Med 3000 medarbetare och 130 butiker förser Ahlsell professionella byggare med produkter och utrustning. En bransch som drabbas av många skador och sjukskrivningar.
– Vi insåg att vi behövde jobba med hållbart medarbetarskap och hälsosamma sätt att umgås med medarbetare, partners och kunder. Så vi flyttade vår representation från krogen till fysiska aktiviteter, berättar Daniel Dahl, Head of Sponsorship på Ahlsell.
Initiativet Hälsosam Rörelse var fött, och innefattar idag även en Golf Tour och en Padel Tour, med Vasaloppet som den största satsningen under året.
– Vi var inte beredda på vilket stort engagemang det här skulle skapa! Vårt löfte är att göra det enkelt att vara proffs, men den här gången var det vi som fick vända oss till proffsen. Minnesota hjälpte oss att ta vara på det stora engagemanget och hjälpa oss med ett större konceptuellt grepp, säger Daniel.
Aktiveringar och synlighet
Minnesota är en Brand Engagementbyrå som hjälper företag att skapa eller frigöra engagemang som drivkraft för kommunikation.
– I det här fallet fanns det så mycket engagemang från start. Vi hade en bra grund att bygga på för att sätta konceptet och därefter skapa synlighet och aktiviteter och nå utanför det egna företaget. Vi ville engagera kunder, partners, familjer och folk på plats, både digitalt och fysiskt men även både på vintern och sommaren, säger Christoffer Ramfors, Strategic Director på Minnesota.
Den ambitionen har lett till contentserier med träningstips och coachning från både kollegor och proffs. Men också utmaningar och träningsgrupper. Genom åren har både engagemanget och projektet vuxit med aktiveringar i Vasaloppsspåret som Gissa din tid och Ahlsellsprinten. De har tillsammans med en rad andra aktiviteter inom ramen för Hälsosam Rörelse, till exempel golf och padel, samlat in pengar till Barncancerfonden. 2024 blev det hela 2.500.000 kr!
Träning för Vasaloppet och i det långa loppet
Under hela året pågår interna och externa kampanjer både digitalt och fysiskt för att hålla relationerna och träningen i gång. I butikerna finns utmaningar och tävlingar med chans att vinna skidpaket och startplatser. Eller bara ta en stor stark blåbärssoppa i goda vänners lag!
Stärkt laganda
Så klart syns även engagemanget i Mora, inte minst i Hejaskyltverksta’n. Hejandet tog otroliga 275 medarbetare i mål i Vasaloppet och 750 i GåVasan. Ahlsell toppade även Stafettvasan med 55 lag. Ett femtiotal medarbetare körde även Öppet spår och Vasaloppet 90 km. Totalt blev det 1729 Vasalopp! Inget annat deltagande företag är i närheten av de siffrorna.
Så vad hände när Ahlsell bytte ölen mot blåbärssoppa? Man skapade en hel rörelse med friskare och mer motiverade medarbetare, djupare kundrelationer och stärkt varumärke. På fem år har Ahlsells sponsorerinran gått från 5% till 47%! Träning som ger resultat, helt enkelt!
Kontakta Minnesota
Christoffer Ramfors, Strategic Account Director
[email protected]
0708176581
Minnesota Communication är Sveriges enda Brand Engagement byrå och grundades 2001. Minnesota har de senaste åren vunnit många olika utmärkelser i bland annat Gyllene Hjulet tillsammans med Atea, ATG, Fastighetsbyrån, HP, Scania, SEB och Skandia. Ahlsell, Cancerfonden och Visit Sweden är några andra av de kunder Minnesota har förtroendet att samarbeta långsiktigt med www.minnesota.se