Här berättar Jonas Samuelsson, designer på Workman Event, om vilka delar han anser är viktigast att tänka på när ett visuellt koncept ska tas fram.
Vad är viktigt att tänka på när man arbetar fram ett visuellt koncept?
– Det absoluta viktigaste är känslan kunden vill förmedla. Det finns ett antal parametrar som kanske inte kommer fram i kommunikationen från kunden spontant och det är en del av processen att identifiera först och främst känslan. Vad är det för karaktärer på företaget, hos kunden och hos besökarna? Det är viktigt för att få fram rätt känsla, snarare än att göra en riktigt snygg formgivning utan innehåll, säger Jonas Samuelsson och fortsätter:
– Det andra är att vi tittar på kundens kampanj och deras färger, formgivning från hemsida, annonser och logotyper för att lyfta. Vi tar vidare deras formspråk eller kommer fram till ett nytt spår.
Finns det några fallgropar som man ska försöka undvika?
– Ja, den vanligaste fallgropen är att man kör med samma formgivning och monter som tidigare. Man måste vara modig för att våga tänka om. Helt enkelt tänka nytt fast man tycker att det tidigare konceptet fungerade. Det är nästan ett måste i dagen mediebrus – att våga skapa något nytt.
Vad är viktigt att tänka på när man beställer exponeringslösningar?
– Att man sätter sig ner och tänker igenom vad man vill förmedla. Vad du vill visa upp och vad som är allra mest viktigt i din exponering, alltså själva budskapet, det behöver inte vara en färdig idé, men bara man får med tanken som kunden vill förmedla.
Hur ser en bra kravspecifikation ut?
– Dela gärna upp specifikationen i stycken. Förutom all teknisk fakta på storlek, produkter och grafisk profil så är det bra att komma med en förklaring på hur man vill att besökarna ska uppfatta er. Alltså tanken med exponeringen, förklara kampanjen, och önskan om målgruppen samt visionen om hur ni vill att ni ska uppfattas. Gärna med mood boards eller enkel text.
Finns det någon expo-lösning du har tagit fram som du är speciellt nöjd med?
– Måste säga Mio möbler, den passade perfekt för deras målgrupp, snygg och med bra karaktär om hur Mio möbler är. Exponeringen gav ett tydligt avtryck både i sociala medier och bland besökarna.
Läs mer: 6 tips: Temafester för ditt sommarevent
Mats Svensson, marknadsansvarig på Sture Exhibitions & Events berättar om vilka fallgropar du bör undvika och vilken monter som gav dem två vinster i Gyllene Hjulet.
Vad är viktigt att tänka på när man arbetar fram ett visuellt koncept?
– Ju bättre vi känner våra kunder, desto mer har vi att basera våra designförslag på. Syftet med exponeringen är det viktigaste; vi arbetar med att tydliggöra budskap, och ju mer uttalat det är, desto enklare är det för oss att skapa ett tredimensionellt tema kring detta, berättar Mats Svensson och fortsätter:
– Även om man ställer ut på en mässa vart tredje år ska det självklart ändå finnas en tydlig linje mellan innehåll, varumärke och design. För företag som ställer ut ofta tillkommer många aspekter i vårt konceptarbete; hur ska det vi producerar vara tillräckligt flexibelt för att täcka behovet på olika mässor, hur ska det lagras och transporteras, hur länge ska det hålla, hur ska man bygga vidare, hur stor del ska vara hyrlösningar och hur mycket behöver vara specialsnickrat? Frågorna att besvara är många men ju tidigare vi får komma in i processen, desto lättare blir det att hitta rätt lösning.
Finns det några fallgropar som man ska försöka undvika?
– Design handlar till stor del om trender. En monter eller exponering måste kännas modern och tilltalande. Det man ofta glömmer är relevansen. Att följa trender är en sak, att förmedla budskap och skapa igenkänning är en annan. Det innebär inte att man får fastna i sitt designtänk, balansen är ibland hårfin, säger Mats Svensson och fortsätter:
– En annan sak är personalen i montern. Ingenting är så effektivt som engagerad och påläst personal. En utställning är inte en tredimensionell broschyr. Här får man istället chansen att verkligen möta kunderna. Man ska heller inte se det enbart som en chans att bemöta kunden. Många missar att det är en tvåvägskommunikation och en källa till information om vad som faktiskt efterfrågas på marknaden.
