Sveriges största eventbyråer: En miljardindustri på frammarsch
Fem byråledare om starten av 2024:
Mikael Hell, Partner Robot Event
(Robot Event omsatte drygt 20 miljoner under 2023.)
Hur har första halvåret varit för 2024?
– Första halvåret var väldigt intensivt med många evenemang för att fira framgång hos företag. Det var invigningar, startskott, jubileer etc på löpande band, så det fanns stora anledningar att fira.
Vad var det som gjorde att ni hade en så fantastiskt utveckling under 2023?
– 2023 lossnade det verkligen för oss efter pandemins bakslag. Vi använde den lugna tiden till att tillsammans med våra kunder hitta en strategi för hur vi skulle rulla ut evenemangskalendern som en del av marknadsföringsplanen. Det gav effekt och vi var väl förberedda när restriktionerna lättade upp. Utöver evenemangen vi genomför på uppdrag av våra kunder, har vi flera produktioner i egen regi, men med starkt partnerskap med andra, framöver såsom en julgala, en Idrottsgala mm.
Vad frågar kunderna mest om nu?
– Vi ser också att fysisk aktivitet trendar snarare än stillasittande föreläsningar.
Tor Kjelstrup, VD Aktiva Event
(Aktiva event omsatte drygt 22 miljoner under 2023.)
Hur har första halvåret varit för 2024?
– Aktiva Event har haft ett lysande 2024 där våren stod för en stark öppning av året. Något vi är extra glada för är den ökade andelen förfrågningar från nya kunder.
Kan du kommentera er utvecklingen under 2023?
– 2023 blev lite mer sansad än det galna 2022 men visade på en fortsatt stark efterfrågan.
Vad frågar kunderna mest om nu?
– Främst märker vi att förfrågningar om resor utomlands såsom kickoffer och konferensresor har tilltagit och närmar sig tidigare nivåer.
Mats Mileblad, VD Onemotion IMC
Hur har första halvåret varit för 2024?
– Första halvåret har på det stora hela varit bra, marknaden kändes avvaktande under de första tre månaderna men därefter har optimismen vuxit, vi har också vunnit en del större upphandlingar som hjälpt oss kompensera där efterfrågan varit lägre. Vi stänger vårt affärsår i augusti, och även om allt inte är helt klart ser vi en omsättning i linje med föregående år och ett lite starkare resultat.
Kan du kommentera er utvecklingen under 2023?
– 2023 blev ett mer normalt år än väntat, vi trodde nog att konjunkturen skulle kännas av mer än den gjorde, men efterfrågan var stark genom året och vi har arbetat aktivt med nya möjligheter för att täcka upp projekt som inte blivit av.
Vad frågar kunderna mest om nu?
– Jag upplever inte några stora övergripande trendskiften utan fortsatt ökad anpassning för hållbarhet och mycket prat om AI, mer sådant som hör säsongen till med jul och vinteraktiveringar, samt en ökning av det digitala som ett kostnadseffektivt och hållbart sätt att kommunicera när höstmörkret faller.
Marie Lasota, VD PS Occasion
Hur har första halvåret varit för 2024?
– Vårt 2024 så här långt har varit fantastiskt! Vi blev bland annat stolta vinnare av Årets byrå och har hittills haft ett fint inflöde av pitchar och uppdrag från både nya och befintliga kunder. Vi har haft förmånen att kunna välja vilka pitchar vi gått in i utifrån vår strategi och också haft en hög hitrate. Året kommer bli vårt bästa någonsin. Vi har också lagt mycket fokus på våra medarbetares hälsa och välmående, då vi både internt och generellt i vår bransch ofta har ett högt tempo och mycket leveranser. Vi ger våra medarbetare full frihet i var de vill eller behöver jobba och det har visat sig fungera väldigt bra för alla – både internt och mot kund. Det tror vi bidrar till att vi får fina siffror i våra pulsmätningar och nära intill noll personalomsättning.
Kan du kommentera er utvecklingen under 2023?
