Det sägs att vi alla har våra “windows of opportunity” – i livet liksom i affärslivet – tillfällen när en dörr står lite på glänt och världen bjuder in oss att våga lite mer. I vissa tillfällen kommer de oväntat, kanske som en idé i en hektisk vardag eller kopplat till en trend och en chans att göra något nytt. Andra gånger dyker de upp som resultatet av lång förberedelse. Men gemensamt för dem alla är att de alltid är flyktiga – om vi inte kliver igenom medan vi kan, glider de snabbt igen.
Det vi är med om just nu är något större än bara en trend – det är en transformation. Svensk sponsrings- och eventbransch är på väg in i sin mest spännande fas på decennier. Företag och organisationer ser hur starka relationer och personliga upplevelser är nyckeln till framgång. Konsumenter söker äkta engagemang och meningsfulla möten, något som just sponsring och event kan erbjuda. Vi har dessutom en unik fördel– vi når de unga och vi har forum för att lyfta riktigt svåra ämnen. Det skapar en samhällsnytta och förändringskraft som ingen annan marknadsföringsform kan matcha. Att regeringen, med finansministern i spetsen, också ser över avdragsrätten för sponsring, visar på en växande förståelse för vår branschs samhällsvärde.
Investeringarna i sponsring och event ökar. Investeringar som är direkt kopplat till ett äkta värde. Vi pratar inte längre om kontaktkostnad baserad på en möjlighet att nå ut – vi pratar om ett kontaktvärde för att på riktigt nå in med viktiga budskap och med emotionella minnesspår. Vi pratar om engagemang – med människor – vi pratar värdeskapande på riktigt.
Just nu har vi vår chans, sponsrings och eventbranschens “window of opportunity”. Tillsammans kan vi påverka framtiden för vår bransch, göra våra röster hörda och se till att värdet av sponsring och event får den plats den förtjänar i affärslivet. Ju fler vi är, desto starkare blir vår röst att öka förståelse och kunskap.
Nu tar SES, som en oberoende kraft i branschen, steget genom det öppna fönstret – och vi bjuder in alla som vill vara med och lyfta branschen till nästa nivå. Vi kallar det Initiativ +100. Lyft kräver kraft, kraft som kan fylla fler expertutskott, kraft som kan skapa större synlighet och visa upp bevis på effekt, kraft som kan påverka opinion och kraft som kan stötta i kunskapsutveckling och framtidssäkrad utbildning. Vi behöver helt enkelt mer mänsklig kraft – bli fler medlemmar i SES.
Så låt oss ta vara på den här tiden, kliva fram med kraft och beslutsamhet – och tillsammans göra avtryck som varar länge. Nu är det vår stund, vår möjlighet. Är du redo att vara med?
Av: Cecilia Perlind, VD SES (Sponsrings & Eventsverige)