eventeffect.se
Sveriges största monterbyggare fortsätter växa – Space Production toppar listan igen

Sveriges största monterbyggare fortsätter växa – Space Production toppar listan igen

Expo

För en tid sedan publicerade vi på Eventeffect listan över Sveriges största monterbyggare. Högst upp på listan fanns återigen Space Production. Vi blev såklart nyfikna på verksamheten och ringde upp vd:n Lasse Frisk för att höra mer om framgångarna och framtiden för Göteborgsföretaget.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narren: Stora Eventpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2024
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Inspiration
    • Omnämnda varumärken
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Chaufför service
    • Destinationsutveckling
    • Det dukade bordet
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Fotograf
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Matlagningsaktiviteter
    • Moderator
    • Montersystem
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Utlandskonferens
    • Videokonferens
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • K&E Studios
    • Scandinavian xpo
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Nacka Strandmässan
    • BANG Agency – Brand Arena Nordic Group Agency AB
    • Explore Åre
    • Fotografiska
    • Octanorm
    • Adapt
    • Stockholmsmässan
    • World of Volvo
    • beMatrix
    • FC Gruppen
    • Mindley
    • Axaco
    • Pearl St
    • Minnesota
    • Liwlig
    • Checkin
    • Centas
    • Agenthuset Nordic
    • ReadySet
    • CoreGo
    • Food Family
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » Partnerartiklar » Magnus Helgesson bygger inte bara bolag – han bygger människor

2025-05-02 | Annons | Mindley | Native

Magnus Helgesson bygger inte bara bolag – han bygger människor

Mindley Expert Spotlight: Magnus Helgesson om drivkraft, transformation och varför det viktiga inte är vad du gör – utan vem du blir.

Magnus Helgesson bygger inte bara bolag – han bygger människor

Denna månads Mindley Expert Spotlight är Magnus Helgesson – en man som sällan sitter still.

Vi fångade honom mellan två möten och fick till slut en pratstund över en kopp kaffe i Stockholm. Det blev snabbt tydligt att Magnus inte drivs av att stå i rampljuset, utan av att hjälpa andra växa. För honom handlar det inte om vad du uppnår – utan om vem du blir på vägen.

Vad får en tioåring att bestämma sig för att bli miljonär – utan att ens veta vad det innebär? I Magnus fall var det inte pengar som drev honom, utan något mycket större. Något som kom att forma ett helt livsverk.

När vi frågar Magnus vem han egentligen är, börjar han inte prata om alla bolag han byggt, böcker han skrivit eller de tusentals människor han coachat. I stället tar han oss till en källartrappa i Falkenberg och en TV-serie från 80-talet: Par i hjärter, med Jonathan Hart i huvudrollen.

– När jag var 10 år låg jag där i trappan och tjuvkikade på tv:n då mina föräldrar trodde att jag hade gått och lagt mig. Och så ser jag Jonathan Hart på tv – han är self-made miljonär, han flyger helikopter, han har en vacker fru och han hjälper människor. Och jag bestämmer mig där och då: jag ska bli self-made miljonär… utan att veta vad det betyder.

Men det var inte för helikoptern. Inte för champagnen. Inte ens för miljonen. Det som fastnade var att han hjälpte människor.

Ännu viktigare blev den tecknade figuren Karl-Bertil Jonsson – 14 år, från en välbärgad familj, inspirerad av Robin Hood. Han jobbar extra på posten och börjar i hemlighet ge bort rikas julpaket till fattiga, bakom ryggen på sin far Tyko Jonsson – direktör och förespråkare av “ordning och reda”.

– Det var något i hans handlingar, att han gav bort de rikas julklappar till de fattiga. Det triggade en värdering hos mig: att man kan göra stora saker med små medel. Det har aldrig riktigt släppt.

Från källartrappan till koncernchef – Magnus Helgessons entreprenörsresa

Beslutet i trappen blev startskottet på ett liv fyllt av slit, driv och ett nästan orubbligt fokus. Men också tvivel, motgångar – och ögonblick då allt kunde ha tagit slut.

– Jag minns ett tillfälle när jag var ca 11 år, satt i sängen med 131 kronor och 25 öre – då var jag på väg att ge upp. Jag storgrät, för jag insåg att om jag skulle bli miljonär på enkronor, skulle det aldrig gå. Då kom mamma in, såg mig och sa: ”Det finns bara en skillnad mellan vinnare och förlorare. Vinnare ger aldrig upp.” Jag har burit det med mig hela livet.

Och det märks. Magnus har aldrig nöjt sig med det förväntade. När han tog över restaurangkedjan Harrys var det ett bolag i kris. Men han skrev ett kontrakt med sig själv: tio år, inte en dag längre – och förvandlade företaget till en framgångssaga med över tusen medarbetare, miljonomsättning och ett helt nytt ledarskapstänk.

