För mötesindustrin finns det ett tydligt före och efter corona. Under krisen har många företag och deras anställda blivit än mer vana vid att använda digitala verktyg. Den digitala kunskapshöjningen innebär att fysiska möten inte kommer efterfrågas på samma sätt som före coronakrisen.
Den minskade efterfrågan kommer sannolikt att drivas på av både företagsledningar och anställda. Företagsledningar har upptäckt att digitala möten ofta fungerar tillräckligt bra och att det finns mycket pengar att spara genom att inte ha fysiska sammankomster. Anställda har upptäckt att det minskade resandet innebär mer tid åt familj och fritidsaktiviteter. Att det dessutom påverkar klimatet positivt behöver knappast nämnas.
Samtidigt har det fysiska mötet kvaliteter som inte kan matchas av digitala verktyg. Småpratet och socialiserandet runtomkring de schemalagda konferenspassen försvinner när vi slår av ljud och video i pauserna under det digitala mötet. Informella relationer på tu-man-hand låter sig inte byggas digitalt. Och att tillsammans med kollegor eller partners, befinna sig i en ny miljö, kanske rent av ett annat land, leder till perspektiv och inspiration som är nästintill omöjligt att ersätta.
Flera byråer är snabba att följa med sin tid och skapar mycket kreativa lösningar för digitala och hybrida möten. Kvalitetsskillnaden mellan digitala och fysiska möten, har helt klart minskat i och med coronakrisen. Högre krav kommer nu att ställas på de mässor, konferenser och andra event som ändå äger rum. De måste hålla skyhög kvalitet och leverera verklig affärsnytta. Framtiden för mötesindustrin innebär ett vägval; Förmedlar du service eller förmedlar du kunskap? Att boka billigaste konferenslokalen kommer inte längre att vara en affärsidé. Däremot kommer proffsiga mötesarrangörer och eventplanerare att vara en ovärderlig hjälp för företag, att skapa säkra, hållbara och effektiva möten, med de förutsättningar vi nu har. De mötesarrangörer som inte levererar verklig expertis och kundnytta kommer ha svårt att rättfärdiga den fysiska mötesformen. Kompetenta personer och företag som flexibelt söker samarbeten utifrån kundens bästa, kommer däremot att bidra till ökat förtroende och respekt för branschen. De kommer dessutom, kunna ta skäligt betalt för sina tjänster.
Det första vi i mötesindustrin behöver bli bättre på är att fokusera på kunskap i alla led. Få byråer är bäst på allt men om vi ska kunna leverera verklig kundnytta måste vi förstå exakt vad kunden behöver och hur det kan levereras. Vi behöver vara öppna för samarbeten med utgångspunkt i vad som krävs i varje specifikt uppdrag. Som destinationsbolag har vi en viktig roll när det gäller att utbilda rätt personer i vad just vår destination kan erbjuda. Vilken expertis kan du erbjuda andra och hur kan du hitta personer som kan förbättra ditt erbjudande?
Det andra vi behöver bli bättre på är att nischa oss. Ett företag eller destination som erbjuder ”något för alla” är inte ens hälften så intressant som det som erbjuder ”något för DIG”. När kraven från kunderna ökar måste varje aktör fokusera på just det som man själv är bäst på och tror på. Det innebär också att mötesarrangörer i högre utsträckning måste säga nej till uppdrag där kunden har önskemål som inte stämmer överens med de egna ambitionerna och kvalitetskraven. De aktörer som har integritet att kunna tacka nej stärker sin trovärdighet och sitt varumärke.
Det tredje vi behöver bli bättre på är att investera i personalen. Hög kvalitet kräver kompetenta medarbetare. I spåren av corona, ser vi sorgligt nog många erfarna personer som tvingas lämna sina jobb. Många av dessa väljer också att lämna branschen. För att locka och behålla de största talangerna räcker det inte med att bara vara en skojig bransch. Vi måste också erbjuda bra arbetsvillkor, motverka övertidsarbete och investera i kompetensutveckling.
Just nu ritas kartan om för hela mötesindustrin. Men de företag som kan och vill anpassa sig till den nya verkligheten och forma en mer hållbar affärsmodell kommer att gå stärkta ur krisen. Efter corona kommer kvalitet och kunskap att vara ännu större konkurrensfaktorer än tidigare.
Hanna Rolfer Wrangö, nordenchef, Switzerland Convention & Incentive Bureau