eventeffect.se
STHLM MÖTEN: Ny digital tjänst gör mötesbokning enklare än någonsin

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Hallå där...

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narren: Stora Eventpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2024
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Inspiration
    • Omnämnda varumärken
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Chaufför service
    • Destinationsutveckling
    • Det dukade bordet
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Fotograf
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Matlagningsaktiviteter
    • Moderator
    • Montersystem
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Utlandskonferens
    • Videokonferens
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • K&E Studios
    • Scandinavian xpo
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Nacka Strand Event & Möten
    • United Spaces
    • Explore Åre
    • Fotografiska
    • Octanorm
    • Adapt
    • Stockholmsmässan
    • Winterviken
    • Ventla
    • World of Volvo
    • beMatrix
    • FC Gruppen
    • Mindley
    • Axaco
    • Pearl St
    • Voxo
    • Minnesota
    • Liwlig
    • Checkin
    • Centas
    • Agenthuset Nordic
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » Partnerartiklar » Stämma på distans? Här är Trippus bästa tips!

2020-04-23 | Annons | Trippus

Stämma på distans? Här är Trippus bästa tips!

I en tid när det inte går att hålla fysiska möten får vi hitta nya vägar för att kunna genomföra konferenser, utbildningar och evenemang. En kategori möten som ofta måste hållas en viss tid på året är stämmor, och att genomföra stämmor med deltagare på distans via digitala verktyg ställer en del krav på arrangören. Vi har sammanställt våra bästa tips – något att ha i bakhuvudet när en stämma ska genomföras och deltagarna inte finns i samma rum. 

Stämma på distans? Här är Trippus bästa tips!
Kalla till stämma

Kallelsen till stämman kan skickas ut på vanligt sätt även om själva stämman genomförs på distans. Vi rekommenderar att använda Trippus inbjudningsmodul där det blir enkelt att följa upp vilka som har tackat ja respektive tackat nej till att deltaga. Kom ihåg att kontrollera stadgarna så att inbjudan via e-post tillåts, och se till att skicka ut kallelsen i så god tid som stadgarna kräver. 

Anmälan till stämman 

Även anmälan till stämman på distans kan hanteras på samma sätt som inför en fysisk stämma. Men när en stämma ska genomföras med digitala verktyg så kan det kännas logiskt att även använda en webbaserad tjänst för att ta emot anmälningarna. Genom att använda Trippus för anmälningshanteringen så säkerställs korrekta kontaktuppgifter, något som blir helt avgörande för att få momenten under stämman att fungera. Många organisationer har dessutom olika kategorier av deltagare på sina stämmor där exempelvis bara vissa har rösträtt. Dessa olika deltagarkategorier blir mycket enklare att hantera via ett digitalt verktyg. 

Närvaroregistrering och röstlängd

Närvaroregistreringen vid en stämma är avgörande för att få fram en korrekt röstlängd. Vid en stämma som genomförs fysiskt är det enkelt att pricka av varje deltagare när de anländer, endera manuellt mot en lista eller digitalt via inskanning av biljett eller namnskylt. När våra stämmodeltagare deltar på distans får vi hitta andra sätt att sköta närvaroregistreringen. Här rekommenderar vi att skicka ut ett SMS med en personlig länk till varje deltagare där de aktivt får gå in och markera sig själva som närvarande. Enkelt att förstå för deltagaren, och för arrangören säkerställer det att de som har anmält sig också faktiskt deltar.  

Att begära ordet

Vid en stämma på distans blir det viktigt att från start ha tydliga spelregler om hur deltagarna ska begära ordet, i de fall de vill yttra sig under stämman. Vid mindre stämmor kan det fungera att varje deltagare får prata rakt ut, men vid större deltagarantal rekommenderar vi att deltagarna i början av stämman får meddela när de vill ha ordet och till vilka punkter på dagordningen. Detta görs med fördel i Trippus omröstningsverktyg. 

Omröstning  

Omröstning via handuppräckning som vi ofta ser vid fysiska stämmor fungerar inte på distans. Här får vi istället använda digitala verktyg för att varje deltagare ska kunna avge sina röster för respektive punkt på dagordningen. Via Trippus omröstningsverktyg får deltagarna avge sina röster digitalt. Vi rekommenderar ett flöde där mötesordföranden vid varje punkt på dagordningen: 

  • Presenterar punkten på dagordningen  
  • Ber deltagarna att avge sina röster 
  • När alla (eller tillräckligt många, beroende på organisationens stadgar) har avgett sina röster, visas resultatet av omröstningen på den skärm som delas med deltagarna. 

Precis som vid en stämma som hålls fysiskt kan det förstås dyka upp frågor som inte finns med på dagordningen. Dessa frågor kan då snabbt läggas upp i Trippus omröstningsverktyg och skickas ut till deltagarna för att rösta även om dessa. Resultatet av omröstningen kan även i dessa fall visas för alla deltagare via den delade skärmen. 

