Här listar vi med hjälp av Chef.se tre fällor du ska undvika i samtal med en medarbetare som befinner sig i kris.
1. Be inte personen att lägga problemet åt sidan
Att forcera fram att personen ska ”släppa det” och gå vidare resulterar oftast i att medarbetaren sluter sig ännu mer. Säg istället: Det känns som det här tar upp mycket av din tankeverksamhet. Vad behöver du för att komma vidare? Genom att ställa en fråga möjliggör du för personen att själv komma på konstruktiva lösningar till problemet.
2. Förstora inte upp problemet
Det är lätt att dras med i kollegans problem och där med blåsa upp situationen till något större än vad det i själva verket är. Säg istället: Det känns som att den här stationen påverkar dig. Berätta vad som händer inom dig. Genom att inte ta orden i munnen på kollegan får du istället ett mer öppet samtal. Då får personen en chans att utveckla sitt resonemang.
3. Be inte personen att sluta oroa sig
När du ber personen att sluta oroa sig berättar du samtidigt för hen hur denne känner sig, vilket inte öppnar upp för en diskussion. Säg istället: Du känns orolig. Vad är det som främst oroar dig? Då öppnar du upp för ett samtal och det blir därmed lättare för dig att vara ett stöd.