Catarina Utanskog, utbildningsledare på Event & Project Manager Campus Åre, berättar att det är arbetsgivarna i branschen som till stor del styr vilka ämnen som är med i deras utbildningsplan.
Catarina tycker sig se att fler utbildningar i Sverige ger studenter verktyg för att kunna ta ledande roller på sina framtida arbetsplatser .
– Tidigare var många eventutbildningar inriktade på produktionen. Nu tycker jag att allt fler lär ut ämnen såsom ledarskap och ekonomi. Detta för att studenterna ska kunna ta en mer ledande roll när de kommer ut i arbetslivet, säger Catarina Utanskog.
”Vårt uppdrag är att studenterna ska kunna gå rakt ut i jobb efter studierna”
För att hålla eventutbildningen relevant för branschen berättar Catarina att de har ett nära samarbete med olika arbetsgivare.
– Då vi är en yrkeshögskoleutbildning har vi ett nära samarbete med arbetsgivare inom branschen och det är dessa företag som till stor del styr vilka ämnen som vi ska ha med i vår utbildningsplan. Vårt uppdrag är att studenterna ska kunna gå rakt ut i jobb efter studierna.
Lotta Sand, verksamhetschef på Travel Education Centre berättar bland annat om vilka utmaningar hon som verksamhetschef för en eventutbildning möter.
– Möten- och eventbranschen ökar snabbt i volym och branschen behöver en utbildning som fyller på med kompetens. Vi kan konstatera att branschens behov fortfarande är lika stort, om inte större, säger Lotta Sand.
Lotta ser en trend som går mot att allt större vikt läggs på effekt och kvalitetssäkring.
– Det blir allt mer fokus på effekt och kvalitetssäkring utifrån olika hållbarhetsaspekter såsom värdegrund och ekologi. Det finns även ett fokus på säkerhet och beredskap samt uppföljning och budget. Det ställs även allt högre krav på att kunna hantera olika typer av digitala kanaler och social medier.
Utmaningen ligger i att följa med i eventbranchens utveckling
Den största utmaningen med att driva en eventutbildning är att hela tiden ligga i framkant med branschens utveckling och behov av kompetens.
– Mycket händer i branschen i form av uppköp, sammanslagningar och internationalisering. Det gör att yrkesrollen blir mer komplex.
”En yrkeshögskoleutbildning ska alltid vara aktuell”
Lotta Sand berättar att de håller utbildningen relevant och aktuell genom att alltid ha möjlighet att justera kursplanen. Om ledningsgruppen känner att det finns ett behov för det.
– Vår ledningsgrupp är oerhört viktig i detta sammanhang. När vi ansökte om utbildningen förra året hade vi en workshop med ledningsgruppen och arbetade med utbildningsplanen i syfte att lyfta fram och fördjupa kursmoment utifrån branschens behov, säger Lotta och avslutar:
– Vi har också möjlighet att justera i kursplanen om ledningsgruppen bedömer att det finns behov av det. En yrkeshögskoleutbildning ska alltid vara aktuell och svara på det kompetensbehov branschen har.
En bransch med många områden
Här berättar Lennart Ågren, utbildningsledare på Frans Schartaus Handelsinstitut, om hur de arbetar för att göra de studerande redo för en bransch med många och helt olika aktörer.
Frans Schartaus Handelsinstitut utbildning; Projektledning – Hållbara möten och event är en operativ ettårig yrkeshögskoleutbildning som inkluderar hållbarhet, kvalitetsskapande och mervärde.
– Våra studerande blir inte hållbarhetsexperter, men kan använda hållbarhet för att skapa service, mervärde och nöjda kunder, säger Lennart.
Behov av kompetens inom hållbarhet
Lennart Ågren menar att det finns ett behov av processorienterade projektledare som integrerar hållbarhet för kvalitet och värdeskapande. Utbildningen arbetar därför med online-verktyget Hållbart evenemang. Han säger också att ledningsgruppen är en viktig del för att kvalitetssäkra utbildningen.
– Ledningsgruppen har en viktig roll för förankring i branschen. Ledningsgruppen utvärderar, kvalitetssäkrar och reviderar utbildningen kontinuerligt, säger Lennart Ågren.
Saknas en enhetlig branschpraxis
Lennart tycker den största utmaningen med att driva en eventutbildning är att det saknas en enhetlig branschpraxis.
– Det saknas enhetliga branschpraxis. Aktörerna jobbar i projekt, men flera saknar systematik, struktur och metodik, säger Lennart.
Omvärldsbevakar branschen
För att eleverna ska få den kompetens de behöver ser skolan till att göra omvärldsbevakningar av branschen på olika sätt.
– En yh-utbildning utvecklas kontinuerligt i nära samverkan med arbetslivet och ledningsgruppen bidrar aktivt till att utbildningen utvecklas. Vi ser även till att fråga inbjuda föreläsare om nyheter och utvecklingsmöjligheter.