För 10-15 år sedan dök hållbarhet upp som en liten fråga i marginalen. Såväl kunder som byråer hanterade den som en fråga just i marginalen.
Vi googlade varandras policys och kopierade dem och checkade av frågan. Vi fick 17 färgglada lådor vi tillsammans kunde titta på.
Aha, det är inte bara ”miljö” lärde vi oss och plitade ned ”social hållbarhet” i något block. Vi började sortera våra sopor och vi anställde någon utifrån till receptionen.
Inte direkt superimponerande såhär i backspegeln. Så vad har hänt på den senaste tiden. Mycket lite.
Jag hamnade i ett samtal med en europeisk storbyråchef inom brand experience.
Han spände sina tyska men vänliga ögon i mig och sa ”Larzz, in 2024 everything will be around sustainability for us”. Det är svårt att inte gäspa sådär svenskt och nöjt då. Men är vi verkligen världmästare i hållbara upplevelser eller är var vi bara tidiga på att bygga kulisser av hållbarhet i Power Point?
Mindre snack, mer verkstad. Sluta fokusera på mätning och metod. Det är andra bättre på.
Vår roll måste vara att skapa inspiration. Nya sätt att tänka, nya saker att uppleva.
Att förändra och påverka konversationen människor emellan.
Det gör vi inte längre genom att undvika plast och kött.
Tyskens hållbarhetsfokus 2024 visade sig handla om hur de ska ha KUL Hur de kan förflytta människor i sinnet till nya platser, snarare än genom IATA och flygplatser. Dagens byråledare inom event var ofta tidigare reseledare. Så kommer det inte vara i framtiden. Det kommer bli mindre producentdrivet och mer kreatörsdrivet. Vi kommer se influencers, författare, regissörer, programmerare, forskare, designers, konstnärer och annat löst folk förändra vår värld.
Åtminstone jag ser fram emot det.
Tills dess ses vi på Brommaflyget, trots att vi borde stannat hemma eller tagit tåget.
Ha en fin sommar.
Lars Andersson, planner på BANG Agency