eventeffect.se
Djurönäset rustar för framtidens möten

Djurönäset rustar för framtidens möten

Hallå där...

Inför sommaren 2025 har Djurönäset Hotell & Konferens investerat i en omfattande uppgradering av konferenstekniken – 27 mötesrum är nu utrustade med 4K-bildskärmar, videobar, inbyggda mikrofoner och högtalare. Målet? Att erbjuda smidiga hybridmöten med Plug & Play-lösning via USB‑C i toppklass.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narren: Stora Eventpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2024
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Inspiration
    • Omnämnda varumärken
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Chaufför service
    • Destinationsutveckling
    • Det dukade bordet
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Fotograf
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Matlagningsaktiviteter
    • Moderator
    • Montersystem
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Utlandskonferens
    • Videokonferens
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Nacka Strand Event & Möten
    • United Spaces
    • Explore Åre
    • Fotografiska
    • Octanorm
    • Adapt
    • Stockholmsmässan
    • Winterviken
    • Ventla
    • World of Volvo
    • beMatrix
    • FC Gruppen
    • Mindley
    • Axaco
    • Pearl St
    • Voxo
    • Minnesota
    • Liwlig
    • Checkin
    • Centas
    • Agenthuset Nordic
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » Partnerartiklar » Att överträffa förväntningar och skapa ett minnesvärt företagsevent i Åre

2023-06-12 | Annons | Explore Åre

Att överträffa förväntningar och skapa ett minnesvärt företagsevent i Åre

I ett roligt uppdrag från kund så fick vi på Creative Meetings en utmaning i att överraska och tänka nytt. Det gillar vi! Vår kund med ca 500 medarbetare hade på sin senaste kickoff genomfört ett succé-event under tre dagar i ett soligt Barcelona. Nu ville de i stället att vi skulle ge de ett förslag som rimmar mer med deras hållbarhetspolicy. Vi insåg direkt att det skulle bli svårt att överträffa upplevelserna i Spanien men ville fokusera på ett hållbart resmål samt producera ett event med ett smart konferensinnehåll fyllt av överraskningar kombinerat med härliga naturupplevelser.

Att överträffa förväntningar och skapa ett minnesvärt företagsevent i Åre
”Att bestiga berg tillsammans”. Gruppen delades i lag där varje lag fick utse en deltagare, vilken skulle placera en flagga på toppen av fjället, medan övriga lagmedlemmar samlade poäng i byn. Allas insatser behövdes för att vinna tävlingen.

Vi på Creative Meetings har som målsättning att alltid föreslå hållbara alternativ i första hand, både gällande destinationer och övrigt innehåll.

Till Åre går det att resa på ett hållbart sätt från hela Sverige med tåg som stannar ”mitt i byn”. Här finns pulsen och många restauranger med klass, stora evenemang och tävlingar samt ett stort utbud av sport- och friluftsaktiviteter. Det går även att njuta av lugnet, den storslagna naturen, det genuina och känslan av utrymme och ro. Här hittar man en miljö som går hand i hand med hur man som ett framgångsrikt företag arbetar – ”man bestiger berg tillsammans”.

När företaget bestämt sig för Åre som eventdestination så startade arbetet med att maximera samverkan mellan budskapen som skulle förmedlas och implementeras, med vad Åre har att erbjuda sina besökare.

Vi bestämde oss för att hela eventet – så som den grafiska layouten, inbjudan och anmälningswebb, scendekor, konferensinnehåll, presentationer på scen och måltiderna – genomgående skulle symbolisera den här ”bestigningen av berget tillsammans”.

Den stora frågan inför eventet var hur vi skulle visualisera detta under själva det praktiska genomförandet. Hur skulle vi kunna uppfylla kundens önskemål och målsättningar med kreativa lösningar? Här tog vi hjälp av det lokala aktivitetsföretaget Explore Åre, vilka vi jobbat med en hel del tidigare. De har förutom mycket eget material även det lokala kunnandet och kontaktnätet som behövs för att lösa de mest krävande uppgifterna. Plus att både Rickard och Fredrik med personal har den stora viljan att ”walk the extra mile”.

