När gigantiska mönsterförändringar sker samtidigt över en hel värld är man ofrånkomligen som en hjälplös fisk utan styrfenor mitt i strömmen – man följer med oavsett man vill det eller inte! Det är först när man kommit ur den värsta strömfåran man kan börja se perspektiven. Förstå. Bilda sig en uppfattning. Reflektera. Landa in nuet.
Vi är där nu. Det har gått ett halvår. Vart är vår mötesbransch på väg? När kan vi mönstra på eventskutan igen? Var är knappen för ”business-as-usual”?
Den digitala livbojen
När omsättningarna kraschade och mötesbranschen körde rakt in i permitteringsväggen med ett brak, som hördes hela vägen till Tillväxtverket, så skedde den stora digitala flykten. Den binärkodade mönsterförändringen. I alla fall för de som vågade. Live blev digitalt. Analogt blev skärmar, mickteknik och hemmagjorda ministudios. Snyggast möjliga hemma-på-hemmakontoret-produktion blev var och ens digitala mantra. Nya ”programledare” poppade upp överallt. Nästan som TV! Titta vad duktiga vi är och vad snabbt vi kan ställa om. Ja, ställ inte in – ställ om! Ställ upp! Fullt digitalt påställ! Men – vad har vi nu ställt till med?
Free content i drivor. Digitalinflation. Gratis webinars. Zoomutmattning. Teamsklåda.
Vad skapar värde – på riktigt?
Innehållet med orden, bilderna, energin, tilltalet och interaktionen KAN konverteras och göras digitalt. Och har gjorts så med blixtrande fart den sista tiden. För att många människor och företag har kniven på strupen. För att vi behöver synka våra tankar. Men skärmen är fortfarande 2020 till 99,99% fortfarande hänvisad till 2 dimensioner – den platta skärmen utan kommunikativt djup. Det analoga mötet är alltid i högupplöst 3D och oslagbart, men inte genomförbart. Inte som förr i alla fall. Så länge det är så är mötesbranschen devalverad. Värdet finns – men har minskat ur ett kommersiellt perspektiv. Punkt.
Ingen kommer att blåsa ”faran över”
Alls våta dröm (eller desperata förhoppning?) är nu att Tegnell, Löfvén eller någon annan frontfigur blåser hårt i pipan och viftar med gröna flaggan – nu är faran över! Att alla är friska eller vaccinet som fungerar för ALLA är här och att alla vidriga virus satt sin sista potatis i denna svenska kroppsmyllan. Hälsa, glädje, immunitet och alla dansar på glittergalorna igen. Vi kramas, tar varandra i hand, andas i samma hiss, nyser lagom obesvärat (det är ju bara en liten höstförkylning – ingen fara), slänger handspriten, tindrar med okända, trängs i hejarklacken, smuttar på samma glas, minglar gränslöst mellan ståborden…
Nej, det kommer nog inte bli så. Det är jobbigt att inse – men om man går på en samlad bedömning av den troliga livslängden på detta virus och dess återkommande attacker + risken för nya osynliga virusvarianter som resultat av människans härjningar på jordytan, så behöver mötesbranschen döpas om. En gång för alla. Oavsett om vi ”får” träffas 500 eller 50000 igen, så kommer rädslan, försiktigheten och säkerhetstänkandet finnas där.
Perceptionsbranschen är här
Givet att man accepterar resonemanget ovan, så finns bara en väg framåt – att skapa bästa möjliga upplevelse oavsett kanal! Och det är nu vi ser det hända. Genom den tunna skärmens pixeluniversum kommer förstahandsupplevelsen som säljer perceptionen av budskapet. Det som skall in i kundens hjärta och hjärna. Upplevelsen som blir en hybrid av alla verktyg och sömlöst kan byta skepnad, beroende på tillfälliga restriktioner eller permanent ändrade konferensmönster. Skärmen är hybridens hjärta och det analoga mötet blir ett spännande och exklusivt komplement. En uppgradering i nya format. Små grupper, glesa grupper, flera möteskluster, walk-and-talk… Men det är den skärmbaserade världen vi har som bas. Där har vi navet. Därifrån säljer vi grundupplevelsen och vårt content. Det analoga och det digitala har för alltid bytt plats. Bytt är bytt och kommer aldrig tillbaka!
Vinnare är generalistspecialisterna
Det är nu eller aldrig du måste bli mötes- och konferensbranschens vassaste renässansmänniska och open source-företag. Du har inte råd att bara vara din egen specialist. Det är tid att bli en fullfjädrad möteshybrid. Du måste kunna allt. Du är din egen omni-kanal. Det är tid för generalistspecialisterna. Det är tid för den gränslösa perceptionsbranschen.
Eller skall vi ta en fika medan vi väntar på att de blåser i pipan? Påtår någon?
#alltmöjligtärmöjligt / Johnny Sundin – trendspanare, moderator och föreläsare