Hantering av tekniken 

Även om det går smidigt att genomföra stämma på distans och evenemang på distans så innebär ändå tekniken ytterligare en faktor att ta hänsyn till. De handgrepp som ska göras av arrangören är ofta inte tekniskt svåra i sig, men i kombination med allt annat som dyker upp vid genomförandet kan det vara skönt att ha någon på plats som tar ansvar för tekniken. Därför erbjuder Trippus alltid den här tjänsten i kombination med en eller flera personer på plats (eller på distans!) vid genomförandet. 

Besök vår hemsida för att läsa mer om vilka tjänster vi erbjuder här

Läs även: Trippus lanserar ny utställarportal och utställarapp

Trippus hjälper dig att skapa smidiga event – i fysisk, digital eller hybrid form

Trippus är ett komplett verktyg för att skapa och hantera konferenser, mässor, stämmor och event. Du får full kontroll och skapar engagemang och en professionell upplevelse för dina deltagare – före, under och efter dina event. Skapa snygga inbjudningar, eventhemsidor och eventappar, ta emot anmälningar och betalning, och skapa spännande genomföranden fysiskt, digitalt eller i hybridform. Gör dina event mer spännande med interaktion mellan deltagare och talare, oavsett om de befinner sig på plats eller deltar på distans. Få tillgång till rapporter och statistik i realtid och dela data från dina event i andra kanaler.

Följ oss på sociala medier!

Facebook | LinkedIn | Instagram

Kontakta oss!

[email protected]
010 888 55 20
www.trippus.com

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Expohouse söker Fältmontör/Lagerarbetare
  • Brasserie Season söker kockar till hösten
  • Creative Meetings söker eventsäljare
  • Hummingbird Meetings & Events söker Head of Sales & Account Executive
  • Creative Meetings söker: Senior eventprojektledare med byråvana
  • Operativ Byråledare till Concept Store

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Hela listan: Här är Sveriges största eventbyråer

Hela listan: Här är Sveriges största eventbyråer

Affärer

Eventeffect listar de 30 största eventbyråerna i Sverige, tillsammans omsätter de miljarder. Se vilka eventbyråer och brand experience-byråer som hamnar på årets lista. Vi passade samtidigt på att fråga två byråledare om 2025.

BANG Agency ny kommunikationspartner till Ski Team Sweden XC

BANG Agency ny kommunikationspartner till Ski Team Sweden XC

Eventbyrå

Svenska Skidförbundets längdverksamhet stärker sitt kommunikationsarbete inför kommande stora evenemang. Genom ett flerårigt avtal blir BANG Agency officiell byråpartner och ska stötta med allt från PR och reklam till event och strategiska insatser.

De vinner upphandling värd 130 miljoner kronor

De vinner upphandling värd 130 miljoner kronor

Eventbyrå

Eventbyrån vinner upphandling värd 130 miljoner från Stockholm Stad. Avtalet löper under en fyraårsperiod med start vid årsskiftet.

Mest läst

Sveriges mest populära föreläsare och moderatorer 2025

Sveriges mest populära föreläsare och moderatorer 2025

Tusentals av bokare har sagt sitt – Eventeffect har sammanställt listan Topp 100 – Sveriges populäraste föreläsare och moderatorer 2025. En ovärderlig guide för dig som planerar konferens, möte eller företagsevent och vill boka en talare eller moderator som både engagerar och levererar.
Wow, vilken kväll det blev när Mötesbaren gästande Maxim Stockholm

Wow, vilken kväll det blev när Mötesbaren gästande Maxim Stockholm

Det blev en inspirerande afton när Mötesbaren intog det nyrenoverade Maxim Stockholm. Över 200 personer deltog i kvällen och kommentarer som ”galet fin renovering”, ”här är det så personligt” och ”magiskt trevlig och gott” hördes gång på gång i minglet.
Inbjudan: En kväll med inspiration, nätverk och nya konferensidéer på Season Hotel

Inbjudan: En kväll med inspiration, nätverk och nya konferensidéer på Season Hotel

Vi på Eventeffect, i samarbete med Executiveeffect, bjuder in dig som arbetar med bokning av konferenser och event att delta i en exklusiv After Work på nyöppnade Season Hotel – en kväll fylld av inspiration, nätverkande och möjligheten att upptäcka en spännande mötesdestination. Endast 12 platser kvar!
Hela listan: Här är Sveriges största eventbyråer

Hela listan: Här är Sveriges största eventbyråer

Eventeffect listar de 30 största eventbyråerna i Sverige, tillsammans omsätter de miljarder. Se vilka eventbyråer och brand experience-byråer som hamnar på årets lista. Vi passade samtidigt på att fråga två byråledare om 2025.
Five Sweden rekryterar ny försäljningsansvarig

Five Sweden rekryterar ny försäljningsansvarig

Sedan den 1 september är Marie Blomqvist ny försäljningsansvarig på event- och produktionsbolaget Five Sweden.

