Snart kan vi alla samlas ”hur vi vill” igen. Men vi är inte riktigt där ännu. Creative Meetings har därför paketerat ett upplägg som ska göra det enkelt för kunderna att med kort startsträcka kunna skapa riktigt smarta event i samband med höstens kickoffer.
Kärnan är en digital sändning där innehållet till stora delar skapas av deltagarna i förväg. Vad vill man som anställd veta mer om, vad tycker man är värt att lyfta från denna märkliga tid, vilken kollega har stuckit ut? I den digitala sändningen vävs medarbetare från hela organisationen in som små pusselbitar i helheten och sen kryddas det hela dramaturgiskt med såväl humor som lättsam underhållning.
Men om vi nu KAN träffas fysiskt i höst då? Ja en del i upplägget är just att man ska kunna göra det om läget tillåter!
Den digitala huvudsändningen ser ut precis så som ”alla” digitala event sett ut sedan C19 gjorde entré. Sändningen kan man sen titta på individuellt – men framförallt kan man välja att samla sina deltagare fysiskt i smågrupper – i ”hubbar”. Det kan vara ett helt kontor, ett affärsområde, en arbetsgrupp eller helt enkelt ett antal slumpmässigt sammanplockade kollegor. Den digitala huvudsändningen streamas live – och så varvar man med olika inslag som genomförs i de mindre grupper man samlats i. Det kan vara affärsorienterade aktiviteter där en viktig fråga söker sitt svar – eller så kan det vara fokus på att bygga teamet i en lättsam social paketering. Avslutningsvis kanske man dessutom kan få den där mänskliga kontakten vi alla saknar – genom att göra något så enkelt som en after-work eller en middag ihop. Om läget tillåter som sagt!
Att resa iväg till ett fysiskt event innebär ofta övernattning på härligt hotell – och värdefull tid i annorlunda miljö med kollegorna. Att man stannar kvar på hemmaplan innebär inte att det måste bli en tidig kväll – varför inte låta alla bo över på ett hotell på hemmaplan? Detta skapar förutsättningar för de där extra sociala timmarna – och sen ses man igen vid frukostbordet. Och ja – det går ju alldeles utmärkt att fortsätta eventet dagen efter med ”sin” grupp.
Men är det inte nog med digitala event nu då när allt fler blir vaccinerade?
Det finns ju en enorm kraft i att alla samlas fysiskt – men ett hub-möte är snällare mot såväl miljön som mot kundens plånbok. För många företag kommer den här typen av event vara det nya normala – och de går att göra ruskigt bra om man bara ger det lite kärlek. Vi saknar ju alla de stora härliga fysiska eventen – men hub-eventen är även de ett otroligt starkt format för klok story-telling. Vi har nu valt att paketera ett upplägg som går utmärkt att göra som ”bara” en digital sändning, men som i grunden är anpassat för att väva in mindre samlingar i fysisk form. Våra kunder skriker efter just detta, så det hela var ganska självklart.
Vad kostar det att skapa den här typen av event då?
Varje event anpassas såklart efter kundens behov och förutsättningar – men cirka 400.000:- är ett bra riktmärke. Då har man en riktigt bra helhetspaketering med bra studio, allt grafiskt material man behöver, en moderator av toppklass, väl utvald underhållning och inte minst en eventbyrå som håller en i handen från start till mål.
Av: Peter Winitsky, Creative Meetings
