eventeffect.se
Rapporter

EA Summit 2025 samlar Sveriges ledningsassistenter – ”Rollen står inför sitt största skifte någonsin”

Hallå där...

Den 17 november 2025 äger EA Summit 2025 rum på Ingenjörshuset, Stockholm — en halvdagskonferens riktad till Sveriges ledningsassistenter med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”. Arrangör är Executiveeffect, och VD/projektledare Victor Träff berättar hur den egna undersökningen lagt grunden för upplägget.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narren: Stora Eventpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2024
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Inspiration
    • Omnämnda varumärken
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Chaufför service
    • Destinationsutveckling
    • Det dukade bordet
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Fotograf
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Matlagningsaktiviteter
    • Moderator
    • Montersystem
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Utlandskonferens
    • Videokonferens
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • K&E Studios
    • Scandinavian xpo
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Nacka Strandmässan
    • BANG Agency – Brand Arena Nordic Group Agency AB
    • Explore Åre
    • Fotografiska
    • Octanorm
    • Adapt
    • Stockholmsmässan
    • World of Volvo
    • beMatrix
    • FC Gruppen
    • Mindley
    • Axaco
    • Pearl St
    • Minnesota
    • Liwlig
    • Checkin
    • Centas
    • Agenthuset Nordic
    • ReadySet
    • CoreGo
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » Partnerartiklar » ”Maten är minst lika viktig som själva mötet”

2022-06-16 | Annons | Native | Scandinavian XPO

”Maten är minst lika viktig som själva mötet”

Vilken betydelse har maten vid en event, mässa eller konferens? Och hur säkerställer man kvaliteten på måltider för upp till 8 500 gäster? Det vet platschef Johan Stridh på Mässrestauranger, som blir restauratör för den nya internationella mötes- och eventarenan Scandinavian XPO som öppnar i november.

”Maten är minst lika viktig som själva mötet”

Maten innebär mer än bara en paus i programmet under en konferens, mässa eller event. För det är vid måltiden som du har tid att verkligen samtala och därför utgör en god och vällagad måltid en minst lika viktig del, eller ibland en ännu viktigare del än, själva mötet. Det menar Johan Stridh som är platschef för Mässrestaurangers kommande verksamhet på Scandinavian XPO. 

”Maten är minst lika viktig som själva mötet”
Bild: Johan Stridh, Mässrestauranger

– När vi blev tillfrågade om att ansvara för den nya arenans restaurangverksamhet högg vi direkt. För oss är det ett väldigt intressant uppdrag och vi tror på Arlanda-områdets potential, säger Johan Stridh på Mässrestauranger och fortsätter;

– Vi vill med maten vi serverar förstärka kundens syfte med sitt möte på bästa sätt. Tack vare vår erfarenhet av liknande uppdrag är vi övertygade om att vi kan leverera en hög gastronomisk upplevelse till Scandinavians XPO:s gäster.

Hemligheten bakom att laga mat till tusentals gäster

Så vad är då hemligheten bakom att lyckas servera mat till tusentals gäster som håller hög kvalitet? Om det är någon som vet så är det just Mässrestauranger med ansvar för samtliga banketter i Stockholms stadshus där Nobelbanketten är den mest kända. Bra förarbete och kompetent personal lägger grunden för allt, menar Johan Stridh.

Staffan Littmarck, vd för Scandinavian XPO, är övertygad om att Mässrestauranger är rätt restauratör på rätt plats.

– Kall korv och varm öl. Så kanske det kunde se ut förr. Men idag förväntar vi oss välsmakande och vackert upplagd mat som skapar hög stämning och full koncentration hos gäster och deltagare. Vi vet att Mässrestauranger är rätt partner för att klara den uppgiften, säger Staffan Littmarck.

Budget och hållbarhet – en självklar ekvation

Utöver en god måltid med förstklassig kvalitet ställs det idag dock än fler krav på maten vid en konferens, mässa, event eller bankett. Till exempel att det som serveras på tallriken gärna är ekologiskt och att leverantören aktivt arbetar med hållbarhet.