– Vår kärnaffär ligger i första hand på interna och B2B event och vi ser en tydlig fortsatt trend att företagen satsar på sina anställda, vilket också avspeglar sig i våra preliminära resultat. Interna event växer och de får allt större strategisk betydelse. Vi upplever ett ännu tajtare partnerskap med våra kunder, där vi blir ett strategiskt stöd i både hållbarhetsfrågor och innehåll eller budskapsfrågor kopplat till eventen.
Vad frågar kunderna mest om nu?
– Event som gör skillnad. På internevent sidan så handlar det i första hand om att skapa samhörighet och linjering med företagets kultur och strategi. Våra kunder vill skapa innehåll som berör och stärker lojaliteten. På kundeventsidan är nyttan, värdet och hållbarhetsfrågor det viktigaste och det ska reflekteras i innehållet. De fysiska eventen upplever vi har fått än mer strategiskt fokus och att man då vill ägna större del av tiden åt nätverkande och social anknytning.
Niclas Rahm, CCO & CMO EVENTYR NINE YARDS
Hur har första halvåret varit för 2024?
– Första halvåret 2024 har varit både intensivt och utmanande, men det är precis i den miljön vi trivs bäst. Vi har haft ett högt tryck på både produktioner och pitchar inför framtiden, och det har varit otroligt givande att se hur våra kunders förtroende för oss fortsätter växa. Samtidigt har vi gjort stora satsningar internt – bland annat inom AI och genom utbildningen ”Bang for the Buck”, där vi verkligen har finjusterat hur vi maximerar effekten av våra kunders marknadsföringsinsatser. I en tid när inget år sedan 2019 har varit ”normalt”, har vi lärt oss att navigera med flexibilitet och innovation som våra största tillgångar. Vårt nya normalläge är att vara i konstant förändring – och det är en position vi omfamnar.
Kan du kommentera er utveckling under 2023?
– 2023 var ett år där vi, trots alla utmaningar, fortsatte att bygga på vår position som ledande i branschen. Vi har inte bara levererat effektiva och framgångsrika kampanjer utan även investerat i framtiden, både i form av nya system och utbildning för vår personal. Vi såg ett ökat fokus på att leverera maximalt värde på alla nivåer, vilket är kärnan i vår strategi. Våra kunder märker skillnaden i hur våra rekommendationer omsätts i konkret affärsnytta, och det är det vi är mest stolta över. 2023 lärde oss att snabb anpassning och att mixen av mänskliga och datadrivna beslut är avgörande för att leda framgångsrikt i volatila tider – och vi har blivit bättre på det än någonsin.
Vad frågar kunderna mest om nu?
– Just nu är kunderna väldigt framåtlutade och söker svar på hur de kan navigera i en värld där osäkerhet är en konstant faktor. De vill veta hur de bäst optimerar sina marknadsföringsinsatser för att säkerställa maximal effekt och hur de kan vara flexibla utan att kompromissa med resultatet. AI och effektiv resursallokering är heta samtalsämnen – och vi ser att kunderna är särskilt intresserade av strategier som inte bara ger dem synlighet, utan också reell, mätbar avkastning. Vår förmåga att erbjuda lösningar som anpassar sig till snabba förändringar, samtidigt som vi håller blicken mot långsiktig tillväxt, är det som gör att kunderna kommer till oss för rådgivning.
20 största event- och brand experience-byråerna i Sverige 2023
Summorna är i tusentals kronor.
Företagsnamn | Omsättning 2023 |
Eventyr Nine Yards | 317987 |
PS Occasion AB | 215323 |
Creative Meetings Unlimited i Stockholm AB | 170079 |
Hansen Event & Conference AB | 160542 |
Onemotion | 159817 |
Le Pacte AB | 158650 |
Ciceron International AB | 149349 |
revolve concept management | 99219 |
Homage AB | 92533 |
Utsikt Kommunikation AB | 91019 |
Brands & Arenas AB | 90 219 |
Minnesota Communication AB | 82309 |
Eventum AB | 81968 |
Åström Koncept & Event | 81020 |
Life event Sweden AB | 71008 |
CONTRAST AB | 69038 |
Springconf AB | 63688 |
United Media Group Nordic | 60228 |
Imponera AB | 52233 |
Passion Lab Aktiebolag | 50489 |
Memento Event AB | 46972 |
Siffor från 2022 och kommentarer
Tre byråledare om starten av 2023
Under rekordåret 2022 omsatte de miljardbelopp. För att få en uppfattning om hur läget är för 2023 tog Eventeffect kontakt med tre eventbyråer för att se hur de har upplevt vårens utveckling och vilka trender eller planer som ligger i horisonten inför hösten.
