eventeffect.se
Årets Eventchef: Han blir juryns ordförande

Patrick Walldén, juryns ordförande för Årets Eventchef –  Därför ska du nominera till utmärkelsen

Årets eventchef

Patrick Walldén, en av initiativtagarna till utmärkelsen Årets Eventchef och VD/grundare på BANG Agency och Brand Arena Nordic Group.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • Expoeffect
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
    • Narrenpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • TOPP150 Möteslokaler
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Destinationer
    • Skellefteå
    • Helsingborg
    • Bohuslän
    • Dalsland
    • Västergötland
    • Västsverige
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • PARTNERS
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Svenska Möten
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • SES
    • Golfbaren
    • Sture
    • Primetec
    • Delegia
    • DIVISION Group Sweden
    • Videoforce
    • Twenty Studios
    • Homage
    • Robot event
    • Pophouse
    • Blackbox Videoproduktion
    • Invajo
    • Grand Hotel Saltsjöbaden
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
  • Mötesbaren
  • Checklistor
  • Digitala möten
  • Expoeffect
  • Teknik
  • Marknadsföring
  • Gästskribenter
  • Möteskultur
  • Hållbarhet
  • Aktuella Upphandlingar
  • ALMEDALEN
  • Årets Eventchef
  • BRANSCHFAKTA
    • INTERNATIONELLA MEDIER
  • Söndagsprofilen
  • Narrenpriset
  • Svenska Eventakademin
Skip to content
Mötesexperten: Vågar du välja?

Mötesexperten: Vågar du välja?

Gästskribent

Under våren har många konferenser och events blivit hybridmöten. Vissa har blivit bra och andra helt misslyckade. Innan pandemin var de flesta större möten fysiska, under pandemin blev allt digitalt och nu funkar det med vilket som. Men hur ska du hjälpa mötesarrangören att välja rätt?

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Är din konferensanläggning redo för ett nytt liv efter pandemin?

Gästskribent

Fler evenemang blir digitala efter en stundande tsunami av fysiska sammankomster. Det leder till att de fysiska evenemangens roll helt kommer att skrivas om och få anläggningar är beredda på den omställning som krävs. Det spår evenemangsproducenten Tommy Brotte.

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Gästskribent

Det är både i det stora och det lilla som ett företags värderingar och dess arbete för inkludering syns, till och med i en inbjudan till både festen och konferensen!

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Gästskribent

Det är december. Månaden med blinkande julbelysning, lussebak och glöggmingel. Men förutom det stundande julfirandet kan vi också vänta oss en rad varianter av årskrönikor. Men kanske är det dags för ett nytt perspektiv i år, enligt Eventyrs social media manager Sally Jönsson.

Föreläsare

Åtta tips och lite till för ett lyckat hybridmöte

Gästskribent

Plötsligt är vi på en ny plats. Det gamla normala (fysiska möten) återvänder, det nya normala (digitala möten) fortsätter att ta stor plats. Och nu kommer sammansmältningen mellan dessa två, hybridmötet. Ett antal medarbetare ses fysiskt tillsammans med ett antal medarbetare som deltar via länk. Det medför nya utmaningar. För hur ska vi få alla att delta på liknande villkor? Hur ska vi säkra engagemang och involvering hos samtliga deltagare?

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Gästskribent

Kunskapskrönika från Mats Bäcklund och Tommy Brotte, där de förklarar vad är ett hubevenemang och beskriver hur dessa evenenemang skapar samma förutsättningar för alla deltagare.

“Visst blixtrade det till några gånger eftersom moderatorn var hyfsad och ställde några engagerande frågor”

Retorikexperten om hur du lyckas med dina möten i det gamla normala

Gästskribent

I denna krönika bjuder Per Furumo på sina tankar och tips som ger dig framgång i möten.

Antoni Lacinai

Framtidens hybridmöten är digitala

Gästskribent

I denna krönika skriver Eventeffects gästskribent Antoni Lacinai om utmaningarna med hybridmöten.

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Gästskribent

Ett intressant fenomen i vår bransch är dom stora skiftningar i vokabulärer som används. Under fliken språkkunskaper på min LinkedIn står det angivet; svenska, engelska och… byrå-lingo.

Fredrik Göransson: 10.000 digitala event senare

Fredrik Göransson: 10.000 digitala event senare

Gästskribent

Ja, så kan det kännas om man räknar med alla Teamsmöten. Men det är inte ett digitalt event utan en plattform och format som lämpar sig ypperligt för projektmöten.

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Eventbranschen gräver sin egen grav om man inte tar utmaningarna med hybridevenemang på allvar

Gästskribent

Nästan alla i eventbranschen förutspår att hybridevenemang blir nästa stora trend. Jag kan vittna om att det går utmärkt att producera roliga, engagerande och effektiva hybridevenemang. Däremot är det alldeles för många som gravt underskattar utmaningarna med att göra evenemang som på riktigt skapar värde för alla, oavsett om de deltar fysiskt på plats eller på distans.

Johan Strand: ”Vi är ingen loppmarknad!”

Johan Strand: ”Vi är ingen loppmarknad!”

Gästskribent

Johan Strand är ny krönikör på Eventeffect, en kreativ idéspruta som med sin gedigna erfarenhet kommer att bjuda på reflektioner och insikter från mäss- och eventbranschens alla format. I denna krönika belyser han vikten av att branschens aktörer gemensamt lyfter blicken inför återstarten av mässor inför 2022.

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Gästskribent

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för den interna kulturen?

Antoni Lacinai

Vilken solbränna vill du ha?

Gästskribent

I denna krönika skriver Antoni Lacinai om vad bokare och föreläsare bör ha klart för sig innan de går in i ett samarbete.

Hur kommer framtidens mässor se ut? Kommer det finnas behov för fysiska mässmontrar? Och hur kommer de fungera?

Hur kommer framtidens mässor se ut? Kommer det finnas behov för fysiska mässmontrar? Och hur kommer de fungera?

Inspiration

Det här är frågor som många av kunderna ställer till företaget Adapt just nu, här bjuder Viking Grandin från Adapt på sina spaningar om framtidens mässor. – Mässarrangörerna funderar på om det finns en framtid i att fortsätta arrangera mässor efter pandemin. Och utställarna försöker planera hur deras eventuella mässdeltagande skall se för att kunna attrahera monterbesökare. Den stora frågan är naturligtvis om den fysiska mötesplatsen fortfarande behövs. Kommer man som mässarrangör kunna attrahera tillräckligt många utställare och besökare? Vad tror du?

Små event får större budget när det lilla blir det nya stora

Distribuerade upplevelser kan vara besöksnäringens framtid

Gästskribent

Mest troligt är det en helt ny värld som väntar oss alla efter pandemin. För besöksnäringen och upplevelseindustrin kommer det bli extra tydligt. Men en kris innebär i regel lika mycket möjligheter som utmaningar. Många har redan visat stort prov på kreativitet och fått kvitto på att det lönar sig. För den som kan och orkar ställa om väntar en ljus framtid. Distribuerade upplevelser som konsumeras i människors hem, på arbetsplatser, eller på restauranger och barer som blir publika vardagsrum. Det är bara några av alla möjligheter som väntar.

