eventeffect.se
Expohouse accelererar mot framtiden – Vision 2030 ska driva tillväxt och engagemang

Expohouse accelererar mot framtiden – Vision 2030 ska driva tillväxt och engagemang

Expo

Expohouse växlar upp. Med den nya Vision 2030 tar bolaget ett offensivt kliv mot framtiden – där kundfokus, hållbar tillväxt och medarbetarengagemang står i centrum. Målet är att befästa positionen som Nordens ledande helhetsleverantör inom fysisk varumärkesexponering – och samtidigt skapa en kultur där människor och idéer får växa.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narren: Stora Eventpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2024
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Inspiration
    • Omnämnda varumärken
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Chaufför service
    • Destinationsutveckling
    • Det dukade bordet
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Fotograf
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Matlagningsaktiviteter
    • Moderator
    • Montersystem
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Utlandskonferens
    • Videokonferens
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • K&E Studios
    • Scandinavian xpo
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Nacka Strandmässan
    • BANG Agency – Brand Arena Nordic Group Agency AB
    • Explore Åre
    • Fotografiska
    • Octanorm
    • Adapt
    • Stockholmsmässan
    • World of Volvo
    • beMatrix
    • FC Gruppen
    • Mindley
    • Axaco
    • Pearl St
    • Minnesota
    • Liwlig
    • Checkin
    • Centas
    • Agenthuset Nordic
    • ReadySet
    • CoreGo
    • Food Family
    • ReadySet
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » Partnerartiklar » 10 tips på ett lyckat kundevent

2016-11-07 | Annons | Venuu

10 tips på ett lyckat kundevent

Hur använder man evenemang som ett vapen mot kommunikationskriget och skapar hållbara relationer med sina kunder? Branschprofilen Oona von Zweygbergk bjuder här på sina viktigaste tips som hjälper även nybörjare att skapa ett lyckat kundevent.

10 tips på ett lyckat kundevent
Bild: Södra Teatern / Champagnebaren


1. Definiera eventets syfte och målgrupp

Börja alltid planeringen genom att förankra eventets syfte och mål med alla inblandade. Det hjälper dig även att forma grunden. Om syftet är att skapa 50 nya kundkontakter, vad behöver ni för att komma dit? Vad är det centrala budskapet ni vill nå ut med just till denna målgrupp?

2. Sätt datum och tid

Tyvärr finns det inget enkelt svar till vilka veckodagar eller tider som fungerar bäst för ett kundevent. En bra tumregel är dock att utgå ifrån målgruppens arbetstider / begränsningar och göra det så lätt som möjligt för alla att delta. Undvik semestertider. Om du planerar frukost- eller lunchevent, försök att hålla det så kort att det högst tar en timme från arbetsdagen.

3. Planera budget och eventets innehåll

Här finns det lite olika sätt att jobba på, men en sak är säker: en budget är bra att göra och hålla kontinuerligt uppdaterad. Ett tips är att utgå ifrån vad eventet får kosta per deltagare. Räkna åtminstone med lokalhyra, mat och övrigt marknadsföringsmaterial.

Planera evenemangets innehåll så att det känns relevant för målgruppen. Ofta får man fler deltagare genom att ha med ett “kunskapstillfälle” med en föreläsning, panelsamtal eller liknande. 30-45min är bra längd för detta.

4. Boka lokal

Evenemangets syfte påverkar utgångsläget till vilken typ av lokal man egentligen ska leta efter. Lokalen definierar evenemangets karaktär och skapar stämningen på eventet. Om “mingel-på-kontoret” -konceptet känns gammalt så finns det en rad andra alternativ att välja på.

5. Beställ mat och dryck

Matplaneringen tillhör en av de svåraste uppgifterna när man arrangerar evenemang. Det finns visserligen stor skillnad på vad som förväntas av ett frukostevent jämfört med kvällsmingel, men oavsett eventets tidpunkt kan man ge sina gäster en positiv överraskning genom att lägga lite extra kärlek på det som serveras på plats. Vem älskar inte bananpannkakor till frukost? Tänk kreativt: anlita en cateringleverantör som förstår dina behov och är med på att skapa något positivt överraskande.

