eventeffect.se
Rapporter

EA Summit 2025 samlar Sveriges ledningsassistenter – ”Rollen står inför sitt största skifte någonsin”

Hallå där...

Den 17 november 2025 äger EA Summit 2025 rum på Ingenjörshuset, Stockholm — en halvdagskonferens riktad till Sveriges ledningsassistenter med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”. Arrangör är Executiveeffect, och VD/projektledare Victor Träff berättar hur den egna undersökningen lagt grunden för upplägget.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narren: Stora Eventpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2024
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Inspiration
    • Omnämnda varumärken
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Chaufför service
    • Destinationsutveckling
    • Det dukade bordet
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Fotograf
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Matlagningsaktiviteter
    • Moderator
    • Montersystem
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Utlandskonferens
    • Videokonferens
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • K&E Studios
    • Scandinavian xpo
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Nacka Strandmässan
    • BANG Agency – Brand Arena Nordic Group Agency AB
    • Explore Åre
    • Fotografiska
    • Octanorm
    • Adapt
    • Stockholmsmässan
    • World of Volvo
    • beMatrix
    • FC Gruppen
    • Mindley
    • Axaco
    • Pearl St
    • Minnesota
    • Liwlig
    • Checkin
    • Centas
    • Agenthuset Nordic
    • ReadySet
    • CoreGo
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » Partnerartiklar » Den moderna arbetsplatsen och WEX? Guide, tips & idéer!

2024-03-07 | Annons | Informationsteknik | Native

Den moderna arbetsplatsen och WEX? Guide, tips & idéer!

I efterdyningarna av pandemin ser vi en helt ny arbetsplats; en blandning av traditionellt kontorsarbete och hemmakontor. Båda med sina egna utmaningar och möjligheter. Alla är dock överens om att det behövs ett nytt arbetssätt, ett nytt sätt att förhålla sig till blandningen av kontors- och hemmaarbete och hur man använder dagens digitala teknik.

Den moderna arbetsplatsen och WEX? Guide, tips & idéer!

Moderna arbetsplatser – vad är det?

Idag pratar alla om den moderna arbetsplatsen, eller ”modern workplace”. Om kontor som behöver byggas om och anpassas efter en ny verklighet, samtidigt som konkurrensen om kompetent personal hårdnar. Men hur får vi våra medarbetare att trivas, utvecklas och prestera på topp både hemma och på kontoret?

AV/IT är en självklar del i ett modern workplace-koncept. Modernt och ständigt uppkopplat är devisen. Det gör att fungerande AV/IT inte längre är ett önskemål, det är en självklarhet. 5G hjälper till på traven och utvecklingen går rasande fort.

WEX, Workplace Experience Software

Idag finns fler olika företag, såsom Neowit och NFS, som utvecklar mjukvara för WEX, eller Workplace Experience Software. WEX erbjuder ypperliga hjälpmedel för både medarbetare, företag och hyresvärdar. Förutom att underlätta vardagen rent praktiskt för medarbetarna, genom till exempel rums- och arbetsplatsbokning, ges möjlighet för företag att få faktiska siffror på exempelvis närvaro och utnyttjande av befintliga lokaler. Det gör att man kan vara flexibel och ta snabba beslut som både sparar pengar och förbättrar upplevelsen.

Men hur och vad gör vi med de befintliga lokalerna när vi byter arbetssätt?

Förutom ovan nämnda exempel, och självklart en bra kontakt med en kompetent AV leverantör som tar hand om din digitala mötesplats och hjälper dig på resan genom till exempel MTR-rum från Microsoft, så finns det en del att tänka på.

Har vi en modern arbetsplats om vi byter ut all teknik?

Njae, men jag skulle vilja påstå att med ny teknik, såsom exempelvis WEX, har du kommit halvvägs. En liten bit på vägen. Det finns dock ett antal frågor som är bra att ställa sig när man vill modernisera – och digitalisera – sin arbetsplats.

Men först:

Har ert företag en HR avdelning?
Bra! Inkludera dem i diskussionen. För att behålla men också rekrytera ny kompetens behövs en förståelse för vad medarbetarna efterfrågar och vill ha, idag och imorgon. Denna information har HR.

Har ert företag en IT avdelning?
Bra! Inkludera dem i diskussionen. Om all teknik och IT ska fungera på ett optimalt sätt, med ett handhavande som både äldre och nya generationer kan hantera och acceptera, är IT en oerhört viktig del.

När du har med både HR och IT på tåget finns det ett antal frågor som är en bra grund när man ska skapa en modern workplace. Frågor som fokuserar på behov och lokalanpassningar, snarare än teknik. Så istället för att direkt ersätta gammal teknik med ny i samma lokaler, ge det en extra tanke:

• Vad har vi för befintliga utrymmen att spela med?
• Vad behöver vi för att vara ett attraktivt bolag både för våra medarbetare och kunder?
• Hur använder vi befintliga lokaler för att nå dessa mål, som är ständigt i förändring?
• Hur gör vi detta på ett IT-säkert och framtidssäkrat sätt som alla förstår och kan dra nytta av?
• Hur ser våra behov ut, idag och imorgon?
• Behöver vi fler små rum med avancerad AV/IT för videomöten?
• Behöver vi fokusrum?
• Behöver vi kunna använda de större ytorna mer flexibelt, för interna och externa konferenser, kundbesök, en plats för fredags-AW och sommarfest?
• Har ni ett rum utan fönster där ingen vill sitta? Kanske kan den byggas om till en flexibel studio för webinars, utbildningar och virtuella produktvisningar?

Med andra ord; bygg efter era behov, tekniska och mänskliga, inte efter det befintliga. När våra arbetssätt förändras och utvecklas behöver vår omgivning hänga med och vara modern, flexibel och framtidssäkrad.

Dra nytta av er AV/IT-integratör tidigt i nästa modern workplace-projekt

Din AV-leverantör, eller AV/IT-integratör är en viktig partner i era diskussioner. Så bjud in dem tidigt i processen och låt dem använda sin kunskap och erfarenhet. Det är inte ovanligt att man ”fastnar” i processen när man står inför en modernisering. Inte minst kan det vara svårt att översätta verksamhetens behov till de senaste tekniska lösningarna.

Er AV-partner kan ”låsa upp” processen och föra den framåt med nya idéer och föreslå rätt tekniska lösningar utifrån era behov. Om ni står inför en om- eller nybyggnation, lägg extra krut på nätverksstrukturen. All AV/IT utgår idag från kapaciteten i era nätverk, så om ni vill ha flexibilitet i vilka lösningar ni kan välja bland, planera nätverkslösningen noga. Och, återigen, se till att IT och HR är med i diskussionerna tidigt så att ni skapar en lösning som både är optimerad för er tekniska infrastruktur – och för er organisation.

ITlogo RED RGB

Vill du skapa möten och upplevelser som man minns? Prata med oss först – vi kan teknik!

Vi lyssnar till din vision och levererar professionella tekniska lösningar av högsta kvalitet. Vår samlade kompetens gör att vi alltid kan erbjuda skräddarsydda tekniska lösningar baserade på dina unika behov. Som rikstäckande helhetsleverantör hjälper vi dig från idé till genomförande, oavsett om det gäller stora evenemang eller permanenta installationer.

  • Teknik för möten och mötesplatser
  • Digitalt eventsystem genom plattformen Jirango
  • 35 års erfarenhet

Vi erbjuder all teknik och expertis du behöver för att fokusera helt på innehållet i ditt möte. Med över 35 års erfarenhet har vi lärt oss att – bra möten inte sker av en slump.

Planerar du ett möte, en ny anläggning eller ett evenemang? Hör av dig till oss, så skapar vi tillsammans den bästa tekniska lösningen för dig!

Följ oss på sociala medier

Linkedin | Facebook | Instagram

Kontakta oss

Informationsteknik
Scandinavia AB
Växel: +46 771 445 400
[email protected]
www.informationsteknik.se

Richard Lindroth
Telefon +46 (0) 8 446 63 00
Mobil +46 73 080 48 80
richard.lindroth@informationsteknik.se

Jirango
Michael Westerberg

Mobil +46 733 40 40 88
[email protected]

 

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Expohouse söker Fältmontör/Lagerarbetare
  • Brasserie Season söker kockar till hösten
  • Creative Meetings söker eventsäljare
  • Hummingbird Meetings & Events söker Head of Sales & Account Executive
  • Creative Meetings söker: Senior eventprojektledare med byråvana
  • Senior projektledare Event – Centas

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

No Normalcy tar upplevelsemiddag till nästa nivå med ODDNORM

No Normalcy tar upplevelsemiddag till nästa nivå med ODDNORM

Eventbyrå

Eventbyrån No Normalcy fortsätter att tänja på gränserna för hur mat och upplevelse kan smälta samman. I november återvänder deras hyllade koncept ODDNORM – en multi-sensory dining experience där fine dining möter konst, teknik och kreativ galenskap.

Hundgalan 2026: Sveriges första gala för hundar lanseras av BANG Agency och Hundstallet

Hundgalan 2026: Sveriges första gala för hundar lanseras av BANG Agency och Hundstallet

BANG AGENCY – BRAND ARENA NORDIC GROUP AGENCY AB

Den 4 januari 2026 rullas röda mattan ut för våra fyrbenta vänner. På Svenska Mässan i Göteborg arrangerar BANG Agency tillsammans med Hundstallet och MyDOG Sveriges första Hundgala – en kväll fylld av kärlek, prisutdelningar och berättelser som hyllar hundarnas lojalitet och livsglädje.

Eventbyrå prisas för stark tillväxt

Eventbyrå prisas för stark tillväxt

Eventbyrå

Ett svenskt eventföretag har utsetts till ett av landets snabbast växande bolag. Trots osäkra marknader och en bransch i förändring har företaget lyckats öka sin omsättning med nära 300 procent på fyra år – tack vare struktur, långsiktighet och ett tydligt fokus på kultur och medarbetare.

Mest läst

Visby Takeover! – 750 medarbetare på kickoff med lek, lärande och eldshow

Visby Takeover! – 750 medarbetare på kickoff med lek, lärande och eldshow

När en hel division samlades på Gotland i augusti för en tvådagars kickoff förvandlades hela Visby till en pulserande konferensarena. Bakom arrangemanget stod Adventy Event Agency – med projektledaren Inez Sandell i spetsen – som skapade en helhetsupplevelse fylld av inspiration, gemenskap och oförglömliga ögonblick.
BANG Agency medgrundare till globalt byrånätverk inom event och brand experience

BANG Agency medgrundare till globalt byrånätverk inom event och brand experience

BANG Agency tar nu plats i ett snabbt växande nätverk för eventbyråer. Business Event Industry Club (BEIC) samlar över 30 byråer i 40 länder – med BANG som en av initiativtagarna.
Agenthuset bakom årets Logi-Work – en helkväll med AI, innovation och den hybrida framtiden

Agenthuset bakom årets Logi-Work – en helkväll med AI, innovation och den hybrida framtiden

Den 8 oktober tog vi plats på Epicenter i Stockholm, där årets Logi-Work samlade Logitechs kunder, partners och branschkollegor för en maxad kväll om framtiden – i AI:s tecken.
Välkommen till en kväll där inspiration, nätverkande och nya idéer står i fokus!

Välkommen till Mötesbaren och lanseringen av Food Family

Den 4 November bjuder Effectsajterna in till en härlig kväll med föreläsningen Magnetiska varumärken och mingel på Teaterbaren (Kulturhuset) mitt i Stockholm. Anmäl dig här!
No Normalcy tar upplevelsemiddag till nästa nivå med ODDNORM

No Normalcy tar upplevelsemiddag till nästa nivå med ODDNORM

Eventbyrån No Normalcy fortsätter att tänja på gränserna för hur mat och upplevelse kan smälta samman. I november återvänder deras hyllade koncept ODDNORM – en multi-sensory dining experience där fine dining möter konst, teknik och kreativ galenskap.

Branschfolk

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschfolk

Evententreprenören Sofi Franzén, en av grundarna av Eventyr – som idag heter Liwlig – prisades på Founders Awards i Stockholm. Hon tilldelades guld i kategorin “Årets grundare – storföretag” för sitt arbete att bygga ett bolag som skapar inkluderande, hållbara och värderingsdrivna event.

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Branschfolk

Centas har varit en del av svensk eventhistoria sedan 1976. Med teknik som lyfter idéer till
minnesvärda ögonblick ser bolaget försäljning som relationer, inte transaktioner.

Michel Taune ny kökschef på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Michel Taune ny köksansvarig på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Branschfolk

Efter två decennier på några av Stockholms mest välrenommerade krogar kliver Michel in som ny köksansvarig på Citykonferensen. Med sig har han både erfarenhet från stjärnkrogar och en stark övertygelse om att smak ska gå före krångel.

Mats Flodén på Space Production: "En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge"

Mats Flodén: ”En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge”

Branschfolk

En mässmonter är inte bara en yta på mässgolvet – den kan bli en långsiktig del av ett varumärkesbyggande. Det menar Mats Flodén, projektledare på Space Production som dagligen hjälper företag att skapa flexibla och hållbara monterlösningar.

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande - Helene Bruneheim Johansson

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande – Helene Bruneheim Johansson

Aktuellt

Vid Svenska Eventakademins årsmöte i slutet av augusti valdes Helene Bruneheim Johansson, Event Manager på Advokatfirman Vinge till ny ordförande för verksamhetsåret 25/26. För Eventeffect berättar hon vad branschen kan vinna på en ökad ”Good-for-you-kultur”, hur hon vill stärka SEA som plattform och vad som hände på Galeries Lafayette i Paris …

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Branschfolk

Efter många år i branschen har Kerstin Fagervall tagit steget och startat egen verksamhet. Genom bolaget Lakki Me erbjuder hon evenemangs- och produktionssupport – med målet att ge arrangörer trygghet och flexibilitet i genomförandet av sina event. Eventeffect fick en pratstund med Kerstin om idén bakom företaget, hennes bakgrund och vilka projekt hon ser fram emot.

Folk i karriären

Strömma rekryterar ny Sverigechef – Charlotta Olsson tar över rodret

Strömma rekryterar ny Sverigechef – Charlotta Olsson tar över rodret

På nytt jobb

Med gedigen erfarenhet från hotell- och servicebranschen kliver Charlotta Olsson nu in som ny Sverigechef för Strömma Turism & Sjöfart. Hon siktar på att lyfta varumärket och skapa upplevelser som både lockar turister och engagerar lokalbefolkningen.

Ny vd ska leda Stockholmsmässan mot framtidens möten

Ny vd ska leda Stockholmsmässan mot framtidens möten

På nytt jobb

Stockholmsmässan tillsätter Mats Viker som ny vd från 1 oktober och samtidigt lanserar bolaget en strategisk satsning för att rusta verksamheten för framtidens möten.

Göran Hasslinger tillbaka i branschen – blir säljare på Pearl St

Göran Hasslinger tillbaka i branschen – blir säljare på Pearl St

På nytt jobb

Efter några år i fastighetsbranschen gör Göran Hasslinger comeback inom event och produktion. Han har nu rekryterats som säljare till Pearl St och får i uppdrag att etablera företagets nya kontor i Göteborg.

Gästskribenter

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Gästskribent

I denna krönika reflekterar Richard Farman och Niclas Rahm från LIWLIG Sverige över varför just mellanrummet är platsen där kreativitet, kultur och mening uppstår – och varför det är här framtidens vinnare kommer att formas.

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Expo

Mässorna drar äntligen igång igen efter en tids välbehövlig ledighet! Fysiska möten är som bekant både det dyraste men mest effektiva sättet att knyta nya affärskontakter och bygga relation. Och definitivt den roligaste, om du frågar mig! Men det finns fallgropar. Hur kan du vända dessa till att bli dina främsta framgångsfaktorer såsom utställare? Den här krönikan fokusera på mässan i skarpt läge, när vi möts face-to-face.

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

Gästskribent

Konferensen som en gång satte Austin på kartan har landat i Europa och levererar mer än bara buzzwords. LIWLIGs Niclas Rahm reste till SXSW London med en öppen fråga och kom hem med något ännu viktigare: en känsla.

Daniel Collin - månadens Mindley profil

Daniel Collin – månadens Mindley profil

Annons

Vad händer när en vd byter bana för att utforska hjärnans fulla potential? Månadens Mindley Profil är Daniel Collin – en föreläsare som väcker både insikter och förändring genom mental träning, hjärnkunskap och förtroendebaserat ledarskap.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Greatplacesinsweden.com