– 2023 startade starkt med flera större aktiveringar, speciellt jämfört med 2022 där Q1 påverkades hårt av de sista restriktionerna från pandemin. Under 2023 har vi kunnat lägga en mer balanserad och grundad planering tillsammans våra kunder, säger Sofi Franzén CEO på EVENTYR NINE YARDS.
– Vi har de senaste åren knutit till oss nya kunder med spännande varumärken men också duktiga talanger från olika delar av branschen. Det är ett positivt tecken på att vi inte bara erbjuder starkt affärvärde för våra kunder utan även en attraktiv kultur och arbetsmiljö för våra medarbetare. Vi ser också ett ökat intresse kring den geografiska bredden vi har inom gruppen, nu med kontor både i Helsingfors, Köpenhamn och Oslo. Vår storlek gör att vi kan ha fler spetskompetenser ”In House” och där vi kan sätta ihop specialistteam över landsgränserna. Det ser vi som en stor USP mot våra konkurrenter.
– Det vi generellt kan se är att fler företag väljer att lägga fler delar hos oss och att det finns en vilja att planera upp året i sin helhet och inte bara enstaka projekt. Det i sin tur möjliggör att kunna ge en mer djupgående och affärsinriktad konsultation från vår sida. Att vara delaktig från tidigare skeden och tillsammans med kunden forma en långsiktig plan ger oss möjlighet att presentera mer strategiska och framåtblickande förslag. En win win helt enkelt.
– Vidare diskuteras AI flitigt och dess påverkan. Det råder en gemensam uppfattning om att detta inte enbart kommer påverka världen och våra kunder, utan också vår bransch som helhet. Möjligheterna som AI öppnar är många och jag fascineras kontinuerligt av den kreativa potentialen och de nya verktyg som kontinuerligt växer fram. Det är en spännande tid med tanke på alla nyskapande idéer och framtidsutsikter.
– Vi har haft en fin tillväxt de senaste åren och gjorde ett rekordår 2022, vilket såklart är fantastiskt. I och med att vi inte är en så produktionstung byrå, mäter vi dock inte ekonomisk framgång i just omsättning, snarare i byråintäkt och framförallt resultat.
– 2023 fortsätter vi resan uppåt, med fler anställda och kunder. Prognosen är att bibehålla det senaste årets siffror, men samtidigt ser vi att lågkonjunkturen sakta men säkert gör sig påmind, och vissa budgetar påverkas.
– Glädjande är att fler varumärken söker en byrå med ett bredare erbjudande, och som både kan hantera strategiska, kreativa och produktionsmässiga delar. Där ligger vi långt framme, i och med att vi inte är en renodlad eventbyrå, utan snarare en unik hybrid mellan event, reklam, pr och sponsring. Dessutom efterfrågar fler kunder snabbare resultat, med kommunikation som leder till verklig försäljning, och även där känner vi oss trygga med vår strategiska erfarenhet av just detta.
20 största event- och brand experience-byråerna i Sverige
Företagsnamn | Omsättning 2022 |
Eventyr Nine Yards | 385000 |
PS Occasion AB | 203608 |
Creative Meetings Unlimited i Stockholm AB | 193541 |
Le Pacte AB | 153137 |
Ciceron International AB | 136746 |
Onemotion | 125371 |
Hansen Event & Conference AB | 119356 |
Homage AB | 96011 |
Eventum | 90189 |
Brand Arena Nordic Group | 86600 |
Life event Sweden AB | 79329 |
Springconf AB | 73372 |
Åström Koncept & Event | 69157 |
Minnesota Communication AB | 63580 |
Utsikt Kommunikation AB | 61713 |
Passion Lab Aktiebolag | 54844 |
Reachem | 51552 |
United | 49805 |
BSC Business Service Club | 49500 |
Memento Event | 47880 |
Alla omsättningssiffror kommer från Allabolag.se den 15 augusti 2023.