6. Skapa inbjudan, anmälan och spridning för eventet

Var ute i god tid med inbjudan. Mellan 4-6 veckor brukar fungera bra med personliga inbjudningar. Var noggrann med innehållet (vad som händer, tid och plats, varför är det viktigt att delta). Använd ett anmälningssystem som samlar deltagaruppgifterna automatiskt så slipper du hålla på med listor och bekräftelser. Detta hjälper dig även när du ska kommunicera med deltagarna. Ska evenemanget publiceras i sociala medier (Facebook, Twitter, LinkedIn)? I så fall, skapa en hashtag för att deltagarna ska kunna dela sina upplevelser under/efter eventet.

7. Kommunicera effektivt

Kommunikationen kring evenemanget verkar vara ett riktigt krux för många som arrangerar evenemang. Ett bra system för hantering av anmälningar hjälper dig även med den här biten så att du enkelt kan skicka mail och SMS till deltagarna. Rita upp en enkel kommunikationsplan. Ett mail varannan vecka och ett SMS dagen innan är ett väldigt effektivt sätt att hålla deltagarna engagerade och minimera sk. “No Show” i evenemanget.

8. Dekorera lokalen för evenemangets syfte

Oavsett om eventet är i era egna lokaler eller någon annanstans ska dekorationen planeras i god tid så att du hinner beställa in allt material du behöver. Har ni roll-ups / beach flags som ni kan sätta upp? Behöver ni hyra in extra möbler? Om eventet innehåller någon typ av föreläsning eller programpunkt ( > 5 min) är det bra att ha sittplatser till alla gäster. Behöver ni ståbord för mingel? Vart ska maten placeras? Tänk på logistiken och deltagarantalet. Försök att hitta åtminstone en “Wow-effect” i dekorationen som överraskar gästerna.

9. Var närvarande under eventet

Va beredd på att gästerna kan komma tidigare än vad du har skrivit i inbjudan. Det är alltid någon som gör det. Säkerställ att ni är klara med allt senast en kvart innan eventet börjar “på riktigt”. Var en god värd och ha tillräckligt med personal på plats. Gå igenom logistiken så att ni inte får några överraskningar (garderob, toalett, teknik). Att dela ut goodie bags är ibland en trevlig idé, men strunta i detta om innehållet inte blir någonting annat än broschyrer.

10. Lämna ett gott intryck

Eventet är över, dags att andas ut. Glöm ändå inte att tacka dina gäster för att de har tagit sig på plats! Ett kort mail eller SMS räcker gott och väl men lämnar ett positivt intryck. Här hjälper det om du har registrerat deltagarna när de har kommit på plats, helst digitalt, så du har listan till hands på en gång. Du kan även passa på att be om feedback från deltagarna. Det som förblir osagt under eventet är allt som oftast det som hjälper dig att lyckas ännu bättre nästa gång.

Söker du en eventlokal? Venuu.se är Sveriges största bokningstjänst för fest-, event- och möteslokaler med över 1400+ lokaler du kan boka för ert nästa event. 

Se lokaler i Stockholm: Eventlokaler | Konferenslokaler | Festlokaler

Se lokaler i Göteborg: Eventlokaler | Konferenslokaler | Festlokaler

Venuu.se – Sveriges största bokningstjänst för eventlokaler

På Venuu.se hittar du Sveriges bästa och unikaste lokaler för ert nästa event. Välj bland innovativa möteslokaler, tjusiga festvåningar och mångsidiga eventarenor. Enkel bokning, 100% gratis.

  • 1400+ lokaler. På Venuu hittar du över 1400 eventlokaler med tydliga bilder, prisinformation och beskrivningar.
  • Effektiv bokning. Skapa favoritlistor på lokalerna du är intresserad av och skicka en förfrågan till flera lokaler samtidigt.
  • Samma pris som direkt från lokalen. Du betalar inget extra av att boka via Venuu. Diskussionen förs direkt med lokalägare utan mellanhänder.

Söker du en lokal? Hitta och boka enkelt en unik lokal för ert event:

Se lokaler i Stockholm: 

Eventlokal Stockholm | Konferenslokal Stockholm | Festlokal Stockholm

Se lokaler i Göteborg: 

Eventlokal Göteborg | Konferenslokal Göteborg | Festlokal Göteborg

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Sales Manager – Meetings & Events · Fotografiska Stockholm
  • Client Manager – LIWLIG
  • Projektledare till Expohouse
  • Brasserie Season söker kockar till hösten
  • Creative Meetings söker eventsäljare
  • Hummingbird Meetings & Events söker Head of Sales & Account Executive

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Revolve concept management går in som delägare i WoW event

Revolve concept management går in som delägare i WoW event

Eventbyrå

Revolve concept management blir delägare i Stockholmsbaserade WoW event – en affär som samlar två starka byråer och skapar ett av landets mest heltäckande erbjudanden inom strategisk, kreativ och upplevelsebaserad kommunikation. Genom samgåendet stärks kapaciteten att leverera allt från lokala event till globala produktioner, med tyngdpunkt på helhetslösningar från idé till genomförande.

