Niclas Rahm, Creative Director på Eventyr som har rankats högst av köparna i Årets byrå 2019 när det kommer till kreativitet. Här berättar han om hur du kan skapa en kreativ arbetskultur.
Har du något tips hur man får igång kreativiteten?
– Ifrågasätt allt du vet och skifta perspektiv. Om du ska utveckla din skaparförmåga så måste du bryta ditt inarbetade tankemönster. Se till möjligheter och inte problem i början av processen, sortera långt senare, förklarar Niclas och fortsätter:
– Försök att ständigt skifta fokus och perspektiv. Tänk att du vore en annan person, hur skulle du då bemöta problemet? Ta hjälp av personer i din omgivning, hur ser en person från en annan generation, bransch eller kultur på saken? Kan deras tankar ge dig inspiration? Låt det ta tid. Utbilda kunden om det, låt dom förstå att en bra idé kan komma direkt men oftast behövs den marineras och tweakas för att bli ännu bättre, säger Niclas och berättar vidare:
– Det sista tipset är att hitta och utnyttja din mest kreativa tid, kontorstider i all ära men jag tror mer på flexibelt ledarskap med stort eget ansvar. När man har sin mest kreativa period på dygnet kan se så olika ut för alla människor. En allmänt förekommande teori är att morgonmänniskor är kreativare på kvällen och tvärtom när det gäller kvällsmänniskor. Det beror på att du är mindre fokuserad, vilket gör att du har lättare att hitta samband mellan orelaterade idéer, vilket kan beskrivas som att tänka utanför boxen.
Har du något bra tips på kreativitetsövningar?
– Jag var inne på det ovan, ifrågasätt allt. Men så här. Sätt dig på en bänk och observera. Gå tillbaka till ditt fyraåriga jag och ställ frågan ”varför” till absurdum. Att få i gång ditt kreativa tänkande är att då och då ifrågasätta precis allt i din omgivning. Har du någon gång umgåtts med en fyraåring vet du precis hur den här leken går till. Ta en minut eller två och ställ frågor till dig själv om allt du ser och kom med svar, tyst för dig själv, berättar Nicklas Rahm och fortsätter:
– Varför har han de där kläderna? Varför har hon just röda glasögon? Varför är asfalt svart? Varför har de valt det här typsnittet? Vart ska de gå någonstans? Dessa övningar gör att du tränar dig i tre saker: Observationsförmåga, att inte ta något för givet utan se om det kan finnas andra lösningar och att snabbt komma på oväntade svar på frågeställningar.
Har ni några kreativa miljöer på kontoret?
– Jag tror inte på kreativa miljöer på kontor. Min absoluta uppfattning är att kreativa miljöer finns överallt men utanför kontorets väggar. Mötesrummen på kontoret är till för att processa allt, då behövs bra metoder mer än saccosäckar och flipperspel.
Hur skapar ni en kreativ kultur på kontoret?
– Det viktiga tror jag är att vi trots våra olika roller vågar vara gränsöverskridande. Att vi inte kväver någons idérikedom. Min avdelning har inte patent på kreativitet. En bra idé är en bra idé oavsett vem den kommer ifrån, berättar Niclas Rahm och fortsätter:
–Vi försöker driva en byrå med högt i tak, delaktighet, lekfullhet och nyfikenhet. Ett kreativt förhållningssätt handlar just om det, att vara nyfiken. Ställa frågor, aktivt leta efter lösningar, ta sig tid att experimentera med tankar och vara öppen för nya synsätt och annorlunda vinklar. Man möter problem, konflikter, olikheter och irritationsmoment med nyfikenhet; Varför blir det så här? Vad skulle man kunna göra åt det?
Vad ser ni för resultat av ökad kreativitet bland personalen?
– Vi har ett starkt gäng som är genuint nyfikna och intresserade, är man det ”nördar” man ner sig och blir per automatik kunnig och påläst. Vi får ihop våra kunders värld och vardag på ett mycket bra sätt just nu tycker jag, säger Niclas Rahm och avslutar:
– Många av våra kunder står inför rejäla utmaningar och behöver en trygg byrå som kan koda av deras utmaningar och förhoppningsvis komma med proaktiva, nya och relevanta rekommendationer. Kreativ höjd kommer att vara framtidens hårdvaluta. Och ja, det har visat sig fint på resultatet men framför allt i relationen till kund.