Små event får större budget när det lilla blir det nya stora

Några hundra på plats och tusentals på distans under framtida event

Gästskribent

När event och möten digitaliserats i expressfart ritar det om kartan för alla som arrangerar eller arbetar med event och möten. Att kunna delta på distans, gärna som grupp, blir ett hygienkrav. Event och möten kommer också arrangeras parallellt på olika platser, uppkopplade mot varandra, och några bli tittfria. Det är exempel på saker vi mest troligt får uppleva under de kommande åren.

Små event får större budget när det lilla blir det nya stora

Små event får större budget när det lilla blir det nya stora

Gästskribent

Efter pandemin har många fått en ny syn på vad jobbet är, när och var man gör det. Det innebär slutet för nio-till-fem-samhället. Det lilla blir det nya stora och man kommer lägga mer pengar på mindre möten och event. Ute blir det nya inne och det man ska åstadkomma kommer styra valet av plats i större omfattning. Det är några av event- och mötestrenderna för 2021 och framåt.

“Visst blixtrade det till några gånger eftersom moderatorn var hyfsad och ställde några engagerande frågor”

Retorikexpertern Per Furumo: Därför ska du inte mjuta i stora möten

Gästskribent

Här skriver Per Furumo konsult i talarträning och retorik om hur du blir av med den digitala trubbigheten och stumheten i digitala möten.

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Gästskribent

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

“Visst blixtrade det till några gånger eftersom moderatorn var hyfsad och ställde några engagerande frågor”

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

Gästskribent

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

“När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

Upphandling

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

“Visst blixtrade det till några gånger eftersom moderatorn var hyfsad och ställde några engagerande frågor”

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Gästskribent

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

Tre avgörande frågor för lyckade möten i höst

Vill vi verkligen ha tillbaka våra fysiska möten?

Krönika

Digitala möten har blivit det nya normala och de flesta har insett att det funkar riktigt bra. I en ny gästkrönika som blickar framåt reflekterar Fredrik Bauer över om någon ens vill ha tillbaka alla fysiska möten…

12 tips för att lyfta ditt personliga varumärke

Varumärkesstrategen: ”En person som använder sociala medier säljer mer”

Gästskribent

Entreprenörer och andra personer i säljande roller har otroligt mycket att vinna på att boosta era personliga varumärken, det kommer ge ökad försäljning och förkorta säljprocessen eller spara tid, skriver varumärkesstrategen Michelle Dandenell i denna gästkrönika.

“Visst blixtrade det till några gånger eftersom moderatorn var hyfsad och ställde några engagerande frågor”

Per Furumo: Så når du fram i digitala möten

Gästskribent

I denna krönika skriver Per Furumo som är expert i talarträning, retorik och presentation om hur du ska agera för att lyckas med dina digitala möten.

Krönika: Vart är vi på väg?

Krönika: Vart är vi på väg?

Gästskribent

I denna ”På Spåret” inspirerade krönika skriver Micke Darmell om hur framtiden kommer bli på mötesanläggningarna.

Sorry – men ingen kommer att blåsa ”faran över”

Sorry – men ingen kommer att blåsa ”faran över”

Gästskribent

Pandemipladasket. Ingen såg det komma, förutom en handfull skrikande virologer på något obskyrt labb som ändå ingen lyssnade på. Sen var den ett faktum. Pandemin med stort P. Och fort gick det som bekant. Mötesbranschen föll pladask! Så inleder Johnny Sundin – trendspanare, moderator och föreläsare sin tankeväckande gästkrönika.

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Blir höstens konferens digital, fysisk eller inställd?

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent mötesexperten Tommy Brotte skriver i denna krönika om utmaningarna som du som mötesarrangör står inför i höst, och bjuder samtidigt på några konkreta råd.

Ola Johnsson – ny gästskribent på Eventeffect

Talarförmedlarens tips – öka kraven i höst

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent Ola Johnsson en av grundarna till talarbyrån Speakers&friends, skriver här om vad du som ska boka facilitator, föreläsare och moderatorer till ert digitala event bör tänka på för att få ett lyckat slutresultat.

Simon Strandvik: “Vid en nystart tenderar man att tänka innovativt och annorlunda”

Simon Strandvik: ”Vid en nystart tenderar man att tänka innovativt och annorlunda”

Hållbarhet

Eventeffects återkommande gästskribent inom hållbarhet, Simon Strandvik skriver här i sin höstkrönika om vikten att vi prioriterar hållbarhetsarbetet när evenemangen drar igång igen.

Kunskap och kvalitet – överlevnadsstrategi för mötesindustrin

Kunskap och kvalitet – överlevnadsstrategi för mötesindustrin

Krönika

Efter coronakrisen kommer vi att se ökade krav på att fysiska möten ska hålla hög kvalitet och bidra till verklig affärsnytta. De mötesarrangörer som ökar sin kompetens, vågar nischa sig och satsar på personalen kommer att gå stärkta ur krisen, skriver Hanna Rolfer Wrangö på Switzerland Convention & Incentive Bureau.

Antoni Lacinai

Antoni Lacinai: Den digitala ribban har höjts. Är du med?

Gästskribent

I denna krönika skriver Eventeffects gästskribent Antoni Lacinai om hur nivån för digitalamöten höjts i rekordfart och att det nu skapas en ny typ av A- och B-lag i branschen. Han bjuder också på tre nyttiga spaningar inför hösten.

12 tips för att lyfta ditt personliga varumärke

12 tips för att lyfta ditt personliga varumärke

Gästskribent

Nu är den perfekta tiden att bygga och utveckla ditt personliga varumärke skriver Michelle Dandenell varumärkestrategen/arkitekten i sin krönika. Till vardags hjälper hon företag, ledare och entreprenörer för att utveckla starka varumärken och göra dem mer synliga och på så sätt få deras business att växa.

Malin Granat – ny gästskribent hos Eventeffect

”Du kan genom ett enda event nå ut till hundratusentals följare på bara ett par timmar”

Gästskribent

Influenserna har kommit för att stanna och det visar den utveckling som skett de senaste åren. Från att ha visat upp produkter i mobilerna övergår vi nu till att skapa event för att marknadsföra oss och då gärna genom att bjuda in dessa sociala ikoner, skriver Malin Granat i sin krönika.

Mats Lewan – ny gästskribent hos Eventeffect

Krönika: Och vad händer sedan?

Gästskribent

Plötsligt blev vi alla inkastade i en digital mötesvärld, vare sig vi ville eller inte. Frågan som många ställer sig är vad som händer efter Corona? Jag tänkte ge min bild, skriver Mats Lewan i en gästkrönika.

Tre avgörande frågor för lyckade möten i höst

Tre avgörande frågor för lyckade möten i höst

Krönika

Hur ett möte genomförs och vad mötesdeltagarna prioriterar har förändrats i snabb takt den här våren. I en ny gästkrönika bjuder Fredrik Bauer från Mötesutveckling.se på frågor och svar för vad som krävs för lyckade möten till hösten.

Krönika: Så ska du tänka kring annonsering i Covid-19 tider

Krönika: Så ska du tänka kring annonsering i Covid-19 tider

Gästskribent

Missa inte Simon Beyers krönika kring frågorna som ställs kring marknadsföring i Covid-19 tider.

