Vi på Adapt har arbetat med mässor, montrar och olika sorters exponeringar i över 15 års tid. Vi har byggt alla slags monterlösningar, stora som små, med och utan teknik, på alltifrån mässor till centralstationer och lagerhallar. Just nu, i rådande pandemi, är vi fullt fokuserade på våra studios där vi genomför alla sorters digitala projekt; konferenser, galor, event, produktlanseringar och mässor. Men…
…samtidigt ser och planerar vi för en framtid där vi återigen kan träffas fysiskt. Vi är nämligen övertygade om att man då kommer ha behov av både fysiska och digitala mötesplatser. Så här tror vi att framtidens mässor och montrar kommer fungera:
- Framtidens mässor kommer vara: Fysiska. Digitala. Och Live.
- Den traditionella fysiska monterytan kommer finnas kvar. Men det kommer vara lika viktigt att också ha en monter i mässans digitala portal.
- Den fysiska montern kommer via mässportalen kopplas ihop med den digitala versionen. På den fysiska ytan kommer man kunna hantera både de besökare som är på plats och de som ansluter digitalt. Dubbelriktad kommunikation där alla kan kommunicera med alla via mässans digitala portal. Något som idag redan är fullt fungerande och lösbart till en låg kostnad.
- Den fysiska ytan kommer inte bara användas som en monter. Den kommer också vara en yta för demos och lanseringar. Utställare satsar redan stora pengar på att bygga upp en miljö i sin monter. Självklart skall den också användas för fler ändamål som kan livesändas ut till tittare över hela världen. Det är på mässorna, när man ändå satsar resurser på att bygga upp fina ytor, som man som utställare skall släppa sina nyheter till resten av världen.
- På mässorna kommer det finnas en större scen med komplett livekameraproduktion. Det som händer på scenen livesänds till mässans digitala portal, men kanske också till sociala kanaler och utställarnas egna siter? Självklart skall man som utställare också kunna hyra in sig på scenen för att kunna använda den för sin egen produktlansering – så att man på ett enkelt sätt kan genomföra en professionell livesändning ut till tittare över hela världen.
Är det här framtiden? Det tror vi. Här kommer några exempel på projekt som helt eller delvis redan varit där:
KOENIGSEGG – GENEVA INTERNATIONAL MOTOR SHOW 2020
När mässan ställdes in bestämde sig Koenigsegg för att istället förvandla montern till en demoyta för livesändning. Under ca 20 minuter livesände Koenigsegg releasen av sina nya bilar ut till tittare över hela världen. Eftermaterialet har idag ca 700’000 visningar på YouTube.
KIA – E-CAR EXPO
Kia använde monterytan för lanseringen av sin nya elbil. Hela bakväggen på monterytan var digital och kunde förändras efter olika händelser i montern. På plats fanns också kamerateam som dokumenterade lanseringen.
FACEBOOK – D-CONGRESS
Under mässan hade Facebook löpande presentationer av deras olika tjänster. De fysiska besökarna kunde via en stor skärm i montern ta del av presentationen. Men samma föreläsning hade naturligtvis enkelt kunnat livestreamas till Facebooks digitala monter.
GP – BOKMÄSSAN
GP har under flera år haft en fysisk monter med inbyggd scen som man livesänt ifrån till sina olika kanaler. Med hjälp av inbyggda digitala skärmar har man enkelt kunnat förändra budskapet i montern.
Håller du med om våra tankar eller ser du en annan framtid? Kommentera gärna och dela med dig av dina erfarenheter. Jag som skrivit det här heter Viking, är en av Adapts två grundare, och du når mig på viking@adapt.se.