– Jag hade glömt att jag skrivit det där kontraktet, tills min son Melvin, då 16 år, en dag smällde igen en dörr – som tonåringar gör. Då insåg jag: det har gått nio år och åtta månader. Jag är på väg att svika mitt eget beslut. Så jag sa upp mig – med fyra månader kvar.

Vikten av att hitta sitt varför

Magnus återkommer ofta till ordet varför. Inte som en floskel, utan som ett existentiellt behov att förstå sin riktning.

– Många jag coachar vill prata om vad de ska göra och hur de ska göra det. Men det funkar inte om du inte vet varför. Det sitter inte i hjärnan. Det sitter i hjärtat.

Vårt vad bor i hjärnan (IQ), vårt varför i hjärtat (EQ), och vårt hur i vår intuition – det Magnus kallar LQ.

– Ju högre IQ du har, desto svårare är det att lita på intuitionen. Men det är där du hittar ditt varför. När du hittar det, blir det inte jobbigt längre – det blir meningsfullt.

Att stå på scen för att beröra – inte imponera

Magnus bär sin berättelse som en öppen bok. Inte för att glänsa. Utan för att beröra. För att hjälpa.

– Det som inspirerade mig att börja föreläsa var inte att jag ville stå på en scen. Det var att jag ville hjälpa fler människor än jag kunde nå i ett företag.

När vi frågar vilket ögonblick i karriären som varit mest minnesvärt, lyfter han fram året 2009.

– Det var när Tony Robbins tog med mig i sin innersta krets tillsammans med Scott McIntosh, familjen Obama med flera. Där fick jag möjlighet att presentera min modell för hur man gör en affärsplan på en sida. Jag hade gjort det en gång tidigare i Las Vegas för 1000 personer, men det här var något helt annat. Det var hemma hos Tony med en liten, exklusiv grupp. Idag har vi en väldigt fin kontakt och hörs ofta.

Vad händer härnäst för dig?

Framtiden? Magnus skrattar när han pratar om nya projekt – workshops, retreats, event, affärsplaner på en sida och… ja, säkert något som inte ens har ett namn än.

– Nu jävlar kör vi. Det går inte att sitta still i båten längre.

Och kanske är det just där hans livsfilosofi summeras. Det handlar inte om att ha alla svar. Inte om att veta exakt hur det ska gå. Det handlar om att börja gå.
Och att aldrig ge upp.

Hur många kan du beröra? Hur många kan du hjälpa?

Och där har du Magnus Helgesson.
Full fart framåt. En man som bär sin drivkraft med stolthet och delar generöst med sig av både klokskap och tokskap. En föreläsare som inte lämnar någon oberörd – oavsett om du möter honom i ett samtal, på scen eller över glödande kol.

Är Magnus den katalysator ni behöver för att skapa rörelse, mod och mening i ert nästa ledarforum, konferens eller teamutveckling?

För det handlar inte om att uppnå mål.
Det handlar om vem du blir på resan.

Och du – missa inte nästa artikel där Magnus delar med sig av sitt verktyg för att skapa en affärsplan på en enda sida. Det är enklare, smartare och mer kraftfullt än du tror.


Mindley logotyp

Mer om: Mindley – Framtidens talarbyrå med transformation och engagemang i fokus

Mindleys vision är att vara framtidens talarbyrå. För oss handlar framtiden om att skapa aktiv förändring och utveckling. Genom att erbjuda föreläsare, utbildare och experter, omvandlar vi inspiration till handling och skapar tillfällen som blir katalysatorer för tillväxt och nya perspektiv. Vi strävar efter upplevelser som driver varaktig förändring och framsteg.

Vill du boka Magnus till ert nästa event eller ledningsmöte?
Hör av dig till oss på Mindley så hjälper vår rådgivare Johanna, dig!

Läs mer på Mindleys hemsida här.


Läs också: Daniel Collin – månadens Mindley profil

Mindley m symbol orange 768x188.png

Mindley – Vi skapar inspiration som leder till handling

På Mindley förstår vi att inspiration är grunden för all utveckling, men det är bara början. Vi vet också att en framgångsfaktor är att matcha rätt expert med rätt behov – vare sig det handlar om en föreläsare, talare, workshopledare, rådgivare eller moderator. Vårt mål är att förvandla de insikter och den energi som en inspirerande upplevelse ger till konkreta resultat och varaktig förändring - transformation.

Du har kanske känt det själv – kraften i en talare som berör. Det kan vara en ny tanke, en insikt eller en glädjefylld igenkänning. Men vad händer sedan? Vår roll är att säkerställa att den inspirationen får leva vidare och skapa verklig effekt.