Antoni Lacinai

Krönika: Det går tretton gratiswebinarier på dussinet just nu

Gästskribent

Synonymen till ordet digital är gratis, så inleder Antoni Lacinai sin krönika med en tydlig uppmaning till kollegorna i branschen.

Nine Yards berättar om digitala event

Nine Yards berättar om digitala event

Gästskribent

Just nu ser vi att behovet av digitala kommunikationslösningar ökar enormt. Allt från att jobba på distans till att samla en större publik, skriver Fredrik Göransson, senior partner på Nine Yards.

Antoni Lacinai

Digitala möten har sina poänger – nu mer än någonsin

Gästskribent

Analoga möten är oslagbara, men det finns en mängd fördelar med digitala möten som vi kan dra nytta av, skriver Antoni Lacinai, gästskribent hos Eventeffect.

Här är talarföreningens nya styrelse

Johan Dahl: Så gör du när ett event ställs in

Gästskribent

Är du arrangör, moderator eller på annat sätt inblandad i ett event som ställs in? Här berättar Johan Dahl på Talarföreningen NSA Sweden om hur du går till väga för att hantera coronapandemin.

Mats Svensson: Att rusta för en normalisering

Mats Svensson: Att rusta för en normalisering

Gästskribent

Mitt uppe i krisen är det viktigt att känna en framtidstro. Situationen har en enorm samhällspåverkan just nu. Frågan är vad vi kan göra för att minska den på sikt, skriver Mats Svensson, styrelseledamot i Sponsrings & Eventsverige.

Leder coronakrisen till bättre webbmöten?

Leder coronakrisen till bättre webbmöten?

Gästskribent

I sviterna av coronaviruset jobbar allt fler hemifrån och antalet möten på distans ökar. I en ny krönika beskriver Fredrik Bauer på Mötesutveckling.se vad som irriterar oss under webbmöten, hur problemen kan lösas och frågar sig samtidigt om vi är mitt i brytpunkten för den digitala transformationen av mötesbranschen.

Mats Lewan – ny gästskribent hos Eventeffect

Mats Lewan: Nu är rätt tid att utforska videomöten

Gästskribent

Coronavirusets framfart utsätter vårt samhälle för den största prövningen på flera decennier. Eventbranschen drabbas hårt, men får samtidigt anledning att utforska möjligheten att hålla videomöten. Tiden är rätt nu, av flera skäl, skriver Mats Lewan, gästsribent hos Eventeffect.

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Gästskribent

Korta ner evenemanget, öka interaktiviteten och skapa en tydlig dramaturgi. Det är enligt Tommy Brotte, grundare av företaget Interaktiva Möten, nyckeln till bra digitala evenemang.

Mats Lewan – ny gästskribent hos Eventeffect

Därför blir mänskliga möten allt viktigare

Gästskribent

Många verkar överens om att mänskliga möten blir allt viktigare. Men exakt varför de blir viktigare? Magkänslan räcker ganska långt för att besvara frågan, men om vi vill ta rätt beslut när världen omkring oss förändras allt snabbare kan det vara bra att förstå orsakerna, skriver Mats Lewan, gästskribent hos Eventeffect.

Fredrik Bauer – ny gästskribent

Varför har vi egentligen möten?

Gästskribent

Vi vet att effektiva möten behöver ett tydligt syfte. Trots det så frågar sällan människor efter anledningen till mötet. I en ny gästkrönika reflekterar möteskonsulten Fredrik Bauer över andra behov som ett möte kan tillfredsställa.

Tommy Brotte: Vi har lyckats skapa ännu bättre digital interaktivitet på möten

Tommy Brotte: ”Det är hög tid att vi tar ansvar på riktigt”

Gästskribent

Tommy Brotte, grundare av företaget Interaktiva Möten menar att det är dags att ta ansvar för det resursutnyttjandet nu.

Fredrik Bauer – ny gästskribent

Vad kan vi lära av de som har mest effektiva möten?

Gästskribent

Många verkar tycka att deras möten inte är effektiva, men det gäller långt ifrån alla. Vad gör de som har effektiva möten, men som andra inte tänker på? Den frågan besvarar Fredrik Bauer i en ny gästkrönika.

Så blir du framgångsrik i ditt mässdeltagande

Så blir du framgångsrik i ditt mässdeltagande

Gästskribent

Mässor och utställningar i samband med konferenser är en bra plattform för att möta nya kunder. Det man ofta missar är hur du och din monterpersonal agerar i och runt mässmontern. För att lyckas behöver du ta kontakt med både mässbesökare och andra utställare, skriver Eventeffects gästskribent Christer B Jansson.

Behövs en moderator egentligen?

Gästskribent

Nja, egentligen inte. Du som skapar möten och event kan enkelt klara dig på egen hand. Både i förberedelser och i genomförandet. Det som är avgörande är vilken nivå du önskar på eventet och vilket resultat som mötet ska ge, skriver Lennart Paulsson, grundare av P&P Meetings i en gästkrönika.

8 trappsteg till ett starkare varumärke

8 trappsteg till ett starkare varumärke

Gästskribent

Ta trappan istället för hissen, brukar man säga till den som vill stärka sin kondition. Samma råd kan ges till de organisationer som vill stärka sitt varumärke – för när det gäller varumärken finns det ingen hiss, skriver Eventeffects gästskribent Stefan Åsbrink.

Vad ska ditt event dofta?

Vad ska ditt event dofta?

Gästskribent

Pepparmint, vanilj och ylang-ylang. Vad ska egentligen ett event dofta? Kristina Söderström, gästskribent för Eventeffect, berättar om dofters påverkan på människor under event.

Simon Strandvik – ny gästskribent på Eventeffect

7 hållbarhetstrender inom eventbranschen

Gästskribent

2011 började jag aktivt arbeta med miljöfrågor kring event, främst som rådgivare och föreläsare. Nu åtta år senare har det verkligen hänt mycket inom eventbranschen, skriver Simon Strandvik, vd för Greentime i en gästskribentartikel.

Så undviker du att bli Snövit och de sju dvärgarna på mässgolvet

Så undviker du att bli Snövit och de sju dvärgarna på mässgolvet

Gästskribent

Vad har egentligen Snövits sju dvärgar med moderna mässor att göra? Rätt mycket visar det sig. De är överallt. Det skriver Antoni Lacinai, gästskribent hos Eventeffect, som menar att det inte är helt ovanligt att kollegorna kan förvandlas till Snövit och de sju dvärgarna på mässgolvet. 

Kristina Söderström ny gästskribent hos Eventeffect

Ljuddesigna ditt event för bästa effekt

Gästskribent

Ja, det finns på riktigt, ljudet av framgång. Ljud som uppfattas som dåliga minskar nämligen försäljningen medan ljud som uppfattas som bra ökar den, skriver Kristina Söderström, gästskribent hos Eventeffect.

Kristina Söderström ny gästskribent hos Eventeffect

Blomman i hörnet 2.0

Gästskribent

Har ni tänkt på att eventdekor är något som många arrangörer slänger in styvmoderligt i sista stund eller över huvudtaget inte budgeterar för? En sorts, ”ja, just det, det måste vi ju också ha, det hade jag glömt”, skriver Kristina Söderström, ny gästskribent hos Eventeffect. 