Vad är viktigt att tänka på när man beställer exponeringslösningar?
– Många kunder är rädda att förmedla vilken budget man har när vi ska ta fram ett designförslag. Det tycker vi är synd. Ofta resulterar det i att den designer som ska arbeta fram förslaget skapar en design som gillas av kunden, men som är för dyr. Lika ofta faller förslaget på att det inte håller tillräckligt hög kreativ höjd, då vi har försökt att hålla kostnaderna nere. Försök också att förmedla syftet med utställningen och behoven så tydligt som möjligt, snarare än att fundera var det behövs stolar och väggar. Det är våra designers jobb att fylla dessa behov på ett lite oväntat sätt, och det är oftast det som får en monter att sticka ut. Ju mer information desto bättre resultat.
Hur ser en bra kravspecifikation ut?
Syftet med deltagandet och exponeringen, en grafisk profil och en kort presentation av företaget och produkterna/tjänsterna som ska visas. Det behöver även finnas med praktiska förutsättningar så som storlek, hur många gånger det ska användas, vilken typ av uppdateringar kan man tänka sig, vem som ska bygga, vart det ska vara och om det ska transporteras i en mindre bil och så vidare, berättar Mats Svensson och fortsätter:
– Fundera också på om ni vill ha hyrlösning, snickrad specialdesign eller en kombination? Vi behöver även veta vilka som är så kallade hero-produkterna, det vill säga vad är det man vill lyfta fram som extra?
Finns det någon expo-lösning du har tagit fram som du är speciellt nöjd med?
– Självklart vill vi passar på att lyfta den monter som vi vann inte mindre än två Gyllene Hjul med i år; Svenska Fönster på Nordbygg. Förutom att montern blev skitsnygg på ren svenska, så fanns det en röd tråd från inbjudningarna som skickades ut till kunden till de snacks som serverades under minglet, säger Mats Svensson och avslutar:
– Den här kunden hade ett klart syfte med sitt deltagande och ett tydligt budskap som man ville förmedla. Det som gör Svenska Fönster unika är deras råvara, furu från Hälsinglands skogar. Det var viktigt för kunden att förmedla detta. Vi byggde en skog som med sin lugna atmosfär, doft och ljus blev den monter som flest kom ihåg efter mässan.
Läs mer: Efter studierna: Så knep vi jobben på eventbyråerna
Stefan Dohrn, projektledare och ägare av Dohrns Exhibitions & Events, berättar vad han tycker att en bra kravspecifikation ska innehålla.
Vad är viktigt att tänka på när man arbetar fram ett visuellt koncept?
– Tydlighet och öppenhet. Att man är tydlig i alltifrån avsändare till budskap, och att det känns lättåtkomligt och välkomnande.
Finns det några fallgropar som man ska försöka undvika?
– Att man missar att tänka på det ovan nämnda.
Vad är viktigt att tänka på när man beställer exponeringslösningar?
– Det är viktigt att man har en tanke och idé i ett tidigt stadie. Gärna redan vid bokning av monteryta. Att redan då ha anlitat professionella monterproducenter är en bra förutsättning för ett gott slutresultat.
Hur ser en bra kravspecifikation ut?
– En bra kravspecifikation innehåller framför allt alla hårda värden. Ju tydligare underlag man får från början, desto bättre blir slutresultatet. Även de mjuka värdena är viktiga, att man kommunicerar tidigt, då handlar det mer om känsla, grafisk profil och bilder.
Finns det någon expo-lösning du har tagit fram som du är speciellt nöjd med?
– Vi har i år tagit fram ett nytt monterkoncept till POC där vi lyckats kombinera ett byggsätt som både är miljövänligt och platseffektivt. Dessutom med en snygg design och modern LED-teknik.