Nu har avgörande fallit hos Förvaltningsrätten i Stockholm gällande Region Stockholms stora upphandling som innefattar konferensförmedlingstjänster inom nedan listade anbudsområden:
Anbudsområde 1: Bokning av konferenser upp till 99 personer
Anbudsområde 2: Bokning av konferenser från 100 personer och uppåt
Avtalet kommer fortsatt att vara tilldelat Förmedlingsmäklarna Sverige AB som äger och utvecklar bokningssajten festmaklarna.se. Festmäklarna landar avtalet med Region Stockholm och räknar med att gå från en omsättning på 20 miljoner till en halv miljard – på fyra år.
Enligt Daniel har man hunnit prata lite om de behov som finns från regionens håll.
– När vi har varit i kontakt med Region Stockholm har vi fått höra att det är många bokningar som är runt 50 till 150 personer. Det är en stor arbetsgivare så det är alltifrån mindre till lite större konferenser, säger Daniel.
Omständigheterna gör att det är något lugnare än vanligt, men enligt Daniel finns fortfarande en marknad för fysiska möten:
– Vi hjälper ju även andra företag och det sker väldigt mycket bokningar av konferenser. Vi har inte haft någon tanke alls på att hjälpa med digitala webbmöten utan vi känner att marknaden finns. Det finns tillräckligt med restriktioner som gör att man kan fortsätta mötas och träffas på ett tryggt sätt.
Lång upphandlingsprocess
Förmedlingsmäklarna Sverige AB, även kallade Festmäklarna, mottog ett tilldelningsbeslut den 27 januari 2020. Efter det beslutade Region Stockholm att återkalla tilldelningsbeslutet. Nu har Festmäklarna slutgiltigt blivit tilldelade uppdraget.
– Svenska möten har haft det här avtalet under 12 år och de kontaktade Region Stockholm för en omprövning, säger Daniel. Det slutade med att Förvaltningsrätten nekade deras omprövning. De nöjde sig inte där utan de gick även vidare till Kammarrätten, men även Kammarrätten avslog deras ansökan.
Starkt team rustat för expansion
Avtalet börjar gälla fyra år efter signering, och att överprövningen skedde under rådande pandemi ser Daniel inte nödvändigtvis som någonting negativt. Samtidigt är det en utmanande tid för många inom samma bransch med både permitteringar och uppsägningar. Där går Festmäklarna emot strömmen och har senaste månaderna anställt både säljare och sociala medier-ansvarig.
– Vi är ett starkt team och vi känner att vi kan växa väldigt mycket med de personer vi har idag, berättar Daniel. Vi tog in personal senast förra månaden och vi växer ju ständigt. Vi är dock alltid ute efter fler hungriga Account Managers som hjälper till att visa att vi finns.
Enligt Daniel har man fokuserat mycket på just marknaden i Stockholm i syfte att bli marknadsledande. Dock finns ambitioner att nå utanför Sveriges gränser.
– Sedan är tanken att vi ska gå internationellt, att titta på storstäderna i de andra större europeiska länderna, säger Daniel.
Entreprenöriell ådra från start
Daniel började som franchisetagare och som 20-åring blev den yngsta franchisetagaren inom 7eleven. Tillsammans med sin bror drev han till slut två butiker på Södermalm i Stockholm, innan de beslutade sig för att gå vidare till något annat.
Något annat, det blev Café String. Caféet hade även en undervåning som man använde som festlokal. Antalet bokningar ökade och till sist tyckte grannarna att det var för många kvällsevenemang, och begränsade möjligheten att ha arrangemang till en gång i veckan.
– Då blev vi helt enkelt tvungen att förmedla vidare inbokningarna, berättar Daniel.
De märkte av ett stort intresse från anläggningarna de jobbade med, som mot en avgift får hjälp med bokningar och marknadsföring via sajten. Sedan 2015, då plattformen Festmäklarna startades upp, har man fyra olika delar i sin verksamhet: julbord, konferenser och festlokaler för företag samt privatarrangemang.
– Vi har en plattform som är superenkel och kostnadsfri oavsett om man är privat- eller företagskund. Vi jobbar med att välja ut anläggningar som vi kvalitetssäkrar och ser till håller en hög kvalitet. Det är viktigt för oss att både privata kunder och företag är supernöjda med den bokade anläggningen och vill ta hjälp av oss igen – vilket nio av tio företag gör, avslutar Daniel.
Av: Emelie Andir