– Vi har jobbat länge med att vara så hållbara vi kan, för vi tycker att det är självklart att värna om vår jord. Vi miljösorterar, separerar matavfall, använder säsongsbetonade råvaror och har varit med i initiativet Hållbara Restauranger ända sedan start – bara för att nämna några exempel. Alla våra verksamheter är antingen KRAV- eller Svanen-märkta, förklarar Johan Stridh på Mässrestauranger.

Vegetariska alternativ och viltkött är enligt Johan Stridh två trender som även ligger Mässrestauranger varmt om hjärtat – och något Scandinavian XPO:s kunder kommer att erbjudas på menyn. Men det är också viktigt att det ska vara möjligt för kunden att förena hållbara alternativ med sin budget.

– Vi har förmågan och erfarenheten att skräddarsy en lösning som passar kundens önskan och budget. Med andra ord att maximera leveransen beroende på förutsättningar. På Scandinavian XPO kan man som kund alltid förvänta sig en god, vällagad och hållbar måltid, säger Johan Stridh och avslutar;

– Vi är nu i full fart med att finslipa köksritningar, knyta till oss leverantörer och rekrytera personal – allt för att skapa en matupplevelse där målet är att gästen ska vilja komma tillbaka. Det här kommer att bli bra, det är jag övertygad om!


Vill du veta mer om vilka möjligheter Scandinavian XPO har att erbjuda dig? Välkommen att höra av dig!

Anna Bauer
Business Director
Mobil: +46 761 33 13 50
Mejl: [email protected]

logotype sxpo 2

Scandinavian XPO är Nordens närmaste mötesplats för mässor, möten och evenemang, omsorgsfullt planerad för både besökare, utställare och arrangörer.

Scandinavian XPO är mötes- och evenemangsarenan i Explore Arlandastad. Här finns ytor anpassade för alla typer av möten mellan människor. Tre stora och flexibla evenemangs- och mässhallar och mysiga konferenslokaler med nordiskt tema tillsammans med fantastiska matupplevelser, möjliggör hälsosamma och inspirerande möten.

På en armlängds avstånd finns hotell, restauranger, service och flera olika aktiviteter. 

Allt fem minuter från Arlanda Flygplats och 20 minuter från Stockholm och Uppsala. Scandinavian XPO är Nordens närmaste mötesplats.

Så varmt välkomna till vår multiarena på 20 000 kvm med en kapacitet på nästan 10 000 gäster som erbjuder oändliga möjligheter till ett lyckat arrangemang. Fem minuter till flygterminalerna på Arlanda och 20 min från Stockholm och Uppsala .

När det gäller mat och dryck skapar vår samarbetspartner Mässrestauranger måltider med gastronomiska förtecken för alla minnesvärda tillfällen. Vi skapar tillsammans med er en skräddarsydd helhet där mat och dryck bidrar till upplevelsen.

Hör av er till oss så berättar vi mer!

49 kopia

SÄKRA LOKAL FÖR ERT EVENEMANG REDAN NU

bokningsforfragan

se vara lokaler

Kontakta oss

Anna Bauer
Business Director
Scandinavian XPO AB
Cell: +46 761 33 13 50
Mail: [email protected]

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Expohouse söker Fältmontör/Lagerarbetare
  • Brasserie Season söker kockar till hösten
  • Creative Meetings söker eventsäljare
  • Hummingbird Meetings & Events söker Head of Sales & Account Executive
  • Creative Meetings söker: Senior eventprojektledare med byråvana
  • Senior projektledare Event – Centas

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

No Normalcy tar upplevelsemiddag till nästa nivå med ODDNORM

No Normalcy tar upplevelsemiddag till nästa nivå med ODDNORM

Eventbyrå

Eventbyrån No Normalcy fortsätter att tänja på gränserna för hur mat och upplevelse kan smälta samman. I november återvänder deras hyllade koncept ODDNORM – en multi-sensory dining experience där fine dining möter konst, teknik och kreativ galenskap.

