I dag finns det en uppsjö av sociala medier-kanaler att vara verksam på. Kanske är det svårt att hålla håll på vilka alla kanaler är, samt hur man använder dem. Här listar de bästa kanalerna att vara verksam på och vad du ska tänka på när du vill hänga med i flödet.
Några av viktigaste frågorna du bör ställa dig innan du väljer kanal är:
- Hur mycket tid har vi att lägga på kanalerna? (Hur många kanaler hinner vi hantera?)
- Var finns vår målgrupp?
- På vilken kanal har vi bäst in-house kunskap? (Vem kan den sociala kanalen bäst?)
Facebook: Är den största sociala kanalen som finns i Sverige. Aktören satsar just nu på en ny funktion – live sändningar som erbjuder användarna möjlighet att sända direkt från deras eventsidor. Mediet fungerar även som en brygga mellan arrangörer och deltagare.
Tips: Se alltid till att skapa eventsidor för event som återkommer. Personer som valt att följa budskapen från eventet kan då enklare konverteras till nya besökare på nästa event. Jobba visuellt med tidigare eventbilder och videos, det gör besökarna blir mer intresserade av eventet.
Instagram: Har ni mycket visuellt material? Då är instagram rätt kanal för er. Här kan ni bygga upp en skara followers intresserar sig för ert område. För att lyckas är det viktigt att inte bara ha bra bilder utan även en kort givande text.
Tips: Tänk utanför boxen – bilder och videos runt eventet är nyckeln till intresset hos era följare. Låt de vara med i er vardag innan, under och efter eventet. Det kan även ge er bra feedback på hur ni kan göra ännu bättre event i framtiden.
LinkedIn: Det är business to business kanalen nummer ett i Sverige. Här kan du som arrangör exponera event genom reklam eller företagssidor. Det är även en stark kanal för advertorials som ni själva kan skapa och sprida genom talare, partners eller anställda.
Tips: Tänk utanför din egna kanal och profil. Styrkan i LinkedIn är att andra konsumerar kan sprida ditt material. Våga be folk göra detta – talare och andra inblandade vill också att det ska bli ett fullpackat och populärt event. Material som fungerar bra på LinkedIn är ofta relaterat till besökarens utveckling i sin arbetsroll och best practice.
Twitter: Ett socialt nätverk där du enkelt kommunicerar med 140 tecken, korta givande texter för att locka deltagare. Här kan du nyttja breda #/hashtags för att sprida informationen om ditt event och locka fler deltagarna inför, under och efter eventet. Ett syfte är att låta eventet leva så länge som möjligt.
Tips: Skaffa en kort hashtag för att förenkla för besökarna, denna tagg# bör spridas i alla kanaler så som nyhetsbrev och på eventsidan inför eventet. Då är chansen större att tweeten trendar.
Youtube: En bred social video-kanal. Här kan du välja att starta helt egen kanal för hela företaget eller för ett utvalt event. När du startat ett egen youtube-kanal kan du sprida den i ert nyhetsbrev för att få ökad trafik.
Tips: Gör korta videos med dina talare, de behöver inte vara proffs genomförda bara de går att se och framförallt att ljudet är bra.
Periscope: Twitters egna videosatsning, ett utmärkt verktyg för att filma live på event med sin mobiltelefon.
Tips: Det är viktigt att få deltagarna aktiva med livesändningar.
Snapchat: Ett videoverktyg och nätverk. Här kan du livesända korta filmsnuttar och bjuda in deltagare eventet att sända in sina videor. Snapchat är snabbt växande i Sverige just nu.
Tips: Precis som på Periscope, är det viktigt på snapchat, att få deltagarna aktiva med livesändningar. Här kan tävlingar såsom bästa paustalare vara spännande för att fånga andra personers perspektiv. Tänk på att skaffa geografiska hashtags.
Google+: Googles egna satsning på sociala medier som inte riktigt fått fäste i Sverige änu.
Tips: De flesta aktörer ser inte Google+ som sitt förstahandsval när de ska jobba med socialamedier, men verktyget kan vara bra att använda för att öka synligheten för eventet.
Lär mer här.