Hallå där… Ann Johansson projekt- och evenemangschef på Destination Halmstad.
Vad hade ni för budget?
– Den totala omslutningsbudgeten var cirka 50 miljoner kronor, kommunens del drygt 10 miljoner kronor.
Vad bidrog eventet till Halmstad som destination?
– Att ha ett VM i en av världens största sporter, sett till antalet medlemsländer och utövare, är enormt stort, under mer än en vecka hade vi nästan 150 besökande nationer och världens ögon riktade mot oss, inte minst från Asien. Ungefär 350 miljoner möjliga tittare där varje sekvens på något sätt innehöll ordet Halmstad. Ofta kombinerat med säljande bilder, vilket är svårslaget, säger Ann och fortsätter:
– Sen är min uppfattning att det för oss som destination innebär att så många fler får upp ögonen för oss. Det visar ett mod och kanske också nytänkande att vara värdstad för ett VM. Svensk bordtennis ska vi inte glömma bort, även där fanns ett mod när Halmstad och den lokala föreningen räckte upp handen för att stå värd. Sammantaget tror jag att Halmstad har ökat sin attraktion både som destination för privatresenärer och för andra arrangörer och organisationer som lämplig ort för evenemang och möten.
Hur många besökare drog eventet?
– Cirka 4 000 ackrediterade som var här i snitt en vecka, vi hade också över 20 000 besök i arenan.
Vilken var den största utmaningen?
– Helt klart logistiken. Projektorganisationen, bestående av ett team sammansatt av lokala medarbetare samt personal från Svenska bordtennisförbundet, hade i stort sett hela ansvaret att planera för alla ackrediterades resor, boende och mat. Vi har haft avtal med 13 olika hotell och att lägga pussel för upphämtning på flyg, resor mellan hotell och arena och avresor. Det var en riktig utmaning, berättar Ann och fortsätter:
– Väldigt många sena ändringar, personer som dök upp som inte fanns med på listor och som är vana att bli servade. Det ställde stora krav. Alla våra fantastiska funktionärer och volontärer gjorde verkligen allt för att lösa det och alltid med värdskapet i fokus och därmed möttes våra gäster av vänliga ansikten och tjänstvilliga personer. Ett evenemang av denna storlek går heller inte att genomföra utan ett stort antal volontärer. Det var också en utmaning att få ihop de över 400 som behövdes. Där tror jag att evenemangsbranschen får tänka till framöver, vi ser ett trendbrott i att det inte är lika attraktivt längre att få vara med om ett evenemang bakom kulisserna, som verkligen kan vara ett once in a lifetime-upplevelse.
Vad tror du gjorde att Halmstad blev utvald som värdstad?
– Dels att vi har en Arena som kunde inhysa alla tävlingsarenorna samt flera uppvärmningsbanor, samt alla andra ytor som krävs under ett och samma tak. Dessutom att vi, trots att vi inte är en stor stad, har bra evenemangserfarenhet. Likaså att det går snabbt att ta sig mellan Halmstad Arena och hotellen, i en större stad är trafiken ett större hinder.
Turistsiffror:
Över 18 000 besök till evenemanget
Turistandelen var 66 procent och exportdelen 21 procent.
Dagsbesöken hos åskådarna var 1,4 och betydligt högre på deltagarna så klart.
Specifik turistomsättning blev 51,6 miljoner kronor.
Besökarnas omdöme låg på 4,7.