Chefen hos kunden ringde mig med snudd på panik i rösten. ”Vi mår inte så bra här. Vi är tre avdelningar och vi har slutat prata med varandra. Det är bara en massa Vi och Dom. Om tre veckor har vi en kick-off. Kan du komma och prata om samarbete och sånt som du brukar göra?”
Jag funderade en kort stund. Jag vill egentligen helst träffa folk som vill något. Som är motiverade. Som har drivet. Det här kändes inte så. Jag mindes en gång när jag gick in i en konflikthärd och blev sjuk på kuppen efter uppdraget. Vi pratade lite till. Jag sa:
”Ok jag kommer. Hur länge vill du att jag pratar?”
”Två timmar direkt på morgonen. Sedan tar vi det vidare.”
”Ni tar det vidare?”
”Ja, då har vi något att jobba med.”
Jag åkte tåg rakt ut i obygden (pre-corona) och kom fram till ett ställe som erbjöd yxkastning (var det så begåvat?), säckhoppning och lite annat. Alla satt inomhus för att äta frukost och direkt efter skulle jag i samma matsal ägna några timmar med gruppen. Jag insåg att det skulle bli uppförsbacke. 40 personer. Ingen pratade. Jag fick några ord med chefen.
”De pratar inte.”
”Jag vet, det är ju det jag sa.”
Jag körde på och det gick bra. Förvånansvärt bra. De tinade upp, började till och med så smått prata med varandra. Några skrattade.
Jag åkte hemåt igen och kände att jag gjort vad jag kunnat. Ett par månader senare mejlade jag kunden. Hur hade det gått? Svaret var inte så uppmuntrande:
”När vi kom hem hade jag några andra saker att reda ut med nya IT-system och annat så jag följde inte upp det. Tyvärr är det lika illa nu som det var då.”
Hoppsan.
En kraftfull fråga som jag allt oftare ställer är: ”Hur länge vill du att mina tips ska stanna kvar hos dina medarbetare?” Svaret avgör om de vill ha underhållning (inget fel i det) eller beteendeförändring. Jag är ok med båda, så länge kunden vet vad de köper. Vill de ha beteendeförändring krävs mer resurser, andra metoder. Då blir föreläsningen en start på en resa.
Hur tänker du som bokar föreläsare? Hur tänker du som är föreläsare? Hur länge ska effekten sitta i?
”Vill du ha en ytlig solbränna – anlita en föreläsare.
Vill du ha en lite djupare solbränna – anlita en utbildare.
Vill du ha en riktigt djup bränna – anlita en individuell coach.”
Tack för att du läser mina tankar.
Av: Antoni Lacinai
Läs mer: Antoni Lacinai: ”Föreläsare är som vitaminer”