Efter den ena halvan av första dagens konferens fick alla information om att samlas utanför anläggningen i friluftskläder. Indelade i lag om 10 personer skulle de genomföra olika uppdrag på bemannade stationer i och omkring Åre by. De olika stationerna var inte fysiskt ansträngande men krävde en promenad på ca 2 timmar. Ett av uppdragen var dock att skicka en av lagets medlemmar upp till toppen på berget för att sätta dit sitt lags flagga. Detta för att symbolisera att alla lag/medarbetare är lika viktiga när man som företag bestiger berg. Samtliga stationer utformades för att passa vår kunds ledord och affärsplan. Det var en fantastiskt fin och solig dag med en aktivitet som uppskattades enormt av deltagarna.

Att överträffa förväntningar och skapa ett minnesvärt företagsevent i Åre
Sista dagens konferenspass förlades i utomhus för att behålla deltagarnas energi.

Den sista konferensdagen vet vi av erfarenhet att energin tryter, många av deltagarna är trötta efter intensiva dagar med två festkvällar och i tanken är man nästan redan på väg hem. Här stod vi inför en jätteutmaning med att få effekt av konferensinnehållet och att få deltagarna motiverade och engagerade.

• Hur skulle vi få deltagarna att ta till sig, förstå och vilja göra de förändringar som krävs för att företaget ska nå toppen?
• Hur skulle vi tydliggöra företagets vision och ledord i en paketering som innebär något annat än att sitta stilla och lyssna på den ena presentationen efter den andra?
• Hur skulle vi få deltagarna att lämna Åre, inspirerade, peppade och med ett leende på läpparna inför den långa tågresan hem?
• Hur skulle vi kunna maximera möjligheten att njuta av Åres storslagna natur utan att ta av tiden för konferensprogrammet?

Att överträffa förväntningar och skapa ett minnesvärt företagsevent i Åre
Ett av företagets ledord är ”innovation” och vid stationen klotterplanket gavs utrymme för såväl innovation som kreativitet.

Teamet från Creative Meetings hade tillsammans med Explore Åre flera möten där idéer och lösningar på hur vi skulle kunna lösa kundens utmaningar och önskemål bollades fram och tillbaka innan vi slutligen kunde presentera vårt gemensamma upplägg.

Paketeringen som mappade in till 100% på kundens mål med programpunkten blev:

  • Inga Powerpointdragningar, inomhuskonferensen bestod istället av att artisten Petter (som har Åreanknytning) deltog i en ”live-podd-inspelning” på temat lokalt entreprenörskap, tillsammans med några medarbetare och avslutade med att framföra några av sina största hits.
  • Konferensaktiviteter på Åre Strand där Explore Åre hade byggt upp fem olika aktivitetsområden utomhus, med teman efter företagets vision och ledord.
  • Varje område hade en liten scen (speakers corner) där medarbetare delade med sig av sina specialistkunskaper inom det området genom olika korta övningar. I varje område fanns även en ”att göra-station” som symboliserade just det ledordet och här varvades klotterplank med klätterväggar, biktbås och speed meetings.
  • Sen avslutades dagen med en utomhuslunch och livemusik innan deltagarna satte sig på tågen hem, trötta men ändå lite mer peppade än vanligt efter tre kickoff-dagar.
Vid stationen "trädet" fick deltagarna fundera, anteckna och sedan symboliskt hänga upp sina reflektioner.
I ”trädet” fick deltagarna fundera, anteckna och sedan hänga upp sina reflektioner.

Omdömet från deltagarna efteråt var: Tre tuffa och utmanande dagar men roligt med så mycket tid för utomhusaktiviteter, givande konferenspass och två störtsköna festkvällar med olika teman.

För oss på Creative Meetings var det också ett extra roligt event där vi tvingades att tänka utanför boxen, om och om igen, och det var verkligen en mycket stor hjälp för oss att ha med en samarbetspartner som Explore Åre som kunde hjälpa oss att förverkliga våra idéer.

Lollo Hedin & Juha Airén
Creative Meetings

Explore Åre

Explore Åre är specialister på aktiviteter för grupper och har sedan 2010 skapat tusentals oförglömliga upplevelser och event tillsammans med olika företag, eventbyråer och samarbetspartners. Vårt breda kontaktnät, tillgång till närmare 20 ha egen mark och över 20 års samlad erfarenhet av upplevelser i och omkring Åre gör oss till er självklara lokala partner i området. De delar som vi inte själva producerar, hjälper vi gärna till att förmedla såväl information som kontaktuppgifter till. Exempelvis hotell, transporter och restauranger.

Kontakta oss!

