Vi vet alla vad slutprodukten är.
Det där krispiga eventet.
Bra mat, cool venue, logistik som flyter, snygga grejer på skärmar, viktiga learnings, talare, artister.
Men det är ju inte vad vi gör.
Jag menar. Boka på bra mat och en cool venue och allt det där. Det kan kund göra själva.
Så vad gör vi?
Varför behövs vi?
Jag har konsultat som strategisk och kreativ producent i 20år. Jag fann min nisch bland techbolagen för 10år sen och oj vilka events jag fått skapa.
Älskar techbolag. De vill förändras, gillar när man visar på deras biases, när de får utmana sig själva, vara innovativa, ge upplevelser utanför det vanliga. Visserligen tycker de flesta av dem att de lika gärna kan göra allt innehåll själva, just för att de är så innovativa. Många tänker så. Varför ta in en konsult eller byrå? Det här kan väl vår office manager göra? Hur svårt kan de vara att boka bra mat, cool venue och lite artister.
Nä asså det är inte svårt. Om det är så man ser på event. Men det är ju inte det vi gör.
Du kan ha fetaste venuen, bästa maten och hetaste dyraste artisten, men tror du att det är där magin skapas kommer investeringen du gjorde falla platt.
För magin skapas inte där.
Den skapas i mellanrummen.
Ett event är att verkliggöra ett bolag. Det är lätt att SÄGA vilka man är, alla har fina värderingar och mission och visions. Men sen da?
Om du nu är så hållbar och menar att engagemang och enkelhet är det som ska driva er, då kanske den där dyra artisten inte var så hållbar, och coola venuen speglar kanske inte riktigt enkelheten ni menar de anställda ska drivas av.
För det är inte vad ni säger, utan hur varje liten detalj i mellanrummen får gästerna att själva känna och tänka, som avgör magin.
En fantastisk lineup med talare kan bli super trist om agendaflödet inte har moodboosters och interaktion som känns. Bra mat kan falla platt om en så enkel sak som belysning och musiken som spelas inte tillsammans stöttar upplevelsen.
Eller de där jävla toaletterna. Inte tillräckligt med sådana och hela eventet kan få bottenbetyg.
Ett event skapas alltid av samma anledning. Det finns saker som är viktiga att lära ut, att prata om, och så ska relationen till varumärket stärkas. Gästerna ska känna saker. Stolthet, gemenskap, inspiration och motivation. Då räcker det inte med bra mat och cool venue.
Som producent ser jag vårt jobb som att vara experten på pedagogiska dramaturgiska flöden som styr människor till olika känslomässiga tillstånd. Det är då vi skapar upplevelser som leder till verkliga insikter och förändring. Du kan inte säga vad som helst när som helst under en dag och tro att folk kommer ta in det på det sätt du hoppas. Det är en resa. Eventet börjar när placeholdern går ut, i inbjudan och inför kommunikationen. Och det slutar ett par månader efter när de sista learnings skickas ut genom en film eller dyl som tar gästerna tillbaka till känslorna och insikterna de fick under eventet.
Och själva eventet sen.
Är ni innovativa och hållbara ja då ska det kännas, överallt, i alla mellanrum.
Det är inte mentalt hållbart att låta sina gäster sitta igenom flera timmar av paneler bara för att det var det enkla sättet att få med alla. Eller att inte ha sett över vart den goda maten produceras någonstans så den har mer flygmil än bolagets internationella vd. Och hur innovativt är det att boka en dyr lokal som äter upp större delen av budget så du sen inte har utrymme för att vara nytänkande i det du vill lära ut. Då blir det paneler och PPTs med standard layout. Ja det fyller syftet att säga det ni ville säga, mission accomplished. Men om det var målet varför göra ett event då?
Vill ni inte mer än så finns det massor med enklare, budget smarta sätt att få ut era budskap. Ett event är inte alltid rätt produkt. Det vet vi. Men ändå gör vi massor av sådana events.
Vårt jobb är att stötta våra kunder levandegöra sina varumärken. Vad är det bästa sättet för dem du vill kommunicera med att få höra det du vill säga. Hur kan vi få dem att känna så mycket som möjligt så vi skapar en relation och engagemang. Hur får vi dem öppna och redo för att ta till sig ny kunskap? När behöver de få skratta? När behöver de få röra på sig, interagera, se eller höra något konstnärligt? Hur får vi dem att gå från event till beteendeförändring?
Det vi jobbar med är känslor.
Oavsett budget kan du alltid få stor impact när du förstår att det är en känslomässig resa vi skapar. Och när vi har gruppen i rätt känslostämning, då är de redo för budskapen. Vissa gånger är det frustration vi behöver, andra gånger trygghet, ibland måste vi få folk lite arga så sense of urgency väcks i dem. Vi kan ej säga “det här är viktigt” vi måste få dem att känna “fan det här var viktigt”.
Så nä, jag jobbar inte med event.
Jag jobbar med att skapa upplevelser som sätter människor i olika känslomässiga tillstånd som får dem öppna för nya lärdomar och en större känsla av tillhörighet. Och resultatet av det är något helt annat än vad du får med bra mat och en cool venue.
Just sayin.
Av: Anna Mourou