Hur som helst fick vår Creative Chief Officer Niclas Rahm den utmärkta idén att vi borde skriva en artikel på ämnet och dela med branschen. Det mindre utmärkta var att han tyckte att jag skulle skriva artikeln. Den största kritikern på byrån, både vad det gäller teknologi och det egna skapandet. Dessutom har ju Max Tegmark skrivit en rätt omtalad bok i ämnet. Det mesta är väl redan avhandlat liksom, invänder latmasken i mig.
Därför kändes det nästan som en uppenbarelse när vår ena Art Director Linus flikade in att det, förutom AI för bild, numera finns riktigt bra AI-generatorer för text. Varför inte låta en AI skriva texten? Lite meta sådär, men väldigt coolt. Lysande, jublar jag, kan säkert bli skitbra PR också!
Sagt och gjort. Jag börjar klicka på länkarna till AI-skrivare som Linus har skickat för att kolla hur det skulle kunna gå till, samtidigt som vi i min fantasi high-fivar varandras genialitet. Inte bara får jag till en artikel om AI skriven av en AI, jag slipper ju dessutom göra jobbet. Snacka om life hack!
Det första jag gör för att bekanta mig med ämnet är att kolla på den utmärkta youtube-filmen om AI writers publicerad av Digital Nomad Institutehttps://www.youtube.com/watch?v=PV-YVmGZB7M. Här får jag bland annat lära mig att det finns en uppsjö olika valmöjligheter där det, precis som med alla digitala verktyg, är gratis om man orkar jobba lite själv, och kostar en del om man vill softa medan maskinen sliter.
Det visar sig snart att man för $99 kan skaffa ”Boss Mode” av Jasper, vilket ger 100 000 ord i månaden. Det är ungefär 1 öre/ordet. Jag konstaterar att det är nästan lika ”mycket” som artisterna får av Spotify för sitt skapande och grips omedelbart av insikten att min egen boss rent hypotetiskt skulle kunna använda detta som ett litet inspel vid nästa lönediskussion. Det visar sig dessutom att det finns gott om alternativ som tar betydligt mindre betalt och ändå gör jobbet, t ex Rytr som säger sig kunna skapa ”high-quality content in just a few seconds, at a fraction of the cost!”, d v s $30. För det får man hjälp av en maskin att skriva allt från bloggposter och copywriting till affärsidéer (!), e-mail (!!), testimonials and reviews (!!!) och, så klart, låttexter.
Jag känner att jag börjar få lite yrsel. Något som förvärras ytterligare när Digital Nomad testar AI-texterna via verktyget https://www.grammarly.com, för att se hur unikt innehållet är. När han matar in den 1000 ord långa AI-artikeln om ”How to train a new dog”, som skapades i https://wordplay.ai på mindre än en sekund, visar det sig att den är 92% unik. Bortsett från att jag givetvis inte har någon som helst möjlighet att kontrollera sanningshalten i detta påstående, är siffran anmärkningsvärd. Hur är det möjligt?
I korthet kan man säga att AI är som en väldigt avancerad miniräknare, som utifrån ett givet kommando kopplat till exempelvis bild eller ord, på ett ögonblick scannar av internet och presenterar ett förslag. AI:n klipper och klistrar ihop texter eller bilder utifrån sånt som tidigare publicerats. Eftersom mängden publicerat material är så stor så kan en bra AI presentera högkvalitativa bilder eller texter som tekniskt sett är helt unika, d.v.s. att någon exakt likadan text eller bild aldrig tidigare har publicerats. Som bekant brukar ju kreativitet bl a benämnas som förmågan att skapa något nytt utifrån tidigare kända element. Kan man då säga att AI är digitaliserad kreativitet? Eller helt enkelt artificiell kreativitet?
Den mer filosofiska frågan blir då vad skillnaden mellan artificiell kreativitet och autentisk kreativitet är? Finns det någon kvalitativ skillnad mellan att låta en maskin eller en människa kreera? Och hur mycket är den skillnaden i så fall värd? Det skulle man förmodligen kunna forska på. Medan du väntar på svaret kan du fundera på följande: vilken är det största skillnaden mellan maskin och människa?
På en grundläggande nivå handlar det om premissen att en människa ställer frågor och maskinen ger svaren. Utan bra frågor kommer helt enkelt inte maskinen att kunna ge några tillfredsställande svar. Inte än i alla fall. Närmar vi oss begreppet singularitet kan eventuellt diskussionen ta en ny riktning, men vi sparar det till en annan artikel.
Ett annat sätt att se det är att riktigt skapande eller konst kommer från insidan, nära själen. Det är bl a vad René Descartes menade med sin filosofi om dualism. Den går ut på att människan består av två motsatta slag av ändliga (döende) eller skapande (oändliga) substanser. Han kallade det utsträckt substans och tänkande substans, kroppslig och själslig. Det är i den oändliga själen som människans yttersta potential finns.
Med tanke på att vår gamle vän René lämnade sitt kroppsliga tillstånd redan 1650 så kanske han inte ens i sin mest oändliga fantasi kunde föreställa sig vare sig internet, iPhones eller AI. Men det skulle onekligen vara intressant att sätta honom i en TV soffa med t ex Max Tegmark. Eller varför inte med humanisten Christer Sturmark. Det skulle kunna bli rejäl Jerry Springer-nivå på det samtalet.
Apropå TV-soffor. Serietecknaren och författaren Nina Hemmingson berättade i senaste avsnittet av Babel på SVT att hon för att kunna hålla på med konst är extra beroende av att ha en liten tråd in till sin själ, och att det är hennes stora skräck att den ska brista. Just den medvetenheten är förmodligen den största skillnaden mellan artificiell och autentisk kreativitet. Och kanske är det också där värdet ligger? Det värde som står i mina bokhyllor hemma och som jag kan bli alldeles uppfylld av att kunna ta del av.
Så vad ska man då ha AI-skrivare till? Enligt Wordplay handlar det om ”High quality content in seconds” och ”Save hundreds of hours by creating content in bulk”. Och som om detta inte vore nog; ”Easily schedule and publish content with our WordPress plugin”.
Jaså.
När allt kommer omkring så är jag ytterst tveksam till om världen som den ser ut nu behöver mer digitalt content. Själsligt innehåll kommer vi däremot aldrig att kunna få för mycket av.
Martin Lee, Strateg, Eventyr Nine Yards
P.S. Självklart har det redan skrivits en artikel om AI av AI https://lifehacker.com/this-article-was-written-by-ai-1848869022
P.P.S. Kul text men avslutningen var verkligen sjukt pretentiös! Så skulle an AI aldrig skriva 😀 /Linus Nylund, Art director, Eventyr Nine Yards
P.P.P.S. Du har en kallelse till lönesamtal i din inbox. /Niclas Rahm, CCO, Eventyr Nine Yards