Kristina Söderström ny gästskribent hos Eventeffect

Kristina Söderström ny gästskribent hos Eventeffect

Gästskribent

Eventeffect välkomnar Kristina Söderström som ny gästskribent. Hon arbetar med marknadsföring och varumärkeskommunikation och är specialiserad på text och språk.

Topp100- Sveriges populäraste föreläsare 2019: Micke Darmell

Krönika: Varför väljer jag att vara talare?

Gästskribent

Ibland får jag höra att jag har ett riktigt glassjobb. Föreläsa ett par timmar och fakturera 35 000 kronor. Det skulle man ha, skriver Eventeffects gästskribent Micke Darmell.

Sophia Loader – ny gästskribent på Eventeffect

Krönika: Det här är den mingelvänliga smörgåsen

Gästskribent

Jag gör en snabb sökning på nätet för att bekräfta det jag egentligen redan vet. Klickar mig in på tre, fyra cateringföretag och konstaterar att ingen har det jag söker i sitt sortiment. Det erbjuds frallor och baguetter fyllda till bredden med olika pålägg och ekologiska ärtskott. Absolut – det ser fint ut på bild men det gröna är så spretig att det killar dig i näsan och fastän du öppnar munnen så mycket du kan är det näst intill omöjligt att ta en tugga. Och att samtidigt försöka prata och nätverka med allt bröd i munnen är näst intill omöjligt.

Catarina Oscarsson – ny gästskribent på Eventeffect

Kan man drabbas av upplevelsekoma?

Gästskribent

Kan vi och våra kunder drabbas av upplevelsekoma? Och vad händer då med allt det som vi inom upplevelseindustrin arbetar med? Det skriver Catarina Oscarsson, operativ projektledare B2C Events, Stockholmsmässan, i en gästskribentartikel för Eventeffect.

Anders Müller – ny gästskribent hos Eventeffect

Våga vägra pitcher – det kostar mer än vad det smakar

Gästskribent

Det tog 25 år, men nu händer det. Eventbyråerna köper upp varandra, och slår ihop sina styrkor. Man konsoliderar och hittar på nya namn. Profiler från ett bolag är plötsligt anställda hos den tidigare konkurrenten, och ingenting är som förr, skriver Anders Müller, senior Content Producer/Livebrand i en gästartikel.

“Jag har en förebild när det gäller eventplanering – Kung Arthur”

Mänskliga möten viktigast

Gästskribent

Inget slår det mänskliga mötet. När människor träffas har man chansen att få med alla sinnen i kommunikationen. Syn, hörsel, känsel, lukt, smak och, inte minst, det sjätte sinnet. Det är den ”smarthet” som uppstår när man får grepp om helheten, skriver Stefan Åsbrink, vd på Brinc i en gästkrönika.

Tommy Brotte: Vi har lyckats skapa ännu bättre digital interaktivitet på möten

Ökade krav på hållbara möten utmanar eventbranschen

Gästskribent

Allt fler företag uppmanas att hålla sina möten digitalt. Detta ställer större krav på eventbranschen, skriver Tommy Brotte, grundare av företaget Interaktiva Möten och gästskribent hos Eventeffect.

Antoni Lacinai – ny gästskribent på Eventeffect

Antoni Lacinai: Två olika typer av föreläsare – vem passar dig bäst?

Gästskribent

Jag skrev nyligen en krönika om att föreläsare är som vitaminer, något du kan använda dig av när du bestämmer vilken typ av föreläsare ni behöver. Låt mig fortsätta dissekera mitt eget skrå och prata om de två polariteterna som du också kan ha nytta av att känna till. Jag döper dem härmed till carpe diem och gör-så-här, skriver Antoni Lacinai, gästskribent hos Eventeffect. 

Ola Johnsson – ny gästskribent på Eventeffect

Heta föreläsartrender för 2019

Gästskribent

Ola Johnsson från talarförmedlingen Speakaers&friends, berättar om vilka ämnen du ska hålla koll på när du bokar föreläsare under 2019.

30 årskrönikor från eventindustrin

En apa som liknar dig

Gästskribent

Jag är genetiskt sett mer lik en apa, än en afrikansk elefant är lik en indisk. Du också. Män är djur. Kvinnor likaså. Om detta berättade min branschkollega Rebecka Eriksson när vi föreläste tillsammans. Rebecca är utbildad biolog, så hon vet vad hon talar om, skriver Micke Darmell, grundare av företaget gr8 meetings i en krönika hos Eventeffect.

Antoni Lacinai – ny gästskribent på Eventeffect

Antoni Lacinai: ”Föreläsare är som vitaminer”

Gästskribent

Jag älskar att föreläsa! Känslan att den ena dagen få möta 1000 personer och på 45 minuter flytta publiken mentalt, för att nästa dag träffa en mindre grupp på tjugo personer under ett par timmar och skapa insikter tillsammans med dem –  det är oslagbart roligt, skriver Antoni Lacinai, gästskribent hos Eventeffect. 

I skenet av en spotlight som inte finns

I skenet av en spotlight som inte finns

Gästskribent

Sverige är ett fantastiskt mötesland. Vi är duktiga och kunniga på de allra flesta delar i mötesmaskineriet för att kunna stimulera helhetsupplevelsen – men många mötesanläggningar saknar kunskap i ljussättning, skriver Johnny Sundin, moderator och föreläsare i en krönika.

Konferens utomlands – onödig lyx eller smart investering?

Regnrusk eller solglittrande hav?

Gästskribent

De flesta konferenser genomförs under perioden augusti till maj. Visst kan en sprakande höstdag i Sverige vara vacker och en spirande vårmorgon vara inspirerande. Men att planera utomhusaktiviteter i Sverige under den här perioden är ändå lite som ett lotteri, skriver Kinga Lundblad i en krönika.

Linda Elmén – ny gästskribent

Låt smurfarna inspirera dig

Gästskribent

Det senaste året har jag umgåtts mycket med några små, blå figurer som är tre äpplen höga och älskar hallonsaft. Javisst är det smurfarna jag pratar om, och då undrar du förstås vad de har med hållbarhet att göra. Är det här verkligen en seriös text? Jodå, den är helt seriös, och har du ännu inte sett smurfarnas video om Agenda 2030 så gör det nu – den är fantastiskt rolig, skriver Linda Elmén, hållbarhetschef på Stockholmsmässan.

Anders Müller – ny gästskribent hos Eventeffect

Vem ska sitta i alla möteslokaler om fem år?

Gästskribent

Under de senaste veckorna har det haglat in inbjudningar till olika arenor, mötesplatser, konferensanläggningar och ytor som alla vill ha kontakt med mig och mina kollegor, skriver Anders Müller, Content Producer i bolagen Livebrand samt Café Opera Live, i en debattartikel.

Antoni Lacinai – ny gästskribent på Eventeffect

”Att informera är en metod – inte ett mål”

Gästskribent

Eventeffects gästskribent Antoni Lacinai berättar om hur du på bästa sätt arrangerar stora företagsmöten.

Sophia Loader – ny gästskribent på Eventeffect

Sophia Loader: ”Koden bakom det perfekta eventet”

Gästskribent

Kollegan stannade mig vid kaffemaskinen dagen efter ett av våra större event. Hon hade själv deltagit och tackade för en trevlig och välordnad kväll. ”Det flöt på så smidigt så jag förstår att ni jobbat jättemycket med det”, sa hon. Jag blev glad över hennes kommentar och över att få feedback på något som många aldrig inser, skriver Eventeffects gästskribent Sophia Loader.