Branschfolk

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande - Helene Bruneheim Johansson

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande – Helene Bruneheim Johansson

Aktuellt

Vid Svenska Eventakademins årsmöte i slutet av augusti valdes Helene Bruneheim Johansson, Event Manager på Advokatfirman Vinge till ny ordförande för verksamhetsåret 25/26. För Eventeffect berättar hon vad branschen kan vinna på en ökad ”Good-for-you-kultur”, hur hon vill stärka SEA som plattform och vad som hände på Galeries Lafayette i Paris …

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Branschfolk

Efter många år i branschen har Kerstin Fagervall tagit steget och startat egen verksamhet. Genom bolaget Lakki Me erbjuder hon evenemangs- och produktionssupport – med målet att ge arrangörer trygghet och flexibilitet i genomförandet av sina event. Eventeffect fick en pratstund med Kerstin om idén bakom företaget, hennes bakgrund och vilka projekt hon ser fram emot.

Årskrönika från Åsa Lindell: Fler hållbara och syftesdrivna möten med kängorna på

Åsa Lindell tar över som ordförande i Talarföreningen

Branschfolk

Moderatorn och föreläsaren Åsa Lindell kliver in som ny ordförande för Talarföreningen i samband med föreningens 10-årsjubileum. Med lång erfarenhet från näringsliv och scen ser hon dialog, möten och mänsklig interaktion som avgörande i en tid präglad av förändring och polarisering.

Maria Alm tar över rodret för hållbar besöksnäring i Sverige

Maria Alm tar över rodret för hållbar besöksnäring i Sverige

Branschfolk

Maria Alm, verksamhetschef på Karlstad CCC, har valts till ny ordförande i styrelsen för Nätverket Hållbar Besöksnäring. Med sin långa erfarenhet inom mötesindustrin och ett starkt engagemang för hållbar utveckling, kliver hon nu in i en ledarroll för att driva på omställningen av besöksnäringen i Sverige.

Sabis finalister i Årets Företagare 2025 i Stockholm stad

Sabis finalister i Årets Företagare 2025 i Stockholm stad

Branschfolk

Systrarna, och tillika ägarna av Sabis, Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är nominerade till Företagarnas årliga och prestigefulla pris ”Årets Företagare 2025 i Stockholm stad”. Tre företagare är nominerade och vinnarna kommer att koras på Företagarnas Vinnarlunch den 6 maj i Stockholm.

Marknadschefer:

Framgångsrika marknadschefer och andra ledare som utser de vassaste inom marknadsföring

Branschfolk

Hela listan med maknadschefer och andra ledare som är med i juryn som utser de vassaste inom marknadsföring och kommunikation 2025.

Folk i karriären

Peter Bäärnhielm blir ny vd för LLB

Peter Bäärnhielm blir ny vd för LLB

På nytt jobb

Branschföreningen Ljud, Ljus och Bild (LLB) går in i en ny fas med en ny styrelse och en ny vd. Peter Bäärnhielm tillträder som vd och får uppdraget att stärka LLB:s roll i event- och mötesindustrin.

Five Sweden rekryterar ny försäljningsansvarig

Five Sweden rekryterar ny försäljningsansvarig

På nytt jobb

Sedan den 1 september är Marie Blomqvist ny försäljningsansvarig på event- och produktionsbolaget Five Sweden.

Kim Öijerstedt återvänder till LIWLIG som Creative Director

Kim Öijerstedt återvänder till LIWLIG som Creative Director

På nytt jobb

LIWLIG stärker sin kreativa ledning när Kim Öijerstedt gör comeback på byrån i rollen som Creative Director. Med erfarenhet från både svenska och internationella varumärken tar hon nu sikte på att utveckla framtidens upplevelser tillsammans med byråns nordiska team.

Gästskribenter

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Expo

Mässorna drar äntligen igång igen efter en tids välbehövlig ledighet! Fysiska möten är som bekant både det dyraste men mest effektiva sättet att knyta nya affärskontakter och bygga relation. Och definitivt den roligaste, om du frågar mig! Men det finns fallgropar. Hur kan du vända dessa till att bli dina främsta framgångsfaktorer såsom utställare? Den här krönikan fokusera på mässan i skarpt läge, när vi möts face-to-face.

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

Gästskribent

Konferensen som en gång satte Austin på kartan har landat i Europa och levererar mer än bara buzzwords. LIWLIGs Niclas Rahm reste till SXSW London med en öppen fråga och kom hem med något ännu viktigare: en känsla.

Så mår mötesindustrin just nu – inblick från IMEX

Så mår mötesindustrin just nu – inblick från IMEX

Gästskribent

Under IMEX Frankfurt 2025 var tonen tydlig i de större trendspaningarna: Mötes- och eventbranschen i EMEA står inför både förändring och osäkerhet. Mellan ekonomiska utmaningar, teknologisk utveckling och geopolitisk oro är branschens aktörer försiktigt optimistiska – men framtiden kräver kreativitet, anpassningsförmåga och ett förnyat fokus på mänskliga möten.

En magisk sommar börjar med en oförglömlig fest på Fotografiska

En magisk sommar börjar med en oförglömlig fest på Fotografiska

Annons

Letar du efter den perfekta platsen för er kommande sommarfest? Boka sommarens härligaste firande tillsammans med kollegorna och låt er uppslukas av konst, hållbara och gastronomiska smaksensationer, och en förtrollande utsikt över Stockholm och Saltsjön.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com