Mindley är inte en vanlig talarbyrå. Vi är en katalysator för transformation och utveckling. Genom nära relationer med Sveriges främsta föreläsare och experter kan vi erbjuda skräddarsydda lösningar som går bortom scenens strålkastarljus. Vi vill att varje uppdrag ska skapa bestående värde för våra kunder.

Oavsett om ni vill motivera era medarbetare, lyfta innovationkulturen, eller få nya perspektiv på exempelvis ledarskap, AI, säkerhet, välmående och hållbarhet, säkerställer vi att ni hittar rätt person för uppgiften. Vår styrka ligger i att förstå era behov på djupet och koppla dem till en expert som kan inspirera, vägleda och skapa resultat.

Tillsammans med våra kunder formar vi framtidens förmedlingstjänst – meningsfulla upplevelser som omvandlar inspiration till konkret handling och varaktig transformation. Vi skapar förutsättningar som leder till hållbar utveckling och långsiktig framgång.

Kontakta oss!

Epost
[email protected]

Telefon
+46 70 813 33 07

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Client Manager – LIWLIG
  • ACCESS TO söker en produktionsledare för event! Är det du?
  • Projektledare till Expohouse
  • Brasserie Season söker kockar till hösten
  • Creative Meetings söker eventsäljare
  • Hummingbird Meetings & Events söker Head of Sales & Account Executive

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Onemotion IMC tävlar bland världens främsta på Bea World Festival

Onemotion IMC tävlar bland världens främsta på Bea World Festival

Eventbyrå

Det svenska eventbolaget Onemotion IMC är återigen nominerade i världens mest prestigefyllda tävling för brand experience – Bea World Festival. Med sitt uppmärksammade koncept The Kingdom of Christmas tävlar de mot världens bästa byråer den 21 november.

Wonderland tar över Swedish Beauty Awards – ska skapa en helhetsupplevelse för branschen

Wonderland tar över Swedish Beauty Awards – ska skapa en helhetsupplevelse för branschen

Eventbyrå

Kosmetik- och hygienföretagen (KoHF) har valt Wonderland som ny eventpartner för Swedish Beauty Awards 2026. Byrån får ansvar för både produktion, PR och sociala medier – och ska lyfta Sveriges största skönhetsgala till nästa nivå.

Minnesota vinner Region Stockholms filmupphandling

Minnesota vinner Region Stockholms filmupphandling

Eventbyrå

Kommunikationsbyrån först i rangordningen i nytt ramavtal för filmproduktioner.

Mest läst

Blekinge rockar loss på Sweden Rock – lockar med livsstil och jobbmöjligheter

Blekinge rockar loss på Sweden Rock – lockar med livsstil och jobbmöjligheter

När Sweden Rock Festival drar igång den 4 juni i Sölvesborg, är det inte bara musiken som står i centrum. Med konceptet "Kom närmare livet i Blekinge" satsar regionen på att locka nya invånare genom att lyfta fram jobbmöjligheter, livsstil och unika upplevelser – mitt i festivalvimlet.
Sveriges största monterbyggare fortsätter växa – Space Production toppar listan igen

Sveriges största monterbyggare fortsätter växa – Space Production toppar listan igen

För en tid sedan publicerade vi på Eventeffect listan över Sveriges största monterbyggare. Högst upp på listan fanns återigen Space Production. Vi blev såklart nyfikna på verksamheten och ringde upp vd:n Lasse Frisk för att höra mer om framgångarna och framtiden för Göteborgsföretaget.
Stämningen på topp när 180 gäster fyllde Teaterbaren för Food Familys lansering

Stämningen på topp när 180 gäster fyllde Teaterbaren för Food Familys lansering

Den 4 november samlades Stockholms event­bransch och mötesbokare för en kväll full av inspiration, varumärkesbyggande och mingel när Mötesbaren tog plats hos Teaterbaren i Kulturhuset i centrala Stockholm för lanseringen av Food Family. Föreläsningen ”Magnetiska varumärken” med talaren Arvid Axland satte tonen för kvällen, som sedan övergick i ett energifyllt mingel med tilltugg och nätverkande.
Onemotion IMC tävlar bland världens främsta på Bea World Festival

Onemotion IMC tävlar bland världens främsta på Bea World Festival

Det svenska eventbolaget Onemotion IMC är återigen nominerade i världens mest prestigefyllda tävling för brand experience – Bea World Festival. Med sitt uppmärksammade koncept The Kingdom of Christmas tävlar de mot världens bästa byråer den 21 november.
Lista: Sveriges 8 bästa julmarknader

Lista: 23 härliga julmarknader att besöka

Har ni slut på energi i vintermörkret? Ta med ditt team på ett miljöombyte och kom i julstämning. Eventeffect listar några av Sveriges bästa julmarknader.

