Idag sitter över 80% av oss dagligen på sociala medier och företagen ser därför detta som en utmärkt plats att synas på. Men efter så många år med sponsrade inlägg så har till och med Facebook själva fått nog och gör det svårare för oss att synas – även med de betalda inläggen vi gör. Istället är det livesändningar där följarna kan visa på engagemang som är nyckeln. Vi vill vara med där det händer och samtidigt få göra våra röster hörda.
Att marknadsföra sig genom event – eventmarketing – har blivit allt större runt om i världen och när man adderade influensers så blev räckvidden enorm. Du kan genom ett enda event nå ut till hundratusentals följare på bara ett par timmar! Det är ju genialiskt! Men är det så enkelt? Nja, inte riktigt. Det krävs ett riktigt bra planerat event och en till viss del kontakter för att lyckas.
Du behöver tänka sociala medier och andas det i din eventplanering. Vad VILL dina gäster lägga upp och dela med sig av? Hur ska du dekorera för att de skall dela? Vilken musik ska vara med? Går det bra med en enkel konferenslokal? Gästerna vill dela sådant som de inte är med om annars. Något häpnadsväckande och något nytt.
Nedan ser ni ett bra marknadsföringsevent. Man håller en kort och bra presentation för att göra det enkelt att sprida informationen, men även få de att uppleva produkten. Tycker de om den så är det större sannolikhet att de berättar vidare om den. Alla vill ju vara bland de första att berätta om något som är bra, inte sant?
Så låt oss säga att du säljer träningsskor. I höst kommer en ny modell som du jobbat med länge och du vill att den ska nå så många som möjligt. Du sitter ner med ditt marknadsteam och ni bestämmer er för att satsa på ett event för influensers. Sagt och gjort, inbjudningarna skickas och ett flertal nutidskändisar bokar in sig.
Dagen är kommen och ni maxar dekorationerna i lokalen, övar lite extra på presentationen och sen anländer gästerna medan musiken spelas i bakgrunden.
”Välkomna hit!” ropar du ut till publiken. ”Idag ska ni får se en ny skomodell före alla andra! En liten preview på vad som kommer i höst! Det är helt okej att lägga upp på sociala medier och tagga då gärna oss så att vi kan dela vidare!”. De flesta gästerna tar antagligen upp telefonen redan här om de inte sedan tidigare spelar in dig uppe på podiet.
Därefter får influenserna känna, klämma och testa de nya skorna. Kanske får de även med sig ett par hem för att visa upp för släkt och vänner (eller på bilder som sedan pryder Instagram) i en snygg goodiebag. Tänk innan, under och efter – du vill ju maximera ditt event, men låt det inte sluta på plats! Följ upp och fråga influenserna om de fått någon respons på dina skor.
Att man som företag ser möjligheterna med eventmarketing vare sig det gäller premiäröppning, lansering eller varumärkeskännedom är det ingen tvekan om. Det är bristen på kunskap i nästa steg som får oss att tveka eller till och med backa för den idén igen. Men ha i åtanke att när man jobbar med influensers så är det lättare att hitta rätt målgrupp och du når ut snabbt samtidigt som det ger dig bilder/videos att reposta på dina egna kanaler.
Under dessa tider har vi lärt oss mycket om online event men även fått upp ögonen för just livesändningar. På det här sättet kan vi fortsätta göra event och marknadsföra oss den vägen.
Vi har även sett ett par online event med just influensers och hur det går att sammankoppla dessa med en kamera för att sända eventen live – både öppna och stänga för allmänheten. Det gäller att vara kreativ!
Våga testa nya sätt att marknadsföra er på. I tider som dessa sitter vi alla i samma båt, men de som kan synas nu har ett försprång när vi kommer till land.
Några fördelar med att jobba med just influensers:
- Hitta just din målgrupp. Influenserna har olika nischer som gör att du kan hitta just din målgrupp enklare. Exempelvis är en influenser som driver ett gravidkonto perfekt för dig som säljer barnprodukter.
- Nå en modern målgrupp. De som följer influensers är generellt sätt mer digitala och tittar inte lika mycket på tv, i tidningar eller lyssnar på radio. Istället sitter de på sociala medier, YouTube, streamingtjänster etc.
- Följarna litar på influensernas rekommendationer. Få influencers gör samarbeten idag endast för pengarnas skull. Många vill även kunna stå bakom den produkt som de visar sina följare. Det ger en trovärdighet och ökar chanserna till köp.
- Du kan rankas högre på Google. En duktig influenser kan det här med SEO och vet hur han/hon ska kunna ge dig ett uppsving hos sökmotorerna.
- Du får mätbara och synliga resultat.
- Fler får upp ögonen för din produkt/tjänst.
Av: Malin Granat
Malin Granat är eventföretagare och framgångsrik bloggare som brinner för eventmarketing, influensers och sociala medier. Hon är återkommande gästskribent på Eventeffect.