Stefan Warding blir ny delägare i Memento Event

Stefan Warding blir ny delägare i Memento Event

Eventbyrå

Memento Event växer vidare och utökar nu ägarkretsen. Efter snart sju år i bolaget tar Stefan Warding nästa steg och kliver in som delägare – ett beslut som enligt ledningen både speglar och stärker byråns fortsatta utveckling.

Onemotion IMC tävlar bland världens främsta på Bea World Festival

Onemotion IMC tävlar bland världens främsta på Bea World Festival

Eventbyrå

Det svenska eventbolaget Onemotion IMC är återigen nominerade i världens mest prestigefyllda tävling för brand experience – Bea World Festival. Med sitt uppmärksammade koncept The Kingdom of Christmas tävlar de mot världens bästa byråer den 21 november.

Mest läst

MPC Agency och Brand Arena Nordic Group ingår strategiskt samarbete – ska ta större grepp om nordiska upphandlingar

MPC Agency och Brand Arena Nordic Group ingår strategiskt samarbete – ska ta större grepp om nordiska upphandlingar

Event- och bokningsbyrån MPC Agency tar sikte på större och mer komplexa uppdrag när bolaget nu inleder ett strategiskt partnerskap med Brand Arena Nordic Group och dess svenska huvudbyrå BANG Agency. Tillsammans vill aktörerna skapa en bredare helhetslösning för kunder som söker allt från exklusiva medlemskoncept till storskalig produktion och marknadsföring.
Där scenljuset möter hotellnatten: Strawberry växlar upp för Melodifestivalturnén

Där scenljuset möter hotellnatten: Strawberry växlar upp för Melodifestivalturnén

När Melodifestivalturnén sveper genom landet med sina flightcases staplade som Tetrisblock, trådlösa system som ska synkas och lastbilar packade till bristningsgränsen med LED-moduler, kliver Strawberry in som officiell hotellpartner. För tredje året i rad förvandlas deras hotell till mobila nav för artister, tekniker och produktionsteam – en plats att andas ut mellan soundchecks, scenrep och ljusprogrammering. Nytt för i år ...
Det sista gemensamma soundtracket

Det sista gemensamma soundtracket

En krönika om nostalgi, kulturens fragmentering och vår tidlösa längtan efter att höra ihop.
Hamburger Börs återinvigd – Moment Group tar ikonisk scen in i framtiden

Hamburger Börs återinvigd – Moment Group tar ikonisk scen in i framtiden

Hamburger Börs är tillbaka. Under torsdagen samlades artister, producenter, arrangörer och stora delar av den svenska musikindustrin när Moment Group återinvigde anrika Hamburger Börs i Stockholm under sitt nya koncept Börsen Live. Stämningen var varm, lättad och nästan elektrisk – en kulturscen har återvänt till city, och branschen kunde känna det.
Jennie Zetterlund ny Operativ Byråledare på Concept Store

Jennie Zetterlund ny Operativ Byråledare på Concept Store

Concept Store fortsätter att växla upp. Nu tar byrån in Jennie Zetterlund som Operativ Byråledare – en nyckelroll med ansvar för att skärpa interna processer, optimera leveransen och bli motorn i den fortsatta tillväxtresan. Med lång erfarenhet från marknads-, kommunikations- och reklambyråvärlden tar hon plats i ledningen med uppdraget att kombinera kreativitet med operativ kvalitet.

Branschfolk

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschfolk

Evententreprenören Sofi Franzén, en av grundarna av Eventyr – som idag heter Liwlig – prisades på Founders Awards i Stockholm. Hon tilldelades guld i kategorin “Årets grundare – storföretag” för sitt arbete att bygga ett bolag som skapar inkluderande, hållbara och värderingsdrivna event.

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Branschfolk

Centas har varit en del av svensk eventhistoria sedan 1976. Med teknik som lyfter idéer till
minnesvärda ögonblick ser bolaget försäljning som relationer, inte transaktioner.

Michel Taune ny kökschef på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Michel Taune ny köksansvarig på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Branschfolk

Efter två decennier på några av Stockholms mest välrenommerade krogar kliver Michel in som ny köksansvarig på Citykonferensen. Med sig har han både erfarenhet från stjärnkrogar och en stark övertygelse om att smak ska gå före krångel.

