När Tomasz Pieniazek startade Onemotion IMC hade han en vision om att samla de tjänsteerbjudanden som var utspridda på flera byråer och skapa ett samlat erbjudande. Han insåg att det tog tid från kunderna att jobba med flera byråer och resultatet blev oftast dyrare i slutändan. Tomasz tyckte att det var omständigt att jobba med flera byråer och bestämde sig för att starta en byrå som kunde ge kunderna ett komplett erbjudande.
– Visionen var en one stop shop för marknadschefer, reklam- och eventköpare. Man ska komma till oss och få alla discipliner samlade under samma tak.
I början av 2000-talet, när han grundade Onemotion IMC, var köparna vana vid att jobba med flera byråer men idag är det annorlunda. Tomasz menar att mycket har förändrats under hans år med byrån och det har hänt särskilt mycket de senaste sju, åtta åren. Många marknadsavdelningar har blivit färre personer samtidigt som arbetsuppgifterna har växt, vilket ställer högre krav på byråerna. Landskapet ser annorlunda ut idag och kunderna är mer vana vid att jobba med byråer som har ett bredare erbjudande.
– Idag har köparna börjat förstå konceptet men det har tagit 15 år. Jag tror att vi var före vår tid vilket har lett till att vi idag har ett genomtänkt utbud och arbetssätt. För vår del innebar det även att vi i starten hade en identitetskris för vi erbjöd så många olika tjänster och beroende på vem som köpte så benämnde de oss som olika typer av byråer.
Identitetskrisen var dock inte så farlig och Tomasz står fast vid att det breda erbjudandet är det bästa för kunden. Hos Onemotion IMC finns allt från strateger till snickare och kreatörer samlat under ett tak. Utmaningarna internt blir att kvalitetssäkra och hålla samma kreativa höjd inom alla avdelningar. Istället för att kvalitetssäkra mot externa leverantörer så görs det mot kollegor, vilket gör att kulturen och relationerna kollegor emellan blir ännu viktigare.
- För att hålla kreativiteten vid liv jobbar vi mycket med den interna kulturen och samarbete mellan de olika avdelningarna. Veckomöten, workshops och uppföljning är viktiga forum för att skapa kreativitet och lära av varandra.
Onemotion IMC har växt mycket de senaste åren. De var 55 medarbetare när de gick ur pandemin och är idag 74 stycken. De har nyligen anställt en person som bland annat kommer att jobba med den interna kulturen, coaching och onboarding för att säkerställa ett homogent arbetssätt. I dagsläget är det ett nytt gäng kollegor på ingång som ska introduceras. Fler personer behövs dock, för byrån har intensiva månader framför sig. Den digitala plattformen vVenues, som byrån själva utvecklat, blev en succé under pandemin vilket öppnade upp dörrarna för fler globala evenemang, både under och efter pandemin.
– Vi lyckades bygga en virtuell mötesplattform och eftersom vi har ett eget snickeri kunde vi även bygga flera stora streamingstudios. Det gjorde att vi gick från att vara en nordisk event- och kommunikationsbyrå till en global digital eventbyrå. Det var en häftig resa under två års tid, att producera digitala globala evenemang för Spotify, Dell Technologies, Oriflame med flera.
Tomasz tror att de fysiska evenemangen kommer att vara i fokus under en lång tid framöver. Än är det många evenemang som skjutits upp och ska genomföras. Efter att den ”fysiska puckeln”, som Tomasz kallar den, avtar så tror han på en balans mellan fysiska och digitala evenemang. Bolagen kommer att göra färre men större fysiska evenemang.
Det är fullt ös framåt för Onemotion IMC med upp till 15 event per vecka i höst. På agendan står bland annat Di Weekends 20-års jubileum, Dell Technologies Forum, diverse event för Stockholm Stad och en stor konferens i Berlin för Knowit.
– Vår bransch utvecklas ständigt och jag är stolt över både min egen och byråns roll i att utveckla och driva eventbranschen framåt.
Korta frågor
Ålder: 45 år.
Familj: fru Sara, barnen Olivia och William.
Bor: I Älvsjö.
Gör: Creative director och grundare av Onemotion IMC.
Vad läser du just nu: Konsten att beskära buskar och träd, vi är nyinflyttade i hus och har så mycket att lära. Den bästa boken inom ämnet och dessutom fin att ha framme!
Vilken insikt eller lärdom har varit viktig för dig under din karriär? Att anställa folk som är mer kompetenta än en själv.
Om du fick göra om din karriär, vilket jobb skulle du börja med och varför? Landskapsarkitekt. Jag har en passion för att skulptera och forma saker, men även att få vara ute i naturen.
Berätta något vi inte visste om dig? Jag är utbildad glassmakare på glassuniversitet i Bologna och har såklart även en glassmaskin för mellanstora restauranger hemma.
Vad gillar du att göra på fritiden? Umgås med familjen, spela basket och laga mat på min Ofyr.
Var ser du dig själv om tio år? Filmregissör i Hollywood.
Vad gör du en typisk söndag? Då är jag ute i naturen och lagar mat, tillsammans med familj och vänner.
Av: Lovisa Wallin