Hundgalan 2026: Sveriges första gala för hundar lanseras av BANG Agency och Hundstallet

Hundgalan 2026: Sveriges första gala för hundar lanseras av BANG Agency och Hundstallet

BANG AGENCY – BRAND ARENA NORDIC GROUP AGENCY AB

Den 4 januari 2026 rullas röda mattan ut för våra fyrbenta vänner. På Svenska Mässan i Göteborg arrangerar BANG Agency tillsammans med Hundstallet och MyDOG Sveriges första Hundgala – en kväll fylld av kärlek, prisutdelningar och berättelser som hyllar hundarnas lojalitet och livsglädje.

Eventbyrå prisas för stark tillväxt

Eventbyrå prisas för stark tillväxt

Eventbyrå

Ett svenskt eventföretag har utsetts till ett av landets snabbast växande bolag. Trots osäkra marknader och en bransch i förändring har företaget lyckats öka sin omsättning med nära 300 procent på fyra år – tack vare struktur, långsiktighet och ett tydligt fokus på kultur och medarbetare.

Mest läst

Visby Takeover! – 750 medarbetare på kickoff med lek, lärande och eldshow

Visby Takeover! – 750 medarbetare på kickoff med lek, lärande och eldshow

När en hel division samlades på Gotland i augusti för en tvådagars kickoff förvandlades hela Visby till en pulserande konferensarena. Bakom arrangemanget stod Adventy Event Agency – med projektledaren Inez Sandell i spetsen – som skapade en helhetsupplevelse fylld av inspiration, gemenskap och oförglömliga ögonblick.
BANG Agency medgrundare till globalt byrånätverk inom event och brand experience

BANG Agency medgrundare till globalt byrånätverk inom event och brand experience

BANG Agency tar nu plats i ett snabbt växande nätverk för eventbyråer. Business Event Industry Club (BEIC) samlar över 30 byråer i 40 länder – med BANG som en av initiativtagarna.
Agenthuset bakom årets Logi-Work – en helkväll med AI, innovation och den hybrida framtiden

Agenthuset bakom årets Logi-Work – en helkväll med AI, innovation och den hybrida framtiden

Den 8 oktober tog vi plats på Epicenter i Stockholm, där årets Logi-Work samlade Logitechs kunder, partners och branschkollegor för en maxad kväll om framtiden – i AI:s tecken.
Välkommen till en kväll där inspiration, nätverkande och nya idéer står i fokus!

Välkommen till Mötesbaren och lanseringen av Food Family

Den 4 November bjuder Effectsajterna in till en härlig kväll med föreläsningen Magnetiska varumärken och mingel på Teaterbaren (Kulturhuset) mitt i Stockholm. Anmäl dig här!
No Normalcy tar upplevelsemiddag till nästa nivå med ODDNORM

No Normalcy tar upplevelsemiddag till nästa nivå med ODDNORM

Eventbyrån No Normalcy fortsätter att tänja på gränserna för hur mat och upplevelse kan smälta samman. I november återvänder deras hyllade koncept ODDNORM – en multi-sensory dining experience där fine dining möter konst, teknik och kreativ galenskap.

Branschfolk

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschfolk

Evententreprenören Sofi Franzén, en av grundarna av Eventyr – som idag heter Liwlig – prisades på Founders Awards i Stockholm. Hon tilldelades guld i kategorin “Årets grundare – storföretag” för sitt arbete att bygga ett bolag som skapar inkluderande, hållbara och värderingsdrivna event.

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Branschfolk

Centas har varit en del av svensk eventhistoria sedan 1976. Med teknik som lyfter idéer till
minnesvärda ögonblick ser bolaget försäljning som relationer, inte transaktioner.

Michel Taune ny kökschef på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Michel Taune ny köksansvarig på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Branschfolk

Efter två decennier på några av Stockholms mest välrenommerade krogar kliver Michel in som ny köksansvarig på Citykonferensen. Med sig har han både erfarenhet från stjärnkrogar och en stark övertygelse om att smak ska gå före krångel.

