslan av publiken och närkontakt med föreläsaren kan hämtas från interaktivitet och att utnyttja styrkan av att ha eventet digitalt.
- Online-kurser och produkter – Här finns det möjlighet för dina följare och publik att komma närmre dig och dina idéer. Fördjupande kurser där du personligen eller genom uppsatta program ger publiken ett nytt sätt att lära sig och ta del av din produkt.
- Medlemsplattform – Om du är beredd att kontinuerligt lägga upp videos, inlägg eller inspiration så kan en medlemsplattform vara något för dig. Här kan dina följare interagera med varandra, sprida inspiration och ha en direktkontakt med dig.
Hur ska vi vara relevanta när det inte finns föreläsningar eller event? Här kommer inspiration för dig om funderar på alternativ för att vara top-of-mind:
- Skriv en bok – I talarbranschen så är det vanligt att skriva en bok. Detta är fantastiskt att göra, inte bara för marknadsföringen utan för att ge publiken ett sätt att ta del av dina tankar på ett djupare plan. Denna tid kan vara perfekt för dig att göra det.
- Podcast – Att starta podcasten du tänkt på kan vara ett bra sätt att engagera dina lyssnare och få dom att fortsätta bli inspirerad och tänka på dig och din föreläsning. Idag kan man starta en podcast med minimal investering, dock kräver det mycket tid och energi. Podcastmarknaden börjar bli mättad och att slå igenom kräver att man är hängiven och bidrar med något extra till publiken.
- Skapa annan content – För att vara top-of-mind så kan du skriva artiklar, debattinlägg eller videos för att få uppmärksamhet till ditt ämne eller område. Det kan också vara gynnsamt att använda denna tid till att göra en ny trailer till din produkt eller uppdatera din bio eller hemsida.
Av: Nicholas Fernholm, föreläsare, podcaster och medlem i Talarföreningen