Explore Åre
Brattland 191
837 96 Undersåker
www.exploreare.se
[email protected]
0647-5088529

 

Rickard Fredriksson
Försäljningschef
[email protected]
070-5099529

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Hummingbird Meetings & Events söker Head of Sales & Account Executive
  • Vi söker: Senior eventprojektledare med byråvana
  • Operativ Byråledare till Concept Store
  • Senior projektledare Event – Centas
  • Originalare inom Grafisk produktion till Workman Event
  • Produktionsledare till LIWLIG

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Sanna Kindmark ny vd för Minnesota – ska vässa kunderbjudandet tillsammans med Hansen

Sanna Kindmark ny vd för Minnesota – ska vässa kunderbjudandet tillsammans med Hansen

Eventbyrå

Minnesota och Hansen tar nästa steg i sitt samarbete och får gemensam ledning under Sanna Kindmark, som utöver sin roll som vd för Hansen nu också blir vd för Minnesota. Samtidigt lämnar Minnesotas grundare bolaget efter 24 år.

Aura skapar ny eventjätte – förvärvar Eventum

Aura skapar ny eventjätte – förvärvar Eventum

Affärer

Aura Group tar stort kliv genom att förvärva Eventum och samtidigt förena Eventum med redan etablerade byråer i gruppen som Creo och Wonderland, skapas nu en helt ny byrå med över 50 medarbetare, nästan 170 MSEK i omsättning.

Svanenmärkt premiär: Nordic Tourism Conference sätter ny standard för hållbara event i Norden

Svanenmärkt premiär: Nordic Tourism Conference sätter ny standard för hållbara event i Norden

Eventbyrå

För första gången i Norden har ett evenemang certifierats med Svanens nya märkning för hållbara event. Nordiska Ministerrådets Nordic Tourism Conference, som hölls den 4 juni på Kulturhuset i Stockholm, blev det banbrytande pilotprojektet. Bakom arrangemanget stod Visit Sweden tillsammans med Minnesota Communication.

Mest läst

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Gästernas val – Sveriges 14 bästa campingplatser 2025

Att lösa konferensens boende på en camping kan vara både kul och ett kostnadseffektivt alternativ, så vi listar vinnarna av Sveriges bästa campingplatser. Över 7 000 personer har röstat på sina favoriter i undersökningen.
Glass-SM - 30 finalister och en Glassmästare 2024

Här finns Sveriges godaste glass 2025

Sveriges godaste glass, tjugofyra finalister och en Glassmästare. Glass-SM är en tävling som arrangeras på Stockholmsmässan. Se hela listan med alla 24 finalister.
Kungliga Tekniska högskolan söker eventpartner för akademiska högtider och VIP-besök

Kommun utlyser upphandling för Sommarfestival

En ny femdagars sommarfestival ska etableras mitt i centralorten under juli månad, och nu finns chansen för eventbolag att lämna anbud. Det handlar om en helhetslösning som inkluderar idéutveckling, planering, produktion, leverantörshantering, genomförande och uppföljning.
Lista: 9 heta festfixare och bolagen de verkar inom

Lista: 9 heta festfixare och bolagen de verkar inom

Eventeffect listar nio personer som är aktiva festfixare i Sverige. Läs mer om personerna och deras företag här.
Sommarens konkurser i branschen

Sommarens konkurser i branschen

Flera svenska företag verksamma inom event- och mötesindustrin har under de senaste tre månaderna tvingats till konkurs. Branschspelare från Sölvesborg i söder till Stockholm i norr har drabbats – med omsättningar som sträckte sig från några hundratusen till tiotals miljoner kronor.

Branschfolk

Maria Alm tar över rodret för hållbar besöksnäring i Sverige

Maria Alm tar över rodret för hållbar besöksnäring i Sverige

Branschfolk

Maria Alm, verksamhetschef på Karlstad CCC, har valts till ny ordförande i styrelsen för Nätverket Hållbar Besöksnäring. Med sin långa erfarenhet inom mötesindustrin och ett starkt engagemang för hållbar utveckling, kliver hon nu in i en ledarroll för att driva på omställningen av besöksnäringen i Sverige.

Sabis finalister i Årets Företagare 2025 i Stockholm stad

Sabis finalister i Årets Företagare 2025 i Stockholm stad

Branschfolk

Systrarna, och tillika ägarna av Sabis, Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är nominerade till Företagarnas årliga och prestigefulla pris ”Årets Företagare 2025 i Stockholm stad”. Tre företagare är nominerade och vinnarna kommer att koras på Företagarnas Vinnarlunch den 6 maj i Stockholm.

Marknadschefer:

Framgångsrika marknadschefer och andra ledare som utser de vassaste inom marknadsföring

Branschfolk

Hela listan med maknadschefer och andra ledare som är med i juryn som utser de vassaste inom marknadsföring och kommunikation 2025.

Narren: Stora Eventpriset 2024 – eldsjäl korades som vinnare!

Narren: Stora Eventpriset 2024 – eldsjäl korades som vinnare!

Aktuellt

Fem starka profiler och brinnande eldsjälar stod som nominerade till eventbranschens äldsta individuella pris ”Narren: Stora Eventpriset”. Igår, under festliga former, korades vinnaren under den pågående Möten&Event-mässan i Kista. Eventeffect var på plats och fick en exklusiv intervju med den chockade men glada vinnaren som gått från eventarrangör till samhällsaktör!

Möt Niclas Rahm: Nominerad till Narren – Stora Eventpriset 2024

Möt Niclas Rahm: Nominerad till Narren – Stora Eventpriset 2024

Branschfolk

Eventbranschens äldsta individuella pris delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen som gjort skillnad. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på mässan Möten&Event i Kista 19 februari 2025. Vi träffar Niclas Rahm, en av de fem nominerade.

Möt Viking Grandin

Möt Viking Grandin: Nominerad till Narren – Stora Eventpriset 2024

Branschfolk

Eventbranschens äldsta individuella pris delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen som gjort skillnad. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på mässan Möten&Event i Kista 19 februari 2025. Vi träffar Viking Grandin, en av de fem nominerade.

Folk i karriären

JobbFestivalen rekryterar Annie Grönblad som Partner & kundrelationsansvarig

JobbFestivalen rekryterar Annie Grönblad som Partner & kundrelationsansvarig

På nytt jobb

JobbFestivalen förstärker sitt team genom att anställa Annie Grönblad, en erfaren HR‑ och hållbarhetsprofil, som ny Partner‑ och kundrelationsansvarig. Med ett brinnande engagemang för mångfald och inkludering ska hon bidra till att skapa bättre matchning och öppna dörrar dit många inte når idag.

Ny marknadschef ska stärka Granö Beckasin som internationell destination

Ny marknadschef ska stärka Granö Beckasin som internationell destination

På nytt jobb

Granö Beckasin stärker sin position som hållbar besöksdestination genom att tillsätta Helena Ahlgren som ny marknads- och försäljningschef. Med lång erfarenhet av strategisk kommunikation och varumärkesutveckling ska hon leda företagets satsningar mot nya målgrupper och internationella gäster.

Mats Hedenström ny verksamhetschef och VD för Marathongruppen

Mats Hedenström ny verksamhetschef och VD för Marathongruppen

På nytt jobb

Styrelsen för Marathongruppen har utsett Mats Hedenström till ny verksamhetschef och VD. Han efterträder David Fridell som går vidare till en roll som generalsekreterare för Svenska Friidrottsförbundet.

Gästskribenter

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

Gästskribent

Konferensen som en gång satte Austin på kartan har landat i Europa och levererar mer än bara buzzwords. LIWLIGs Niclas Rahm reste till SXSW London med en öppen fråga och kom hem med något ännu viktigare: en känsla.

Så mår mötesindustrin just nu – inblick från IMEX

Så mår mötesindustrin just nu – inblick från IMEX

Gästskribent

Under IMEX Frankfurt 2025 var tonen tydlig i de större trendspaningarna: Mötes- och eventbranschen i EMEA står inför både förändring och osäkerhet. Mellan ekonomiska utmaningar, teknologisk utveckling och geopolitisk oro är branschens aktörer försiktigt optimistiska – men framtiden kräver kreativitet, anpassningsförmåga och ett förnyat fokus på mänskliga möten.

Martin Lagerkrantz : De 5 viktigaste eventtrenderna 2025

Martin Lagerkrantz: De 5 viktigaste eventtrenderna 2025

Gästskribent

2025 markerar ett skifte i hur företag ser på sina event. De är inte längre ett sidospår i marknadsplanen – utan en strategisk hörnsten i affärsutvecklingen. Nya krav från deltagare, teknisk utveckling och skärpta regelverk formar en bransch i förändring.

Space Production levererar Universeums utställning Humans

Space Production levererar Universeums utställning Humans

Annons

Sedan 2015 har besökarna på Universeum kunnat djupdyka i fakta om kropp och knopp. Nu fortsätter upplevelsen med en ny utställning, Humans, som erbjuder besökarna en resa genom kroppen.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com