Anna Filipsson, vd på eventbyrån Aventi delar med sig av sina bästa kreativitetstips.
Har du något tips hur man får igång kreativiteten?
– Sätt inga ramar, tänk stort och utgå från att allt är möjligt. Arbeta i en annorlunda miljö och använda olika material i form av färg och form. Skissa, rita, illustrera och tänk stort.
Har du något bra tips på kreativitetsövningar?
– Skapa en Cover Story, tänk dig att vi ska skissa ett tidningsomslag. Vilken tidning har skrivit om er, vad har hänt och vad har fått er dit? Vem twittrar om er, vad skrivs på sociala medier och vilket datum kommer tidningen ut? Ett fantastiskt sätt att starta igång kreativiteten och få alla mot ett gemensamt mål.
Har ni några kreativa miljöer på kontoret?
– Vi har arbetat med att skapa en kreativ miljö och ha rum för att kunna spåna och inspireras, en viktig del är färg och att skapa en miljö där man får använda alla sinnen.
Hur skapar ni en kreativ kultur på kontoret?
– Genom att alla får känna sig delaktiga och inte sätta stopp för galna idéer, det är oftast de som leder till de genialt kreativa idéerna.
Vad ser ni för resultat av ökad kreativitet bland personalen?
– För oss är kreativiteten en mycket viktig faktor då vi skapar event som ska spegla vår kund och dess varumärke. Kreativitet bidrar till en härlig gemenskap samt att människor får utvecklas och känna sig inspirerade.
Stefan Åsbrink, vd på Brinc Relations berättar om hur de arbetar ned kreativitet på deras byrå.
Har du något tips hur man får igång kreativiteten?
– Det finns nog ingen patentlösning för att ”få igång” kreativiteten. Det handlar snarare om att långsiktigt odla ett arbetsklimat där kreativitet eftersöks, uppmuntras och värderas. Och framför allt handlar det om att skapa en arbetsmiljö där alla känner sig sedda och hörda. Man ska känna sig trygg med att alla tankar är välkomna och att idéer är till för att utvecklas, inte för att sågas.
Har du något bra tips på kreativitetsövningar?
– I genomförandet av ett event kan det vara värdefullt att ha med några enkla, lekfulla övningar som utlöser skratt och ”lättar på trycket” bland deltagarna. Men i vårt interna arbete jobbar vi oftast med kreativa utmaningar kopplade till våra uppdrag. Då är det inte träning för träningens skull, utan träning för en specifik matchsituation, för att använda en sportmetafor.
Har några kreativa miljöer på kontoret?
– Vi hoppas att hela vår arbetsplats öppnar för kreativitet, men vi har faktiskt ett konferensrum som vi kallar just för ”kreativa rummet”. Det är möblerat mer som ett vardagsrum än som ett kontor för att signalera att här inne går inspiration före prestation.
Hur skapar ni en kreativ kultur på kontoret?
– Dels har vi ju en mångfald av uppdrag, med kunder inom en rad olika branscher, vilket ger möjlighet till en korsbefruktning av tankar och idéer från olika områden. Dels försöker vi att ständigt lära av andra. Vi har något vi kallar ”lärlunch” där vi med jämna mellanrum bjuder in personer som har kunskaper och kompetenser som vi inte har till ett lärande lunchsnack, säger Stefan Åsbrink och berättar vidare:
– Sedan har vi något som vi kallar ”Creative Friday”. Tanken med de här fredagarna är att pausa en stund från producerandet, lyfta blicken och skapa utrymme för gemensam reflektion. Det finns inga prestationskrav utan vi vill bara under avspända former frigöra tankar och idéer och just odla den kreativa kulturen. Och alltid är det något frö från dessa samlingar som leder till utveckling av kundrelationer, oss själva eller ett konkret projekt, säger Stefan och fortsätter:
– En viktig del i vår kultur är också att tänka i termer av mångfald när vi rekryterar. Vi söker alltid kompletterande kompetenser hos nya medarbetare, inte fler av dem vi redan har.
Vad ser ni för resultat av ökad kreativitet bland personalen?
– Jag skulle vilja säga att utan kreativitet skulle vi inte se några resultat alls. Hela vår verksamhet bygger på ett kreativt förhållningssätt med viljan att påverka och då måste vi ständigt söka nya, situationsanpassade sätt att kommunicera.