Byrå-lingo och produktionstugg
Detta är en varm och skämtsam hälsning till mina kamrater på eventbyråsidan, för låt oss vara ärliga – det är ett unikt språk. Sprunget ur marknadsföringstermer, produktionstugg, snacket på IHM Business School, och trender skapade ur reflektioner av Simon Sinek.
Fördomsfullt. Skämtsamt. Koppla av.
Det är ett språk jag med åren lärt mig behärska, ett språk jag uppskattar och som är fyllt av superlativ, zlatanistisk framtoning och konceptuellt tänkande. Man lämnar varje möte med ett nytt ord eller uttryck.
När det kommer till produktionssidan gäller en helt annan lingo, med termer som är av mer teknisk karaktär, grundade i materialval och inköp. Detta i kombination med skön slang och ett tugg som skulle göra Jerry Williams upprymd.
Det är alltid en lika underhållande kulturkrock som sker när man ställer frågan om att producera ”en mobile experience box till ett pop up roadshow koncept…” och visar skisserna: ”Jaha, det är alltså en låda som ska proddas och slängas på flak?”
I detta möte sker transformationen och beställningen går från det konceptuella till verklighet – från konceptskisser och moodboard till att beställa skivmaterial och byta klinga i sågen. Men först gäller att ställa om vokabulären och göra sig förstådd.
Ännu en dimension adderas från kundsidan som allt som oftast talar perfekt skolsvenska. En tydlig, vardaglig förklaring på vad som önskas, i ord som alla förstår. Här slängs sällan med termer som content marketing och experience box utan det förklaras med innehåll, aktivitet och ”en låda som kan åka runt”. Inte heller diskuteras materialval eller konstruktion.
Det är verkligen en ynnest att röra sig mellan dessa levande lexikons. Ingen dag är den andra lik och man lär sig hantera olika människor och kulturer. Att kameleontartat träffa samma våglängd är vad det i grunden handlar om. Och att kunna hantera detta fram och tillbaka, att röra sig mellan dessa olika vokabulärer beroende på vilken sida man talar med, likt ett levande google translate. Det är en konstform.
Så, ännu en reflektion från vår spännande bransch. Ännu en krönika.
Semestern har precis börjat och jag skriver detta från lugnet av min trädgård.
Ser nu fram emot varma sommarkvällar med en perfekt kyld och välhumlad IPA, och sällskapspelen Alfapet, Trivial Pursuit och Med Andra Ord.
Tror min breda vokabulär kan komma väl till pass…!
Trevlig sommar, på återhörande i höst.
Av: Johan Strand

Läs mer: Johan Strand: ”Vi är ingen loppmarknad!”
Johan Strand är ny krönikör på Eventeffect, en kreativ idéspruta som med sin gedigna erfarenhet kommer att bjuda på reflektioner och insikter från mäss- och eventbranschens alla format. I denna krönika belyser han vikten av att branschens aktörer gemensamt lyfter blicken inför återstarten av mässor inför 2022.