Branschfolk

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschfolk

Evententreprenören Sofi Franzén, en av grundarna av Eventyr – som idag heter Liwlig – prisades på Founders Awards i Stockholm. Hon tilldelades guld i kategorin “Årets grundare – storföretag” för sitt arbete att bygga ett bolag som skapar inkluderande, hållbara och värderingsdrivna event.

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Branschfolk

Centas har varit en del av svensk eventhistoria sedan 1976. Med teknik som lyfter idéer till
minnesvärda ögonblick ser bolaget försäljning som relationer, inte transaktioner.

Michel Taune ny kökschef på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Michel Taune ny köksansvarig på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Branschfolk

Efter två decennier på några av Stockholms mest välrenommerade krogar kliver Michel in som ny köksansvarig på Citykonferensen. Med sig har han både erfarenhet från stjärnkrogar och en stark övertygelse om att smak ska gå före krångel.

Mats Flodén på Space Production: "En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge"

Mats Flodén: ”En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge”

Branschfolk

En mässmonter är inte bara en yta på mässgolvet – den kan bli en långsiktig del av ett varumärkesbyggande. Det menar Mats Flodén, projektledare på Space Production som dagligen hjälper företag att skapa flexibla och hållbara monterlösningar.

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande - Helene Bruneheim Johansson

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande – Helene Bruneheim Johansson

Aktuellt

Vid Svenska Eventakademins årsmöte i slutet av augusti valdes Helene Bruneheim Johansson, Event Manager på Advokatfirman Vinge till ny ordförande för verksamhetsåret 25/26. För Eventeffect berättar hon vad branschen kan vinna på en ökad ”Good-for-you-kultur”, hur hon vill stärka SEA som plattform och vad som hände på Galeries Lafayette i Paris …

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Branschfolk

Efter många år i branschen har Kerstin Fagervall tagit steget och startat egen verksamhet. Genom bolaget Lakki Me erbjuder hon evenemangs- och produktionssupport – med målet att ge arrangörer trygghet och flexibilitet i genomförandet av sina event. Eventeffect fick en pratstund med Kerstin om idén bakom företaget, hennes bakgrund och vilka projekt hon ser fram emot.

Folk i karriären

Momentum hos LIWLIG – tio nya talanger kliver in när byrån växlar upp

Momentum hos LIWLIG – tio nya talanger kliver in när byrån växlar upp

På nytt jobb

LIWLIG fortsätter att expandera, nu förstärks teamet med tio nya medarbetare inom flera centrala kompetensområden.

Aurel Balika öppnar dörrarna till The Book

Aurel Balika öppnar dörrarna till The Book

På nytt jobb

När Göteborgs nästa stora hotellöppning närmar sig, står en man redo att skriva första kapitlet. Aurel Balika blir hotelldirektör för Quality Hotel The Book, den nya satsningen från Strawberry som öppnar sommaren 2026 – mitt i stadens pulserande nöjes- och mötescentrum.

Louise Ekeberg ny rådgivare på Mindley

Louise Ekeberg ny rådgivare på Mindley

På nytt jobb

Mindley fortsätter att växa och stärker sitt team med Louise Ekeberg som ny rådgivare. Hon har mer än 25 års erfarenhet från event, konferenser och affärsresor – både i Sverige och internationellt – och kommer närmast från ledande roller inom flera etablerade byråer.

Gästskribenter

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Gästskribent

I denna krönika reflekterar Richard Farman och Niclas Rahm från LIWLIG Sverige över varför just mellanrummet är platsen där kreativitet, kultur och mening uppstår – och varför det är här framtidens vinnare kommer att formas.

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Expo

Mässorna drar äntligen igång igen efter en tids välbehövlig ledighet! Fysiska möten är som bekant både det dyraste men mest effektiva sättet att knyta nya affärskontakter och bygga relation. Och definitivt den roligaste, om du frågar mig! Men det finns fallgropar. Hur kan du vända dessa till att bli dina främsta framgångsfaktorer såsom utställare? Den här krönikan fokusera på mässan i skarpt läge, när vi möts face-to-face.

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

Gästskribent

Konferensen som en gång satte Austin på kartan har landat i Europa och levererar mer än bara buzzwords. LIWLIGs Niclas Rahm reste till SXSW London med en öppen fråga och kom hem med något ännu viktigare: en känsla.

Förändringsledning i eventbranschen – så bygger du team som levererar även när allt förändras

Förändringsledning i eventbranschen – så bygger du team som levererar även när allt förändras

Annons

Vi på Mindley gillar att lyfta fram våra experter – och den här gången bad vi vår föreläsare Mathias Härenstam att berätta om ett case som verkligen visar vad förändring på riktigt kan göra. Historien om Tibnor handlar inte om stål, utan om människor – och den rymmer fler lärdomar än man kanske först tror, särskilt för alla som jobbar med event och upplevelser.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Greatplacesinsweden.com