I samband med vad som blev mitt sista mässbesök innan pandemin lamslog branschen så postade jag en frustrerande statusrapport på min LinkedIn:
”Trött säljare i bred slips. Ikea Karlstad soffa i slitet tyg. Eskolita-matta i schackrutemönster.
En trött palm i ena hörnet, dart-tavla på väggen i andra och popcornmaskin i framkant av montern.
Jag: Wow, en tidsmaskin tillbaka till 1992! Kulisserna till en sketch från Nile City.
Dom: Vi jobbar med FRAMTIDENS fastighetsautomation och MODERNA bostäder, det SMARTA hemmet osv.”
Utmanande kan tyckas, men kontrasterna mellan varumärkets ambition, stilrena hemsida och i övrigt rejält påkostade marknadsföring kontra det faktiska genomförandet på mässan behövde uppmärksammas. Ventileras.
Mässgolvet var dessutom fullt av identiska exempel, och nivån sågs som ”good enough” utifrån vad som presenterades utställarna och allmänt uppfattades som formatet mässa.
För den som nu tror att detta inlägg kommer handla om ånger och en längtan tillbaka, till och med till schackrutemönstrade mattor, så har den fel.
Visst saknar jag Mässorna. Mötena. Montrarna
Men inte klaffborden med skrynklig duk och begagnade rollups att likställa med loppmarknader, vilket vår bransch dessvärre och dessutom gjorts. Jag saknar dom väl strukna skjortorna och energin i mässhallen, upplevelserna av kreativa monterkoncept och miljöer som stärker uppfattningen av och relationen till ett varumärke. Att ta del av produkter, nyheter, historia och strategi framåt. Mest av allt att imponeras av exponering som rimmar med ambitionerna.
Låt mig ge er mitt perspektiv:
Rätt använt är mässan en unik plattform för att effektivt skapa affärer, bygga nätverk och rekrytera, en självklar aktivitet i marknadsföringsmixen. Kanske den viktigaste.
Efter det gångna året kan nog de flesta nu vara överens om att det fysiska mötet är ett oöverträffat verktyg. Det har utmanats ordentligt av det nya, digitala landskapet men visat sig inte kunna ersättas utan kompletteras. Hybridmässor och partnerskap hör helt klart framtiden till, men behöver ta ett avstamp i nuvarande tid för att befästa sin plats bland alla trender inom exponering och reklam.
Inför 2022 har formatet mässa en unik möjlighet att flytta fram positionerna och presentera sig som det självklara verktyget men nivån behöver höjas till en modern plattform och som utmanar annan marknadsföring.
Att sätta siktet högre än skiljeväggar med års lager av rollermålad färg och grendosor slängda på golvet och inse att det är direkta varumärkesmiljöer som ska hanteras. Dessutom ska det nya och välpolerade digitala skiktet integreras.
Skapa moderna, trendiga miljöer för affärsskapande, upplevelser som intresserar marknadschefer, inköpare och målgrupper att avsätta tid och hotellnätter för att besöka. Det behöver högt förmedlas: ”Vi är ingen loppmarknad!”
Vägra scener från 90-tal, kassera slitna möbler, låta schackrutemönster ryka.
Säljaren i bred slips kände precis samma frustration.
Och ja, det går att lägga mattplattorna med luggen åt samma håll, eventuella smärre nyansskillnader till trots!
Av: Johan Strand