Mats Flodén på Space Production: "En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge"

Mats Flodén: ”En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge”

Branschfolk

En mässmonter är inte bara en yta på mässgolvet – den kan bli en långsiktig del av ett varumärkesbyggande. Det menar Mats Flodén, projektledare på Space Production som dagligen hjälper företag att skapa flexibla och hållbara monterlösningar.

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande - Helene Bruneheim Johansson

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande – Helene Bruneheim Johansson

Aktuellt

Vid Svenska Eventakademins årsmöte i slutet av augusti valdes Helene Bruneheim Johansson, Event Manager på Advokatfirman Vinge till ny ordförande för verksamhetsåret 25/26. För Eventeffect berättar hon vad branschen kan vinna på en ökad ”Good-for-you-kultur”, hur hon vill stärka SEA som plattform och vad som hände på Galeries Lafayette i Paris …

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Branschfolk

Efter många år i branschen har Kerstin Fagervall tagit steget och startat egen verksamhet. Genom bolaget Lakki Me erbjuder hon evenemangs- och produktionssupport – med målet att ge arrangörer trygghet och flexibilitet i genomförandet av sina event. Eventeffect fick en pratstund med Kerstin om idén bakom företaget, hennes bakgrund och vilka projekt hon ser fram emot.

Folk i karriären

Strömma rekryterar ny Sverigechef – Charlotta Olsson tar över rodret

Strömma rekryterar ny Sverigechef – Charlotta Olsson tar över rodret

På nytt jobb

Med gedigen erfarenhet från hotell- och servicebranschen kliver Charlotta Olsson nu in som ny Sverigechef för Strömma Turism & Sjöfart. Hon siktar på att lyfta varumärket och skapa upplevelser som både lockar turister och engagerar lokalbefolkningen.

Ny vd ska leda Stockholmsmässan mot framtidens möten

Ny vd ska leda Stockholmsmässan mot framtidens möten

På nytt jobb

Stockholmsmässan tillsätter Mats Viker som ny vd från 1 oktober och samtidigt lanserar bolaget en strategisk satsning för att rusta verksamheten för framtidens möten.

Göran Hasslinger tillbaka i branschen – blir säljare på Pearl St

Göran Hasslinger tillbaka i branschen – blir säljare på Pearl St

På nytt jobb

Efter några år i fastighetsbranschen gör Göran Hasslinger comeback inom event och produktion. Han har nu rekryterats som säljare till Pearl St och får i uppdrag att etablera företagets nya kontor i Göteborg.

Gästskribenter

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Gästskribent

I denna krönika reflekterar Richard Farman och Niclas Rahm från LIWLIG Sverige över varför just mellanrummet är platsen där kreativitet, kultur och mening uppstår – och varför det är här framtidens vinnare kommer att formas.

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Expo

Mässorna drar äntligen igång igen efter en tids välbehövlig ledighet! Fysiska möten är som bekant både det dyraste men mest effektiva sättet att knyta nya affärskontakter och bygga relation. Och definitivt den roligaste, om du frågar mig! Men det finns fallgropar. Hur kan du vända dessa till att bli dina främsta framgångsfaktorer såsom utställare? Den här krönikan fokusera på mässan i skarpt läge, när vi möts face-to-face.

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

Gästskribent

Konferensen som en gång satte Austin på kartan har landat i Europa och levererar mer än bara buzzwords. LIWLIGs Niclas Rahm reste till SXSW London med en öppen fråga och kom hem med något ännu viktigare: en känsla.

Från krogen till skogen med Ahlsell

Från krogen till skogen med Ahlsell

Annons

Sedan 2020 är Ahlsell en av huvudsponsorerna till Vasaloppet och startade en intern rörelse tillsammans med Brand Engagementbyrån Minnesota. Såhär gick det till när Ahlsell begav sig från krogen till skogen i fädrens spår.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Greatplacesinsweden.com