Peter Winitsky – ny gästskribent hos Eventeffect

Färre event – mumma för oss som förstår kraften i smarta möten

Gästskribent

Event som disciplin växer så det knakar. Färre men bättre events – så ser trenden ut. Företagen investerar mer pengar än tidigare i dessa fysiska sammankomster, skriver Eventeffects gästskribent Peter Winitsky, vd på Creative Meetings.

“Jag har en förebild när det gäller eventplanering – Kung Arthur”

”Allt för många offertförfrågningar handlar bara om pengar”

Gästskribent

Eventeffects gästskribent Stefan Åsbrink från Brinc Relations skriver här en krönika om vikten att ställa rätt frågor inför ett event.

Konferens utomlands – onödig lyx eller smart investering?

Konferens utomlands – onödig lyx eller smart investering?

Gästskribent

En konferens, utbildning eller kickoff är oftast en stor investering. Därför är det helt avgörande att den blir så effektiv som möjligt ur alla aspekter. Många tror att konferens utomlands med automatik innebär fest och semester men så är det absolut inte. Längre fram i den här lilla hjälpredan finns konkreta tips på hur du planerar och genomför en effektiv och givande konferens samtidigt som dina medarbetare får möjlighet till avkoppling, skriver Kinga Lundblad i en krönika.

Tommy Brotte – ny gästskribent på Eventeffect

”Vi måste prata med företagsledningar på företagsledningars vis”

Gästskribent

Det skriver Tommy Brotte, gästskribent hos Eventeffect. I sin krönika skriver han om hur eventindustrin kan lyfta sig för att komma vidare.

Antoni Lacinai – ny gästskribent på Eventeffect

Almedalen är panelernas mecka

Gästskribent

Almedalen. En festival för politiker, branschorganisationer och lobbyister, plus en och annan samhällsintresserad medborgare. En fantastisk manifestation av en demokratisk kultur där man får göra sin röst hörd. Läs Antoni Lacinai krönika om Almedalen 2018. Han bjuder samtidigt på 6 tips för dig som ska vara med i en paneldebatt.

Linda Elmén – ny gästskribent

”Hållbart företagande handlar om att driva företag med framtiden i sikte”

Gästskribent

Att driva ett företag ”med framtiden i sikte” – vad menas med det? Och hur gör man? Hållbara event, vad är det egentligen? Det är några av de frågor som jag brukar få i min roll som hållbarhetschef, och jag älskar när någon ställer dem! Diskussionen som uppstår därefter är alltid lärorik, skriver Linda Elmén i en krönika för Eventeffect.

Catarina Oscarsson – ny gästskribent på Eventeffect

”Framgångsrika evenemang kräver engagemang”

Gästskribent

Ett framgångsrikt evenemang kräver engagemang. Lyckas du som arrangör att skapa detta så kommer du garanterat att stolt kunna blicka tillbaka på en succé, skriver Catarina Oscarsson, operativ projektledare B2C Event, Stockholmsmässan i en krönika.

Micke Darmell – ny gästskribent på Eventeffect

Micke Darmell om ett uppkopplat liv: Använd telefondagis på mötet

Gästskribent

Vad händer när det kommer en nyhetspush eller notis var femte minut? Under mötet eller konferensen, när jag egentligen borde lyssna på vd:ns strategipresentation? Klarar jag av att fokusera när jag får en notifikation att någon har lagt upp en bild på mig på Facebook?, skriver Micke Darmell, ägare av gr8 meetings.

Anders Müller – ny gästskribent hos Eventeffect

”Att hyra ett auditorium är inte ett förstahandsval”

Gästskribent

Säljaren öppnar dörrarna till vad hon kallar för ett ”auditorium”. Det stora mötesrummet där de tror att vi ska hålla delar av vår stora kick-off. Rummet där hotellet på fullt allvar vill sälja på oss att spendera ett, två eller fler dygn i, under en intensiv mötesperiod, skriver Anders Müller, Content Producer i bolagen Livebrand samt Café Opera Live.

“Vi är lite som en amöba när det gäller bemanning”

”Jag har en förebild när det gäller eventplanering – Kung Arthur”

Krönika

Det blir så mycket bättre med runda bord, skriver Stefan Åsbrink, vd för Brinc Relations i en krönika. För honom är det intuitiv kunskap, efter mer än 25 års erfarenhet av att producera möten och event.

Peter Winitsky – ny gästskribent hos Eventeffect

Julfester – sådant pysslar inte vi med!

Gästskribent

Varför ska man lägga ner sin själ i att den stora kickoffen stöttar strategi och förankrar budskap – men sen strunta i hur varumärket upplevs internt när det vankas julfest?, skriver Peter Winitsky, vd på Creative Meetings.

Micke Darmell – ny gästskribent på Eventeffect

”Branschen behöver ta ett steg framåt inom mötesmiljöer”

Gästskribent

Jag provade just att bild-googla ”best meeting rooms”. Och oj, det finns visst förbättringspotential inom detta område, skriver Micke Darmell, grundare av företaget gr8 meetings, som i sin krönika uppmanar eventsverige att uppdatera dagens mötesrum.

Patrik Nordkvist – ny gästskribent

Så får du fler gäster till din anläggning

Gästskribent

Eventeffects gästskribent Patrik Nordkvist tipsar om hur du får fler kunder till din anläggning. 

5 trender som kan lyfta sociala medier 2018

Bildsök i Google är viktigare än vad du tror

Gästskribent

Eventeffects gästskribent Simon Beyer, Chief Strategy Officer på Ingager, tipsar om hur du smartast kan använda bildsök i Google för att nå ut till din målgrupp.

Event in Skånes vd: “Hopp är inte en affärsstrategi”

Event in Skånes vd: ”Hopp är inte en affärsstrategi”

Krönika

2017 blev ett historiskt genombrott för destinationsbranschen, skriver Pehr Palm, vd för Event in Skåne. För Eventeffect berättar han om de hetaste trenderna inom branschen under 2018.

Film: Så blir du en mötesexpert

Film: Så blir du en mötesexpert

Gästskribent

Föreläsaren och författaren Antoni Lacinai tipsar om hur du blir expert på möten.

“Att bli vingårdsarbetare gav oss ett nytt perspektiv”

”Att bli vingårdsarbetare gav oss ett nytt perspektiv”

Årskrönika

Genom att ändra perspektiv har vi skapat ett helt nytt sätt att se på vårt jobb. Som det urbana vineri med hotellverksamhet vi är blev den italienska företeelsen agriturismo en stor inspirationskälla. Missa inte vingårdsarbetaren Claes Aneruds årskrönika, där han berättar om det gånga året och vilka satsningar som sker under 2018.

“Analogiseringen är nästa trend”

”Analogiseringen är nästa trend”

Årskrönika

2018 är mötesåret där vi kommer tänka mer tillsammans, vågar känna mer i plenum och utbilda oss mer i mellanmänsklig kommunikation, skriver Johnny Sundin i sin årskrönika för Eventeffect.

Vi ställer oss frågan: ”Vad tar vi med oss från 2017 för att lyckas ännu bättre kommande år?”