Mats Flodén på Space Production: "En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge"

Mats Flodén: ”En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge”

Branschfolk

En mässmonter är inte bara en yta på mässgolvet – den kan bli en långsiktig del av ett varumärkesbyggande. Det menar Mats Flodén, projektledare på Space Production som dagligen hjälper företag att skapa flexibla och hållbara monterlösningar.

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande - Helene Bruneheim Johansson

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande – Helene Bruneheim Johansson

Aktuellt

Vid Svenska Eventakademins årsmöte i slutet av augusti valdes Helene Bruneheim Johansson, Event Manager på Advokatfirman Vinge till ny ordförande för verksamhetsåret 25/26. För Eventeffect berättar hon vad branschen kan vinna på en ökad ”Good-for-you-kultur”, hur hon vill stärka SEA som plattform och vad som hände på Galeries Lafayette i Paris …

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Branschfolk

Efter många år i branschen har Kerstin Fagervall tagit steget och startat egen verksamhet. Genom bolaget Lakki Me erbjuder hon evenemangs- och produktionssupport – med målet att ge arrangörer trygghet och flexibilitet i genomförandet av sina event. Eventeffect fick en pratstund med Kerstin om idén bakom företaget, hennes bakgrund och vilka projekt hon ser fram emot.

Folk i karriären

Minnesota växlar upp med två tunga rekryteringar

Minnesota växlar upp med två tunga rekryteringar

På nytt jobb

Event- och kommunikationsbyrån Minnesota förstärker både strategi och affärsutveckling när de rekryterar Ebba Burenius som business director och Anders Neck som business developer. Med bakgrund från några av Nordens största evenemang, digital produktutveckling och rörlig contentproduktion siktar byrån på att vässa erbjudandet mot en allt mer krävande kundmarknad.

Jennie Zetterlund ny Operativ Byråledare på Concept Store

Jennie Zetterlund ny Operativ Byråledare på Concept Store

På nytt jobb

Concept Store fortsätter att växla upp. Nu tar byrån in Jennie Zetterlund som Operativ Byråledare – en nyckelroll med ansvar för att skärpa interna processer, optimera leveransen och bli motorn i den fortsatta tillväxtresan. Med lång erfarenhet från marknads-, kommunikations- och reklambyråvärlden tar hon plats i ledningen med uppdraget att kombinera kreativitet med operativ kvalitet.

Johanna Hemming tar över rodret för Visit Dalarna

Johanna Hemming tar över rodret för Visit Dalarna

På nytt jobb

Från och med den 1 mars 2026 blir Johanna Hemming ny vd för destinationsbolaget Visit Dalarna AB. Hemma i mina trak­ter — nu med ett nytt uppdrag — ska hon leda organisationens arbete att som helårsdestination marknadsföra Dalarna nationalt och internationellt.

Gästskribenter

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Gästskribent

I denna krönika reflekterar Richard Farman och Niclas Rahm från LIWLIG Sverige över varför just mellanrummet är platsen där kreativitet, kultur och mening uppstår – och varför det är här framtidens vinnare kommer att formas.

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Expo

Mässorna drar äntligen igång igen efter en tids välbehövlig ledighet! Fysiska möten är som bekant både det dyraste men mest effektiva sättet att knyta nya affärskontakter och bygga relation. Och definitivt den roligaste, om du frågar mig! Men det finns fallgropar. Hur kan du vända dessa till att bli dina främsta framgångsfaktorer såsom utställare? Den här krönikan fokusera på mässan i skarpt läge, när vi möts face-to-face.

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

Gästskribent

Konferensen som en gång satte Austin på kartan har landat i Europa och levererar mer än bara buzzwords. LIWLIGs Niclas Rahm reste till SXSW London med en öppen fråga och kom hem med något ännu viktigare: en känsla.

Den moderna arbetsplatsen och WEX? Guide, tips & idéer!

Den moderna arbetsplatsen och WEX? Guide, tips & idéer!

Annons

I efterdyningarna av pandemin ser vi en helt ny arbetsplats; en blandning av traditionellt kontorsarbete och hemmakontor. Båda med sina egna utmaningar och möjligheter. Alla är dock överens om att det behövs ett nytt arbetssätt, ett nytt sätt att förhålla sig till blandningen av kontors- och hemmaarbete och hur man använder dagens digitala teknik.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Greatplacesinsweden.com