Han är nominerad för att ha gjort Vasaloppet till mer än bara ett skidlopp. Johan Eriksson, vd för Vasaloppet är en av de fem nominerade till årets Narren – Stora Eventpriset och vi ringer upp för att förstås ställa den obligatoriska sportfrågan ”Hur känns det?” men också höra om hans visioner för en av Sveriges mest älskade och välorganiserade folkfester.
Här berättar han om strategin för att behålla Vasaloppets innovativa anda, om Johan Eriksson Challenge och om sitt allra första sportevent hemma på villagatan 1987. Men då var det inte skidor utan lådbil som gällde.
Grattis! Vi börjar med sportfrågan: Hur känns det?
– Superkul och inspirerande att Vasaloppet får möjligheten att ta plats på den stora eventscenen utanför själva idrottensvärlden. Vårt mål är att bygga starka upplevelser och event, före, under och efter för både dem i skidspåret och i publiken.
Nomineringen ser jag som ett kvitto på att vi är en bit på väg på den resan.
Berätta lite kort om dig
– Man kan säga att jag både är född och uppvuxen i Vasaloppsarenan, med skidåkningen som största intresse i ungdomen. Jag vann aldrig något Vasalopp utan klamrade mig istället fast i sporten som ledare.
Här fick jag tidigt chansen att axla rollen som tävlingsledare vid flertalet av de lokala skidtävlingarna. Som sportchef i IFK Mora skidklubb fick jag möjligheten att arbeta med både ungdomar och elitidrott och här kom också kopplingen till Vasaloppet. Först var jag ideell tävlingsledare parallellt med mitt vanliga säljjobb inom industrin, men senare blev jag sportchef på heltid, utvecklingschef och nu vd.
Du är nominerad för att ha gjort Vasaloppet till mer än bara ett skidlopp. Berätta om din vision och hur ni utvecklats!
– Vasaloppet har alltid varit innovativt, så det är med stor ödmjukhet jag betraktar min egen del i utvecklingen men min förhoppning är att bidra med att vi fortsätter att utvecklas. Vi försöker inte bara hitta på nya lopp, utan ser verkligen potential i att stärka upplevelsen kring själva loppen. Vi vill också inspirera till deltagande före, under och efter arrangemangen.
Som hos många andra har det handlat mycket om digitalisering de senaste åren. Men vi får aldrig tappa kärnan, den genuina och äkta känslan att vara på plats.
En annan motivering som kommit in är att du kombinerar tradition med innovation. Vad är er strategi?
– För oss är det viktigt att det skall vara enkelt att umgås med Vasaloppet. Vi skall inte krångla till det, men alla i eventkretsar vet att just det kan vara en utmaning. Det krävs både planering och erfarenhet. Vi försöker balansera tradition och innovation och ett uttryck jag på senare tid börjat använda är; Vasaloppet har traditionellt sett alltid varit innovativt, så därför kan vi gasa på!
Något särskilt fokus under året? Som Johan Eriksson Challenge?
– Vår grundidé är densamma som för över 100 år sedan – en anmälan till Vasaloppet ska inspirera till träning. Det nya är att vi nu riktar den kraften även mot arbetsplatser. Med Johan Eriksson Challenge vill vi hjälpa företag att få i gång sina medarbetare och bidra till friskare organisationer – helt enkelt sätta Sverige i mer rörelse.
Initiativet startade som en kampanj för ledare och chefer som, precis som jag själv, har svårt att få tiden att räcka till träning. Vi skapade ett forum där vi möts, delar erfarenheter och stöttar varandra. Målet är tydligt – att tillsammans ta oss an Vasaloppet 2026. Det är äkta, konkret och på riktigt.
Hur ser framtidsplanerna ut?
– Vi vill vara den ledande lopparrangören som inspirerar deltagarna före, under och efter våra lopp. Vi vill fortsätta bygga så starka upplevelser som möjligt oavsett om du gillar att cykla, springa eller åka skidor.
En viktig pusselbit är att sänka trösklarna för deltagandet- utan att ta bort utmaningen.
Avslutningsvis – vilken låt beskriver känslan bäst när du fick veta att du var nominerad till Narren – Stora Eventpriset
– Levels med Avicci – det är riktig ”arenapump” som drar upp adrenalinet! Stort, svulstigt och snyggt
Fakta om Johan:
-
- Verksam inom område: idrottsevent
- Titel: Vd för Vasaloppet
- Antal år i din roll: 5
- Familj: fru, två döttrar
- Första (idrotts)eventet du fixade: Lådbilsrally hemma på gatan 1987. Men det blev mer utställartävling, med bland annat Best in Show där polarens lådbil vann. Han hade monterat in en ”mobiltelefon” – en omgjord Cobra – den klassiska fasta telefonen från 1970–80-talet med spiralsladd och luren i ett stycke.
Ett urval av tidigare vinnare:
Åsa Johansen, Lotta Giesenfeld Boman, Ahmed Abdirahman, Micke Darmell, Mia Törnblom, Charbel Gabro, Aida Winnerström, Mark Levengood, Micael Bindefeld, Hans Rosling, Tilde de Paula.
Av: Sophia Loader

Johan Eriksson Foto: Vasaloppet