Vi ställer oss frågan: ”Vad tar vi med oss från 2017 för att lyckas ännu bättre kommande år?”

Årskrönika

Missa inte branschprofilernas årskrönikor, där de berättar om det gånga året och vilka satsningar som sker under 2018. Här har Johan Theolin från Rider ordet.

“Framtiden är ljus och väldigt digital”

”Framtiden är ljus och väldigt digital”

Årskrönika

Att driva eventbyrå är nog bland det roligaste som finns. Vi får ju möjligheten att ständigt skapa nya upplevelser för människor och vara med i utvecklingen av svenska företag och organisationer, skriver Henrik Liedbergius, vd och grundare på SpringConf i sin årskrönika för Eventeffect.

“Jag känner mig verkligen priviligierad som jobbar i eventbranschen”

”Jag känner mig verkligen priviligierad som jobbar i eventbranschen”

Årskrönika

Missa inte branschprofilernas årskrönikor, där de berättar om det gånga året och vilka satsningar som sker under 2018. Här har Sofi Franzén, vd på eventbyrån Eventyr ordet.

Pop-up, influencers och fygitala montrar är vad som gäller

Pop-up, influencers och fygitala montrar är vad som gäller

Årskrönika

Mikael Jansson, vd för Fairlink, summerar 2017 för Eventeffects läsare och blickar framåt mot 2018.

Antoni Lacinai – ny gästskribent på Eventeffect

”Jag är trött på allt tjat om effektiva möten”

Gästskribent

Vart jag än vänder mig hör jag samma uttryck från organisationer: Vi måste ha effektivare möten!
Och vart jag än vänder mig har jag branschkollegor som säger: Så här får du effektivare möten, skriver Antoni Lacinai, gästskribent hos Eventeffect. 

Micke Darmell – ny gästskribent på Eventeffect

4 skäl till att ta många pauser under konferenser

Gästskribent

Eventeffects gästskribent Micke Darmell tipsar om varför det är så viktigt med pauser under konferenser och möten.

Ola Johnsson – ny gästskribent på Eventeffect

”Här är de bästa föreläsarna som inte blir utnämnda till årets talare”

Debatt

2017 går mot sitt slut och det har varit ett händelserikt år i föreläsningsbranschen. Några har varit med om totala genomklappningar, medan andra också fått stora genombrott och nomineringar till de olika pris som delas ut till föreläsare, skriver Ola Johnsson, gästskribent hos Eventeffect.

Profiler

Malin Granat – ny gästskribent hos Eventeffect

Malin Granat – ny gästskribent hos Eventeffect

Personprofil

Malin Granat är eventföretagare och framgångsrik bloggare som brinner för eventmarketing, influensers och sociala medier. Eventeffect välkomnar henne som gästskribent.

Mats Lewan – ny gästskribent hos Eventeffect

Mats Lewan – ny gästskribent hos Eventeffect

Personprofil

Mats Lewan är futuristen, journalisten och författaren som brinner för att berätta och förklara varför digitalisering och AI är så starka drivkrafter för förändring. Och varför tekniken faktiskt kan låta oss människor bli mänskligare. Eventeffect välkomnar honom som gästskribent.

Fredrik Bauer – ny gästskribent

Fredrik Bauer – ny gästskribent

Personprofil

Fredrik Bauer blir ny gästskribent hos Eventeffect. Han brinner för effektiva möten med aktiva deltagare och kommer att bjuda på konkreta tips och aktuell forskning i sina artiklar.

“Jag har en förebild när det gäller eventplanering – Kung Arthur”

Stefan Åsbrink – återkommande gästskribent

Personprofil

Eventeffect presenterar Stefan Åsbrink som återkommande gästskribent. Stefans krönikor handlar om möteskunskap i stort och smått med en enda övertygelse: ”Det är rätt detaljer vid rätt tillfälle som skapar en stor upplevelse.”

Konferens utomlands – onödig lyx eller smart investering?

Kinga Lundblad – ny gästskribent

Personprofil

Eventeffect välkomnar Kinga Lundblad som ny gästskribent. Kinga är föreläsare och eventföretagare med bas i Portugal, hos oss kommer hon skriva om värdeskapande konferenser utomlands.

Linda Elmén – ny gästskribent

Linda Elmén – ny gästskribent

Personprofil

Eventeffect välkomnar Linda Elmén som ny gästskribent. Linda arbetar som hållbarhetschef på Stockholmsmässan.

Patrik Nordkvist – ny gästskribent

Patrik Nordkvist – ny gästskribent

Personprofil

Eventeffect välkomnar Patrik Nordkvist som ny gästskribent. Han arbetar med att hjälpa företag att öka sin försäljning och vinst genom föreläsningar och utbildningar. Han kommer främst skriva om hur man ökar sin försäljning.

Johnny Sundin – ny gästskribent

Johnny Sundin – ny gästskribent

Personprofil

Eventeffect välkomnar Johnny Sundin som ny gästskribent. Han arbetar som inspirationsföreläsare, trendspanare och moderator på stora företagsevent.

Peter Winitsky – ny gästskribent hos Eventeffect

Peter Winitsky – ny gästskribent hos Eventeffect

Personprofil

Vi välkomnar Peter Winitsky som gästskribent för Eventeffect. Peter arbetar som vd på eventbyrån Creative Meetings och ligger bakom Eventpodden tillsammans med sin kollega Jonas Bodin.

Anders Müller – ny gästskribent hos Eventeffect

Anders Müller – ny gästskribent hos Eventeffect

Personprofil

Vi välkomnar Anders Müller som gästskribent för Eventeffect. Han arbetar som Content Producer i bolaget Livebrand och kommer skriva (och provocera) om mötet med varumärket, smart innehåll och varför det är avgörande för Mötesindustrins framtid.

Torgny Steen – ny gästskribent på Eventeffect

Torgny Steen – ny gästskribent på Eventeffect

Personprofil

Vi välkomnar Torgny Steen som gästskribent för Eventeffect. Han arbetar som föreläsare, författare och ledarskaps-LOTS och kommer skriva hur man skapar möten som ger resultat, med hjälp av rörelser.

Fancy Alexandersson – ny gästskribent hos Eventeffect

Fancy Alexandersson – ny gästskribent hos Eventeffect

Personprofil

Vi välkomnar Fancy Alexandersson, internationell festfixare, som ny gästskribent på Eventeffect. Hon kommer skriva om innovativa events och nätverksmetoder.

Catarina Oscarsson – ny gästskribent på Eventeffect

Catarina Oscarsson – ny gästskribent på Eventeffect

Personprofil

Vi välkomnar Catarina Oscarsson från Stockholmsmässan som ny gästskribent på Eventeffect. Hon är operativ projektledare för Allt för sjön, tipsar om hur du som utställare kan maxa din medverkan på en mässa med fokus på kommunikation kring dina produkter och tjänster.

Sophia Loader – ny gästskribent på Eventeffect

Sophia Loader – ny gästskribent på Eventeffect

Personprofil

Vi välkomnar Sophia Loader, event- och konferensansvarig på Tysk-Svenska Handelskammaren, som ny gästskribent på Eventeffect. Sophia kommer dela med sig av de många detaljerna som utgör grunden för ett lyckat event.

I huvudet på en eventföretagare – 6 tips att tänka på inför 2017

Mats Gustafsson – ny gästskribent på Eventeffect

Personprofil

Vi välkomnar Mats Gustafsson som gästskribent för Eventeffect. Han är vd och grundare av Wednesday Relations – Home of Professional Marketeers.

Bosse Magnusson – ny gästskribent på Eventeffect

Bosse Magnusson – ny gästskribent på Eventeffect

Personprofil

Eventeffect välkomnar Bosse Magnusson, som ny gästskribent hos oss. Han är vice vd på den oberoende mässarrangören BraMässor. Bosse kommer skriva om mässbranschen och dess möjligheter samt utmaningar.

Antoni Lacinai – ny gästskribent på Eventeffect

Antoni Lacinai – ny gästskribent på Eventeffect

Personprofil

Eventeffect välkomnar Antoni Lacinai, föreläsare, moderator och författare, som brinner för kommunikation. Han har också skrivit flera böcker om framgångsrik kommunikation i mötet med andra människor.

Micke Darmell – ny gästskribent på Eventeffect

Micke Darmell – ny gästskribent på Eventeffect

Personprofil

Vi välkomnar Micke Darmell som gästskribent för Eventeffect. Han beskriver sig själv som en av Sveriges främsta mötesevangelister – med 25 år i mötesbranschen kan han ett och annat om möteskulturer och effektiva möten.

Simon Beyer – ny gästskribent på Eventeffect

Simon Beyer – ny gästskribent på Eventeffect

Personprofil

Vi välkomnar Simon Beyer som ny gästskribent hos Eventeffect. Simon har erfarenhet från stora delar av det digitala ekosystemet, och drivs i dag framför allt av verksamheters digitala omställning och identifiering av nya digitala intäktskällor. Simon kommer bland annat berätta om hur branschen kan använda sig av sociala medier.

Lottis Bergson – ny gästskribent på Eventeffect

Lottis Bergson – ny gästskribent på Eventeffect

Personprofil

Vi välkomnar Lottis Bergson som gästskribent för Eventeffect. Hon brinner för att skapa effektiva och trygga team och arbeta med individuell personlig utveckling.

Jan Peter Bergkvist – ny gästskribent på Eventeffect

Jan Peter Bergkvist – ny gästskribent på Eventeffect

Personprofil

Vi välkomnar Jan Peter Bergkvist, hållbarhetsrådgivare och föreläsare, som ny gästskribent på Eventeffect. Jan Peter är även författare och har en lång bakgrund inom besöksnäringen, i roller som global Miljödirektör vid Hilton International och Vice President Sustainable Business på Scandic. Han kommer främst att berätta om varför en helhetssyn på hållbarhet är ett måste för framgång inom eventbranschen.

Simon Strandvik – ny gästskribent på Eventeffect

Simon Strandvik – ny gästskribent på Eventeffect

Personprofil

Vi välkomnar Simon Strandvik, hållbarhetsrådgivare, som ny gästskribent på Eventeffect. Simon har miljögranskat över hundra event och kommer i sina artiklar, tycka till och tipsa om hur man kan göra sina möten och evenemang mer hållbara.

Åsa Dahlqvist – ny gästskribent på Eventeffect

Åsa Dahlqvist – ny gästskribent på Eventeffect

Personprofil

Vi välkomnar Åsa Dahlqvist som gästskribent, hon brinner för att företag ska få fler och bättre möten på mässor och event.

Ola Johnsson – ny gästskribent på Eventeffect

Ola Johnsson – ny gästskribent på Eventeffect

Personprofil

Eventeffect välkomnar Ola Johnsson, entreprenör, som ny gästskribent. Med över tio års erfarenhet av att arbeta med föreläsare och kompetensutvecklingsprojekt, kommer han i artiklar hos Eventeffect tycka till om föreläsnings- och mötesbranschen.

Tommy Brotte – ny gästskribent på Eventeffect

Tommy Brotte – ny gästskribent på Eventeffect

Personprofil

Vi välkomnar Tommy Brotte som ny gästskribent på Eventeffect. Han är specialist på Interaktiva möten och har över 20 års erfarenhet från event- och mötesbranschen.

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Nu söker vi Senior Event Manager för Mässor & Möten!
  • Teknik- och logistikansvarig Stockholm/Malmö
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Hummingbird söker en Project Manager
  • Hummingbird söker en Project Coordinator
  • Account Manager till Koncept & Event

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Branschens raket Homage fortsätter växa

Branschens raket Homage fortsätter växa

Eventbyrå

Homage fortsätter sin starka tillväxtresa och räknar med att bli femtio anställda under 2022.

Calle Francke

Calle Francke om nycklarna bakom Homages starka tillväxtresa

Eventbyrå

Han har jobbat inom upplevelseindustrin under hela sitt yrkesliv och samlat på sig en rad värdefulla insikter genom åren. Här berättar Calle Francke, medgrundare och partner, om nycklarna bakom Homages starka tillväxtresa och vad som driver honom framåt.

Liwlig Group öppnar filial i New York

Liwlig Group öppnar filial i New York

Aktuellt från Eventbyråer

Liwlig Group, som i Sverige representeras av Eventyr Nine Yards, har i dagarna slagit upp dörrarna till sitt kontor på Manhattan i New York. Verksamheten leds av entreprenören Janne Hakkarainen med ett långt förflutet på den finska Liwlig-byrån Tapaus.

Mest läst

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Att lösa konferensens boende på en camping kan vara både kul och ett kostnadseffektivt alternativ, så vi listar vinnarna av Sveriges bästa campingplatser. Över 6 000 personer har röstat på sina favoriter i undersökningen.
Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.
Årets Eventchef: Han blir juryns ordförande

Patrick Walldén, juryns ordförande för Årets Eventchef –  Därför ska du nominera till utmärkelsen

Patrick Walldén, en av initiativtagarna till utmärkelsen Årets Eventchef och VD/grundare på BANG Agency och Brand Arena Nordic Group.
Söker du kunnig personal? – Boka din platsannons på Eventeffect

Söker du kunnig personal? – Boka din platsannons på Eventeffect

De bästa kandidaterna att rekrytera är ofta personerna som har jobb och är framgångsrika i sina uppdrag. Läsarna av Eventeffect jobbar i industrin, de finns på köparsidan och i eventbranschen. Gemensamt för dem alla är nyfikenheten och att de vill hålla sig uppdaterade. Rivstarta hösten i din verksamhet genom att rekrytera några superkrafter!
Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Almedalsveckan 2022: Färre evenemang men besökarna väntas komma

— Jag tror Almedalsveckan vinner på att bara vara fem dagar och att besökarna kommer uppleva att det är en sund nivå nu när en del evenemang försvunnit, säger Mia Stuhre. Före pandemin var det många som upplevde att det var svårt att ens hinna besöka en bråkdel av alla de evenemang som erbjöds. Det finns en stor förväntan inför ...

Branschfolk

Annika Brantingson

Nytänk och innovation har gjort Tekniska museet till en populär mötesplats

Branschfolk

Tekniska museet är mer än en plats för familjens helgaktiviteter. Sedan några år tillbaka har de utökat sitt fokus till företag och det är idag en spännande plats att förlägga sina event på. Här går det att ordna konferenser, utforska tekniska innovationer och göra gemensamma aktiviteter.

StoryTourist

Berättelser får nytt liv genom StoryTourists digitala upplevelseteknik

Branschfolk

Föreställ dig följande: du följer efter Sherlock Holmes längs Londons slingrande gator och gränder. Tillsammans ska ni lösa ett brott och nu letar du efter ledtrådar. I Köpenhamn strosar du längs kajen och utforskar strandpromenaden med berättelsen om den lilla sjöjungfrun som en röd tråd. StoryTourist är en ny digital upplevelse, där du som lyssnare kan kliva in i en berättelse och uppleva den på de platser där den utspelar sig.

Från att kört på en cylinder till att koppla in turbon blev en stor omställning

Från att kört på en cylinder till att koppla in turbon blev en stor omställning

Aktuellt

Svenska Mässan Gothia Towers är en fantastisk mötesanläggning med ett brett utbud med allt från mindre styrelserum på 28:e våningen till kongresshall och stora mässytor.

”En gång kom ambulansen två gånger inom en timme, så det är inte bara snittar och bubbel.”

”En gång kom ambulansen två gånger inom en timme, så det är inte bara snittar och bubbel.”

Branschfolk

Influencers, bloggare, stjärnor och artister minglar på hans utlagda röda mattor och plåtas framför backdrops med kända varumärken. Eventeffect får en inblick behind-the-scenes hos festfixaren Alexander Erwik.

Lista: 9 heta festfixare och bolagen de verkar inom

Lista: 9 heta festfixare och bolagen de verkar inom

Branschfolk

Eventeffect listar nio personer som är aktiva festfixare i Sverige. Läs mer om personerna här.

Emma Silén Djerf: “Du kan lära dig det mesta bara du har driv och rätt mindset”

Emma Silén Djerf: “Du kan lära dig det mesta bara du har driv och rätt mindset”

Branschfolk

Redan innan examen har Emma Silén Djerf landat ett toppjobb. Här berättar hon om sin praktik på Homage och ambitionerna framåt.

Folk i karriären

Micael Worbin blir ny hotellchef för Skara Stadshotell

Han blir ny hotellchef för Skara Stadshotell

På nytt jobb

Den 1 oktober börjar Micael Worbin som hotellchef för Skara Stadshotell. − Det känns väldigt spännande och jag ser fram emot hösten, säger Micael.

Han tar över som koncernchef för Carotte

Han tar över som koncernchef för Carotte

På nytt jobb

I en snart 8 år lång förändrings- och tillväxtresa har Christian Mertzig varit VD och Koncernchef för Carotte. Från augusti 2022 byter Carotte operativt ledarskap och Oscar Ohlsén tillträder rollen som Koncernchef för Carotte. Mertzig kvarstår som ägare och arbetande styrelseordförande med fokus på koncernens techinvesteringar.

Maria Skarve

Hon blir ny marknadchef på Svenska Möten

På nytt jobb

Nu är det klart att Maria Skarve blir ny Marknads- och Kommunikationschef på Svenska Möten.

Gästskribenter

Mötesexperten: Vågar du välja?

Mötesexperten: Vågar du välja?

Gästskribent

Under våren har många konferenser och events blivit hybridmöten. Vissa har blivit bra och andra helt misslyckade. Innan pandemin var de flesta större möten fysiska, under pandemin blev allt digitalt och nu funkar det med vilket som. Men hur ska du hjälpa mötesarrangören att välja rätt?

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Är din konferensanläggning redo för ett nytt liv efter pandemin?

Gästskribent

Fler evenemang blir digitala efter en stundande tsunami av fysiska sammankomster. Det leder till att de fysiska evenemangens roll helt kommer att skrivas om och få anläggningar är beredda på den omställning som krävs. Det spår evenemangsproducenten Tommy Brotte.

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Gästskribent

Det är både i det stora och det lilla som ett företags värderingar och dess arbete för inkludering syns, till och med i en inbjudan till både festen och konferensen!

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Gästskribent

Det är december. Månaden med blinkande julbelysning, lussebak och glöggmingel. Men förutom det stundande julfirandet kan vi också vänta oss en rad varianter av årskrönikor. Men kanske är det dags för ett nytt perspektiv i år, enligt Eventyrs social media manager Sally Jönsson.

Föreläsare

Åtta tips och lite till för ett lyckat hybridmöte

Gästskribent

Plötsligt är vi på en ny plats. Det gamla normala (fysiska möten) återvänder, det nya normala (digitala möten) fortsätter att ta stor plats. Och nu kommer sammansmältningen mellan dessa två, hybridmötet. Ett antal medarbetare ses fysiskt tillsammans med ett antal medarbetare som deltar via länk. Det medför nya utmaningar. För hur ska vi få alla att delta på liknande villkor? Hur ska vi säkra engagemang och involvering hos samtliga deltagare?

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Gästskribent

Kunskapskrönika från Mats Bäcklund och Tommy Brotte, där de förklarar vad är ett hubevenemang och beskriver hur dessa evenenemang skapar samma förutsättningar för alla deltagare.

“Visst blixtrade det till några gånger eftersom moderatorn var hyfsad och ställde några engagerande frågor”

Retorikexperten om hur du lyckas med dina möten i det gamla normala

Gästskribent

I denna krönika bjuder Per Furumo på sina tankar och tips som ger dig framgång i möten.

Antoni Lacinai

Framtidens hybridmöten är digitala

Gästskribent

I denna krönika skriver Eventeffects gästskribent Antoni Lacinai om utmaningarna med hybridmöten.

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Gästskribent

Ett intressant fenomen i vår bransch är dom stora skiftningar i vokabulärer som används. Under fliken språkkunskaper på min LinkedIn står det angivet; svenska, engelska och… byrå-lingo.

Fredrik Göransson: 10.000 digitala event senare

Fredrik Göransson: 10.000 digitala event senare

Gästskribent

Ja, så kan det kännas om man räknar med alla Teamsmöten. Men det är inte ett digitalt event utan en plattform och format som lämpar sig ypperligt för projektmöten.

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Eventbranschen gräver sin egen grav om man inte tar utmaningarna med hybridevenemang på allvar

Gästskribent

Nästan alla i eventbranschen förutspår att hybridevenemang blir nästa stora trend. Jag kan vittna om att det går utmärkt att producera roliga, engagerande och effektiva hybridevenemang. Däremot är det alldeles för många som gravt underskattar utmaningarna med att göra evenemang som på riktigt skapar värde för alla, oavsett om de deltar fysiskt på plats eller på distans.

Johan Strand: ”Vi är ingen loppmarknad!”

Johan Strand: ”Vi är ingen loppmarknad!”

Gästskribent

Johan Strand är ny krönikör på Eventeffect, en kreativ idéspruta som med sin gedigna erfarenhet kommer att bjuda på reflektioner och insikter från mäss- och eventbranschens alla format. I denna krönika belyser han vikten av att branschens aktörer gemensamt lyfter blicken inför återstarten av mässor inför 2022.

Så lyfter ni ert evenemang med visuell produktion

Så lyfter ni ert evenemang med visuell produktion

Annons

Med visuell produktion är det möjligt att ta ett digitalt möte eller evenemang till en högre nivå. Men vad är egentligen visuell produktion och varför är det viktigt? Urban Egelstrand på Videoforce reder ut begreppet och berättar om mervärdet.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff