eventeffect.se

”Vi suger åt oss av omvärldsinformation för att kunna tolka framtiden”

Destination

Möt Anna Lakmaker, vd för Destination Sigtuna som berättar om sitt arbete.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Hitta Julbord
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Destinationer
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Föreläsare
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • EVENTARENAN
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Radisson Hotel Group
    • Meetapp
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Runö Möten & Events
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • Lejondals slott
    • Mercell
    • 7A
    • Onemotion
    • Möten & Events 2020
    • Lyyti
    • Space Production
    • SES
    • Adapt
    • Nine Yards
    • Golfbaren
    • Rider
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
    • Om Eventeffect
Skip to content
2020-12-10 | Gästskribent

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

kronika av tommy brotte
Krönika av Tommy Brotte

Man behöver dels bestämma sig för om man över huvud taget vill vara ett alternativ för det ökande antalet helt eller delvis digitala konferenserna. Framförallt behöver man utveckla sitt fysiska erbjudande så att vi där får möjligheter att göra det som vi inte kan göra digitalt. Det handlar om att erbjuda faciliteter och kompetens för verkligt bra social samvaro och samskapande kreativitet.

Det digitala mötet lever kvar efter pandemin
En stor andel av de fysiska mötena är för alltid borta. Sedan i våras har antalet digitala konferenser exploderat. Både arrangörer och deltagare har sett att digitala konferenser fungerar för många syften om man tar förberedelser och genomförande på tillräckligt stort allvar. Slående är hur teknikmognaden har exploderat och vi har sett hur mer eller mindre alla kan koppla upp sig och delta i digitala sammankomster på olika plattformar. Många arrangörer har också blivit duktiga på att skapa konferensupplägg anpassade för digitalt. Ofta i studiomiljö med ett anpassat teknikteam.

Företag och organisationer kommer inte att vilja investera i lika många livekonferenser när de ser att ett digitalt tretimmarsevenemang som ingen behöver resa till kan fylla många behov. Om det normalt åtgår åtta timmar för en livekonferens men du kan göra den digitalt på tre timmar så spar man fem timmar per deltagare. Med 300 deltagare innebär det att till exempel en arbetsgivare spar 1500 arbetstimmar på att köra digitalt. Digitalt betyder också färre resor vilket klimatet tackar den digitala arrangören för.

Om man ska informera, bygga kunskap, inspirera och motivera så kommer man ofta väldigt långt digitalt. Om man däremot ska bygga relationer, socialisera och framförallt innovera så finns mycket att vinna på att ses fysiskt. Undersökningar visar att effektiviteten inte har gått ner under pandemin, på så sätt har hemarbete och digital möten fungerat utmärkt. Likaså har samarbete visat sig fungera riktigt bra. Det som däremot inte har fungerat bra på distans är idéarbete.

Dags att bli Idélaboratorier, prototypverkstäder och tanketrädgårdar
Det finns ett par uppenbara luckor för konferensanläggningarna att fylla. Det ena är erbjuda platser, tjänster, metoder och teknik som hjälper människor att tänka klarare och snabbare. Det kan handla om fysiska tankemiljöer, fysiska tankeredskap och enkla fysiska övningar. Hur skulle det till exempel fungera med en stor fyrfältsmatris projicerad på golvet och med stora bärbara aktivitetsklossar som deltagarna kan namnge och flytta runt i matrisen? Eller stora färglagda fält där deltagarna kan prova tankar ur olika perspektiv, till exempel De Bonos sex tänkande hattar? Eller möjligheten att snabbt möblera om i ett rum för att skapa olika känslor och variationer i format? Om man till exempel på morgonen arbetar fram några olika grundläggande idéer, efter förmiddagsfikat flyttar gruppen till en prototypverkstad där de kan vidareutveckla sina idéer och göra dem presenterbara. Efter lunch kan deltagarna själva förvandla rummet till en enkel minimässa där grupperna får presentera sina idéer för kollegorna. Ovan är bara exempel – här finns mycket att göra.

Den andra luckan att fylla är den sociala delen. Det som handlar om att skapa eller fördjupa relationer. Även här krävs i många fall utveckling. Det handlar inte om yteffektiva biosittningar utan om trygga och stimulerande miljöer och format att mötas och umgås i.

Välja spår i det (digitala) möteslandskapet
Det kommer att finnas tre typer av möten. Helt fysiska, helt digitala och hybrid. Hybrid är alltså när en i olika grad stor del av deltagarna finns med på distans. Hybrid är utmanande om det ska bli bra. Före pandemin har en del försök gjorts, men för det mesta har väldigt få tittat på strömmen, ännu färre har varit stannat kvar under eventet och faktiskt lärt sig något. Detta dels för att själva konferensen måste anpassas för ett delvis digitalt format, dels för att de digitala deltagarna sannolikt behöver ett delvis annorlunda tilltal, dels därför att teknikproduktionerna har gjorts alldeles för enkla för att sändningarna ska kunna ha den kvalitet och variation som krävs för att behålla distansdeltagarnas intresse och uppmärksamhet. Om konferensanläggningarna ska vara ett alternativ för hybridmöten och kanske till och med för heldigitalt så behöver man radikalt utveckla sitt tekniska erbjudande på ett kostnadseffektivt sätt. Det räcker inte på långa vägar med en rörlig kamera längst bak i lokalen med en rundtagande mikrofon.

Kompetensen är oftast för låg
Jag har varit i mötesbranschen i snart 30 år och jag har många gånger slagits av att de allra flesta konferensanläggningarna har en skrämmande låg kompetens kring själva mötet. Jag har nästan aldrig mötts av frågor kring syfte och mål med vårt evenemang och ännu mer sällan av kreativa förslag på hur vi på ett bättre sätt skulle kunna uppnå de målen genom att till exempel komplettera med några mindre lokaler för breakouts eller få hjälp med facilitering, mötesformat, teknik, en kompletterande och budskapsförstärkande aktivitet eller liknande. Det gör både erbjudandet mindre attraktivt och att möjligheterna till merförsäljning och till att komma högre upp i värdekedjan missas helt. Diskussionerna hamnar istället väldigt snabbt på antal deltagare, vilken av tre standardmöbleringar vi vill ha och om vi vill ha en smoothie till eftermiddagsfikat eller inte.

Ska man bli lönsam, ska man kunna sälja lösningar för digitalt, ska man kunna sälja och genomföra möten som hjälper människor att tänka längre och snabbare så behöver kompetensen utvecklas med både spets och bredd.

Av: Tommy Brotte, vd Interaktiva Möten

tommy brotte 1
På bild: Tommy Brotte
Redaktionen red@eventeffect.se

Läs mer:

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

vinnare anbud

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

covidcleanrmecafe

Runö Möten & Events är CovidClean-certifierade

Annons

Att Covid-19 kommer påverka oss under överskådlig framtid står helt klart, och att säkerheten och hälsan för våra gäster och vår personal alltid prioriteras är en självklarhet. För att hantera det har vi på Runö Möten & Events utvecklat rutiner och arbetssätt för att följa dom lagar och rekommendationer som gäller under den pågående Coronapandemin.

adapt to survive

untitled design 3

banner eventeffect svm

megasound digital event studio

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev






Tips

  • Tipsa oss! Prylarna som gör konferensen säkrare
  • Utvalt: 33 tips för dig som är Event Manager
  • Mötesexperten: Så här hanterar du besvärliga situationer i moderatorrollen
  • Mötesexperten: Så här lär du dig ett manus utantill
  • Lista: 6 tekniktrender för event att hålla koll på
  • Fem arrangemang du som eventproffs inte får missa
  • 5 eventproffs bjuder på sina bästa tips
  • Blommor på event: Floristens 5 bästa tips

Göteborgs nya eventarena spänner musklerna inför hösten

Annons

Med 19 nyrenoverade konferenslokaler, en mässhall på 10 500 kvm med fyra stora kongresshallar och ett tivolidesignat hotell har Åby Arena blivit en unik plats för möten och event. För hösten är programmet späckat med evenemang, mässor och konferenser – och dessutom invigs det nya kontorshotellet First Office.

Upphandlingar

  • Livsmedelsverket upphandlar kurs- och konferensadministration
  • Upphandling av direktsänd ljud och bildproduktion
  • Universitet söker plattform för digitala evenemang
  • Upphandling: Ansvarig för modetävling
  • Upphandling av produktionsbyråpartner till Visit Sweden

Eventarenan

Close Eventeffect

Close-Up

Annons

Aktuella utmaningar för Sveriges chefer.

Inspiration

SAS Nordic Forum

Case: Kundrelationerna i första rummet när SAS Institute arrangerar digitalt event

Digitala möten

SAS Nordic Forum: ”Tänkbart att den digitala plattformen blir den centrala hubben för kommande event, där vi sedan kopplar på fysiska event som satelliter”

stora inluencer 2020

De är störst på Instagram i Sverige

Inspiration

Boka en influencer till ditt nästa event. Här listar Eventeffect de 10 största personligheterna på Instagram i Sverige just nu.

Event Group – Skapar ABB event

Case: ABB Robotics Experience Day tar svensk industrikraft till nya höjder

Eventbyrå

Eventprojektet ABB Robotics Experience Day 2020 drogs igång med en tydlig målbild, det måste vara wow-faktor. Läs om hur byrån Event Group genomförde projektet.

1M UPDATE Eventeffect

Upplev sex konferensanläggningar på 6 minuter

1M UPDATE

Eventeffect.se besöker varje vecka en ny konferensanläggning med sitt koncept 1M UPDATE, här kan du kolla in sex olika filmer från de senaste veckorna.

kennet karjalainen anders olsson

Digital invigning av ny anläggning

Inspiration

MotorHalland väljer att inviga sin nya anläggning helt digitalt via livestream. – Tajmingen med invigningen kunde inte vara bättre, säger Per Brinkenberg, märkeschef.

elite hotel marina tower 1m update event effect

1M UPDATE: Elite Hotel Marina Tower Studio

1M UPDATE

Eventeffect besöker med konceptet 1M UPDATE denna vecka Elite Hotel Marina Tower Studio. Vill du veta mer om studion och vilka möjligheter som finns? Kika in videon och läs mer om studion här!

mktg

MKTG bygger ElectroluxTalks – en unik mötesplattform för Electrolux

Eventbyrå

I en tid där fysiska möten kraftigt har begränsats har Dentsubyrån MKTG skapat en unik mötesplattform åt Electrolux; ElectroluxTalks där idéer, samtal och produktdemonstreringar presenteras i en ’mixed reality’.

new year 3042746 1280

Vaxholmsmodellen: Tre sittningar med nyårsfirande

Inspiration

De nya restriktionerna där restauranger måste stänga 22.30 ställer till det för de som vill skapa ett publikt event på nyårsafton. Men Waxholms Hotell har hittat en minst sagt kreativ lösning.

20 hållbara teambuilding aktiviteter

Lista: 20 hållbara teambuildingaktiviteter

Inspiration

Teambuilding är ett bra sätt att sammansvetsa och få in inspiration och energi. Här listar vi 20 hållbara teambuildingaktiviteter så att ni med omsorg kan välja utefter ert företags hållbarhetsvärdegrund.

Tekniska museet Eventeffect 1M UPDATE

1M UPDATE: Tekniska museet

1M UPDATE

Eventeffect och 1M UPDATE besöker Tekniska museet och möter Annika Brantingson som berättar om museets olika ytor och upplägg för genomföranden.

runohallen 550 Eventeffect

En Eventhall – Tusen möjligheter

Annons

En yta, tusen möjligheter, bara fantasin och budgeten sätter gränser för vad man kan göra i vår Eventhall, Runöhallen. Men sina 800 kvm golvyta och 10 m i takhöjd finns det plats för många och mycket. Max antal är 600 pers i biosittning, 380 pers i middagssittning. Scenen är på 32 kvm.

Aktuella erbjudande från mötesanläggningar

skarmavbild 2020 08 20 kl. 15.21.56

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Digital Marknadsförare
  • KAM till Eventyr
  • Vi söker eventpersonal till Göteborg!
  • Koordinator Lunds Universitet
  • Verkställande direktör till Svenska Möten

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Event Group – Skapar ABB event

Case: ABB Robotics Experience Day tar svensk industrikraft till nya höjder

Eventbyrå

Eventprojektet ABB Robotics Experience Day 2020 drogs igång med en tydlig målbild, det måste vara wow-faktor. Läs om hur byrån Event Group genomförde projektet.

johan lundemo

Carlsberg väljer Göteborgsbaserad eventbyrå

Eventbyrå

Samarbetet sträcker sig över tre år och berör logistik och produktion. Avtalet gäller för festivaler, mässor och event i Sverige.

Bang

Bang och Göteborg & Co i nytt samarbete kring hållbarhetsinitiativ

Eventbyrå

Nu lanseras ett nytt hållbarhetsprojekt i Göteborg, Awake & Aware. Bakom initiativet står några eldsjälar på Göteborg & Co fast beslutna om att ta stadens hållbarhetsarbete till en ny nivå. Kommunikationsbyrån Bang vann efter tuff konkurrens den offentliga byråupphandlingen och har nu utvecklat identitet och form, och UX-byrån Osynlig står för sajten.

Mest läst

Aros Congress Center

Aros Congress Center varslar alla medarbetare

"Nu väntar en tuff tid för alla parter. Vi har kontakter med flera av våra intressenter för att gemensamt se om det finns långsiktigt hållbara lösningar för framtiden", säger bolagets vd Tobias Hultberg.
Svenska Möten om pandemilagen

Det här innebär pandemilagen för hotell – och konferensanläggningar

Hur många deltagare får företag samla till slutna möten på konferensanläggningar? Svenska Möten tagit fram ett material som hjälper hela industrin att navigera rätt när den nya pandemilagen börjar gälla.
Header ansokning

KAM till Eventyr

Nu söker vi dig som delar vår passion och vill ta hand om våra kunder.
konkurs

Tuffa tider: Konferensanläggning har gått i konkurs

Bolaget har sin verksamhet i centrala Stockholm bara några hundra meter från centralen. Den 12 januari inleddes konkursen.
jonkoping

Jönköping växer som mötesplats

Nu är byggnationen av nya Science Park Towers igång. Med sitt centrala läge och som granne till Jönköping University, kommer Science Park Towers att vara en självklar mötesplats där entreprenörskap och innovation möter utbildning och kunskap.

Branschfolk

Ann-Christin Edling Jönsson

Ann-Christin Edling Jönsson är Svenska Mötens nya ordförande

Branschfolk

Under Svenska Mötens föreningsstämma den 23 oktober valdes Ann-Christin Edling Jönsson till ny styrelseordförande. Dessutom valdes Tomas Lindqvist från Högbo Brukshotell, Carin Sjöberg från Stockholm City Conference Centre och Claes Västerteg från Två Skyttlar, in som nya ledamöter i Svenska Mötens styrelse.

sa hanterar du coronasituationen

6 case: Så hanterar mötesbranschen covid-19

Branschfolk

Nya arbetsvillkor kräver nya strategier. Läs om hur mötesindustrin har ställt om sina verksamheter för att hantera coronasituationen.

klaus carlander bild

MySpeaker fortsätter växa

Branschfolk

Nu växer MySpeakers med ytterligare en senior rekrytering, under oktober börjar Klaus Carlander på bolaget. Vi ställer några snabba frågor till honom här.

key dolk

”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”

Branschfolk

Bergendal är Sveriges första CovidClean-certifierade konferensanläggning. Key Dolk som är vd på mötesanläggningen berätta vilka åtgärder de har tagit för att tilldelas certifieringen.

talarbyrå

Tunga namn bakom ny talarbyrå

Branschfolk

Sedan mars månad har den nya talarbyrån MySpeaker funnits i Sverige. Byrån, som är marknadsledande i Finland, ska nu ta Sverige med storm. 

idg

IDG ställde om jättekonferensen Webbdagarna på fem dagar

Branschfolk

– Att hoppas att vardagen återgår till det normala kan vara riskfyllt, säger IDG:s vd Joakim Allwin, när han berättar om hur tidningsförlaget ställde om sin jättekonferens efter regeringens nya begränsningar.

Folk i karriären

johan eriksson

Han är ny vd för Vasaloppet

På nytt jobb

Han har arbetat på Vasaloppet sedan 2013 som bland annat sportchef och utvecklingschef. Nu ska han axla rollen som vd.

rony forsberg

Han är ny vd för Leksand Resort

På nytt jobb

Han kommer närmast från rollen som vd på Jönköping Airport. Nu ska han leda arbetet med att utveckla Leksand Resort.

pernilla och jenny

Sånga-Säby rekryterar och siktar på att bli framtidens mötesplats

På nytt jobb

Lagom till jul började Pernilla Rehnberg på Sånga-Säby som ansvarig för hotell & restaurang. Hon kommer tillsammans med Jenny Baudou som blir ansvarig för nya projekt & upplevelser, att bygga upp det nya Sånga.

Gästskribenter

kronika av tommy brotte

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Gästskribent

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

Gästskribent

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

vinnare anbud

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

Gästskribent

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Gästskribent

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

fredrik bauer1 768x512 2

Vill vi verkligen ha tillbaka våra fysiska möten?

Gästskribent

Digitala möten har blivit det nya normala och de flesta har insett att det funkar riktigt bra. I en ny gästkrönika som blickar framåt reflekterar Fredrik Bauer över om någon ens vill ha tillbaka alla fysiska möten…

Michelle Dandenell

Varumärkesstrategen: ”En person som använder sociala medier säljer mer”

Gästskribent

Entreprenörer och andra personer i säljande roller har otroligt mycket att vinna på att boosta era personliga varumärken, det kommer ge ökad försäljning och förkorta säljprocessen eller spara tid, skriver varumärkesstrategen Michelle Dandenell i denna gästkrönika.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Per Furumo: Så når du fram i digitala möten

Gästskribent

I denna krönika skriver Per Furumo som är expert i talarträning, retorik och presentation om hur du ska agera för att lyckas med dina digitala möten.

Vart är vi på väg?

Krönika: Vart är vi på väg?

Gästskribent

I denna ”På Spåret” inspirerade krönika skriver Micke Darmell om hur framtiden kommer bli på mötesanläggningarna.

johnny sundin

Sorry – men ingen kommer att blåsa ”faran över”

Gästskribent

Pandemipladasket. Ingen såg det komma, förutom en handfull skrikande virologer på något obskyrt labb som ändå ingen lyssnade på. Sen var den ett faktum. Pandemin med stort P. Och fort gick det som bekant. Mötesbranschen föll pladask! Så inleder Johnny Sundin – trendspanare, moderator och föreläsare sin tankeväckande gästkrönika.

tommy brotte 1

Blir höstens konferens digital, fysisk eller inställd?

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent mötesexperten Tommy Brotte skriver i denna krönika om utmaningarna som du som mötesarrangör står inför i höst, och bjuder samtidigt på några konkreta råd.

föreläsare

Talarförmedlarens tips – öka kraven i höst

Digitalt möte

Eventeffects återkommande gästskribent Ola Johnsson en av grundarna till talarbyrån Speakers&friends, skriver här om vad du som ska boka facilitator, föreläsare och moderatorer till ert digitala event bör tänka på för att få ett lyckat slutresultat.

simon strandvik

Simon Strandvik: ”Vid en nystart tenderar man att tänka innovativt och annorlunda”

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent inom hållbarhet, Simon Strandvik skriver här i sin höstkrönika om vikten att vi prioriterar hållbarhetsarbetet när evenemangen drar igång igen.

Göteborgs nya eventarena spänner musklerna inför hösten

Annons

Med 19 nyrenoverade konferenslokaler, en mässhall på 10 500 kvm med fyra stora kongresshallar och ett tivolidesignat hotell har Åby Arena blivit en unik plats för möten och event. För hösten är programmet späckat med evenemang, mässor och konferenser – och dessutom invigs det nya kontorshotellet First Office.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff