Nu blev det av naturliga skäl inte någon storslagen fest i år. Men det gör inte så mycket. Vi är nämligen så glada för att vi i stället har fått 20 nya kollegor som vill fortsätta utveckla Adapt tillsammans med oss. Och för att vi står tryggare och stabilare än någonsin trots 2 pandemiår.
”Men hur gick det till då?”, och ”Vad tror du om framtiden?”, är det många som frågar mig. Bland annat Victor på Eventeffect som bett mig skriva den här krönikan.
Det snabba svaret är; vi har gjort det vi alltid gjort. Anpassat oss efter marknaden, testat oss fram och lärt av våra (många) misstag. Och det är också vår plan för framtiden.
Det långa svaret är att vi i januari 2020 var 24 kollegor som arbetade med fysiska event, mässmontrar, fasta installationer och uthyrning av teknik. När vi 2 månader senare stod helt utan fysiska uppdrag insåg vi raskt att våra kunder fortfarande hade samma behov av att kommunicera; med varandra och med sin marknad. Fast digitalt.
Det började med en monter för Koenigsegg i Geneve – på motormässan som ställdes in 2 dagar innan öppning. Vad gör man när allt är färdigbyggt och redo för öppning men inga besökare släpps in? Man utnyttjar allt det fina man byggt upp och genomför en livesändning. Som dessutom når långt många fler personer över hela världen (fram till idag ca 1 miljon views!).
Vi insåg snabbt att behovet för digitala event och möten definitivt var här för att stanna. Och att vi på Adapt nu snabbt behövde lära oss allt om hur det kan fungera, hur det bör fungera – och framför allt vad som inte fungerar!
På två veckor byggde vi upp en streamingstudio i centrala Stockholm. I våra kanaler spred vi; ”här finns en plats som du kan sända ut ditt budskap ifrån – inte som på TV, utan på ett sätt som passar dig!”. Studion blev raskt fullbokad och vi öppnade en till. Och på den vägen fortsatte det…
Idag har Adapt 7 st studior för livesändningar och hybrida möten i Stockholm och Göteborg. I egen regi och tillsammans med våra partners Gothia Towers och Fotografiska. För att möta behovet av hubmöten har vi också skapat konceptet Cinema Connect tillsammans med Filmstaden, som kopplar ihop våra studios med Filmstadens samtliga biografer i Norden (och världen!).
Vi är nu 45 personer som egentligen gör samma sak som tidigare; vi skapar event och mötesplatser. Men uppdragen är inte längre bara fysiska i olika tillfälligt uppbyggda miljöer. Dom är också digitala, hybrida och genomförs oftare i lokaler med permanent installerad teknik som kan förändras för olika projekt med en knapptryckning. Vilket sparar både tid och pengar.
På två år har eventbranschen tagit ett jättekliv framåt. Och det är vi fantastiskt glada för. Men varför gillar vi det? ”Krymper inte marknaden om de fysiska eventen ersätts av digitala?”. Vi tror inte det, och våra orderböcker för 2022 visar också på motsatsen. Nya affärsmöjligheter har öppnats både för Adapt och våra kunder. Behovet av att kommunicera både fysiskt och digitalt har helt enkelt ökat marknaden.
Utvecklingen med digitala lösningar innebär att vi äntligen tillgänglighetsanpassat de möten som tidigare enbart varit fysiska. Mötena blir än mer relevanta när man kan nå en större publik. Nu behöver ingen längre gå miste om information bara för att de inte kan närvara fysiskt. Det har blivit en hygienfaktor att man också skall kunna delta digitalt, vilket sparar tid, pengar och miljö. Men självklart ställer det också högre krav på innehåll och på oss som bygger och producerar eventen. Vilket i sig också är en affärsmöjlighet…
De fysiska eventen kommer fortfarande finnas kvar. Vissa i sin nuvarande form medan andra utvecklas digitalt, som vanligt beroende på mål, syfte och målgrupp. Men de arrangörer som anpassar sig och tänker nytt har nu möjlighet att få ännu större utväxling på sina investeringar. Ta vara på de digitala möjligheterna och nå ut till ännu fler personer – både live och med eftermaterialet!
Tänk på nästa års mässmonter. Och på Koenigsegg. Du lägger ned en stor summa på yta, byggnation av en monter anpassad efter din profil, transport av produkter och tiden på plats för all din personal.
Du kommer fortfarande ha behovet av att möta dina besökare fysiskt. Och de kommer komma. Men självklart vill du inte gå miste om alla de som inte har möjlighet att resa dit. Dem vill du naturligtvis också träffa, digitalt och på plats i montern där du har både produkter och personal samlad och redo. Och självklart använder du allt det fina du byggt upp som en backdrop för ditt livesamtal, för livesändningen när du gör släppet av din nya produkt och för inspelning av filmer till dina sociala kanaler.
Våra kunddialoger och förfrågningar säger att det här är det som marknaden behöver, söker och vill ha. Och det är vad vi nu fortsätter att experimentera med och utveckla tillsammans med våra kunder, partners och kollegor. Vill du vara med? I så fall är du varmt välkommen att höra av dig till mig!
Men först tar vi en välförtjänt paus, tänder stearinljusen och stänger av allt som är digitalt, firar jul och nyår – och ser fram emot ett riktigt spännande 2022!
Av: Viking Grandin vd på eventteknikföretaget Adapt