I en polariserad politisk värld, där AI ständigt utmanar vår uppfattning om verkligheten, där ekonomin är osäker och där varumärken kämpar för överlevnad, blir det mänskliga mötet och genuina relationer alltmer centralt. I vår bransch är det särskilt relevant nu när budgetåtstramningar från Covid-19-eran och övergången till digitala lösningar skapar förhoppningar om att leverera samma värde digitalt, men där just det verkliga mötet ofta utelämnas.
På SXSW valde jag att gå på flera meet-ups både för professionella inom eventbranschen och inom Tech. Dessa meet-ups saknade ofta både ledning och format, vilket förvånade mig när de ändå var del av det officiella programmet. Gång på gång vittnade deltagarna, som ändå fyllde rummen och ibland styrde upp eventen själva, om vikten av och efterfrågan på verkliga relationer; det stora värdet av att träffa människor både i sin bransch, möjliga samarbetspartners och kunder.
SXSW är en enorm konferens med extremt spretigt innehåll som görs ännu spretigare av alla sido-aktiveringar som inte är del av det officiella programmet. Och likt Almedalen så är det många megafoner. Men hur mycket kraft har lagts på att folk verkligen ska mötas och utbyta tankar? Jag undrar verkligen hur mål och syfte såg ut för många sessioner och aktiveringar.
Jag gick även på en middag med cirka 60 marknadschefer där vi ägnade en hel kväll i ledda samtal om ”experience design”. Det sågs av många som en avgörande komponent för att kunder, anställda och partners ska få en genuin upplevelse av företag och organisationer och där människan och möten åter stod i fokus. Diskussionerna hamnade fort i ord som värderingar, inkludering, engagemang, mental hälsa och långsiktig påverkan.
Jag blev oerhört inspirerad, även om jag är fullt medveten om att jag hör det jag vill höra och att jag går in i mina egna filterbubblor. Jag jobbar dagligen med att hjälpa till och skapa engagerande upplevelser som gör skillnad. Men jag slogs också av att jag fick jobba ganska hårt på SXSW för att hitta det genuina mötet och skapandet av relationer, sett till det officiella programmet och sidoaktiveringar.
För visst träffade jag människor och hade roliga givande samtal; I köer, och ja det är många och långa i Austin, vid ett bord vid en food truck, på en gräsmatta med en kaffe och plötsligt uppstår den där magin. Det mänskliga mötet med spontana samtal som gör att endorfinerna går i gång, vi känner sammanhang och tillhörighet. Men det är ju min upplevelse, en extrovert, pratglad och nyfiken person som ständigt söker kontakt. Hur blir det för de som tycker nätverkande är svårt eller jobbigt?
Vi behöver jobba ännu mer på att skapa utrymme, metoder och upplevelser för att dessa möten ska ske för fler. Vi behöver jobba mer med intention och mål även för relationer, för att våra event ska ses som fantastiska och inkluderande. Att bara lämna det till ödet är att riskera för mycket för både arrangörer, partners och deltagare. Här finns det mycket att utveckla, även på SXSW som konferens.
Jag vet att eventbranschen i Sverige och Norden är extremt bra på detta och jag ser verkligen fram emot att se hur koncept, metoder och kreativa upplevelser som skapar genuina relationer kommer fortsätta utvecklas. Kanske skulle vi kunna göra det även på SXSW?
Av: Annsi Krol, VD på Ventla och del av Women in Tech Sweden