Han är grundare av Techarena, en av Nordens ledande mötesplatser för innovation, entreprenörskap och hållbar utveckling. Varje år lockar den runt 18 000 startups, scaleups, investerare, forskare, politiker och näringsliv på Strawberry Arena.
Omid Ekhlasi är en av de fem nominerade till Årets Narren – Stora Eventpriset och här berättar han hur det hela började för drygt tio år sedan som en hyllning till alla innovatörer och entreprenörer som kämpar dag och natt för att förbättra våra liv och vårt samhälle.
Då satt det åtta personer i publiken … Hur har de lyckats skapa en arena som lockar flera tusentals besökare och som erbjuder 8 000 möten under två dagar? Och hur ser han att AI kommer forma våra framtida mötesplatser?
Grattis! Hur känns det?
– Det känns både roligt och väldigt smickrande. Framför allt är det ett kvitto på teamets arbete. Vi är många bakom Techarena, flera utan traditionell eventbakgrund, men alla med ett entreprenöriellt perspektiv, som bidragit med nya sätt att tänka och göra.
Berätta lite kort om dig!
– Fram till att jag var 19 år låg mitt fokus på fotbollen, men en knäskada satte stopp för elitkarriären. Jag valde då att satsa på studier i marknadsföring, kommunikation och journalistik. Efter några år som journalist insåg jag att jag hade svårt att vara helt objektiv. Jag hade väldigt mycket åsikter och egna tankar kring det jag skrev om och det ledde till att jag valde att byta sida.
Jag började arbeta på Serendipity Innovations, ett företag som både byggde och investerade i bolag som kommersialiserade forskning. Där såg jag hur extremt tufft det är för många ta en ny produkt till marknaden och det blev startskottet till Techarena – en arena där entreprenörer och investerare kan mötas.
Berätta om Techarena!
– Grunden till Techarena lades när jag och Tommy Fondelius arrangerade en entreprenörstävling med målet att samla bolag från hela landet. Vårt mål var att främja innovation och entreprenörskap genom att hylla alla som jobbar dag och natt för att skapa lösningar som förbättrar våra liv och vårt samhälle.
Det började smått – första finalen hölls på hyrd en biograf och det satt åtta personer i publiken – men dagen efter hölls ett minievent med cirka 100 deltagare och mötet mellan inbjudna entreprenörer, investerare och beslutsfattare skapade direkt verkligt värde.
I dag, drygt tio år senare, gör vi i grunden samma sak men i betydligt större skala. Varje år samlar Techarena omkring 18 000 deltagare från över 120 länder, och här möts startups, investerare och ledare under två dagar på Strawberry Arena.
Du och ditt team har förnyat sättet vi samlar människor på. Vad är hemligheten bakom?
– Jag tror det beror på att när vi drog igång så var vi inte beroende av extern finansiering. Det betydde att vi kunde ha integritet och bara fokusera på kvalitén och värdet för entreprenörerna.
Successivt har vi breddat målgruppen till att inkludera investerare, företagsledare, experter, beslutsfattare inom offentlig sektor, politiker och journalister.
Techarena samlar allt från startups och investerare till forskare och politiker. Någon Success Story?
– Det är fantastiskt att se hur en startup under ett och samma event kan prata med politiker om regelverk, med storföretag om att bli kunder och med investerare om kapital.
Många startups har träffat sina investerare genom Techarena. Ett exempel är en vinnare av vår startuptävling 2024 som kort därefter fick en investering från en av jurymedlemmarna.
Något särskilt ni fokuserade på under 2025?
– Att locka fler internationella gäster, öka antalet genomförda möten, stärka nätverksaktiviteterna och att vara en samlande kraft för Sverige och Norden.
Och hur ser framtiden ut?
– Vår ambition är att stärka Sverige och Norden som innovationsregioner och ta en tydligare internationell position.
Hur ser du att AI formar framtidens mötesplatser?
– Det sker redan nu i allt större utsträckning. Allt från bolag som exempelvis Voxo Event, som skapar realtidssammanfattningar av allt som sägs, till AI-stöd för biljettförsäljning, partnerhantering och matchmaking.
Det allra viktigaste är dock det mänskliga mötet – handslaget, kaffet, klappen på axeln. De delarna kommer inte bara att finnas kvar, utan sannolikt bli ännu viktigare framöver.
Utmaningen för oss som skapar event blir att hitta rätt balans i hur vi använder digitala verktyg för planering, marknadsföring och genomförande – utan att förlora det som gör mötet unikt och mänskligt.
Avslutningsvis – vilken låt beskriver känslan bäst när du fick veta att du var nominerad till Narren – Stora Eventpriset?
– Are You With Me, Lost Frequencies
Fakta om Omid:
-
- Verksam inom område: Event, entreprenörskap
- Titel: Grundare och vd
- Antal år i din roll: 12
- Familj: fru och två barn-
Allra första eventet du fixade:
– Det måste varit något födelsedagskalas där det skulle grillas. Det värsta är att jag blir så stressad av att organisera event för nära och kära att det alltid slutar med att jag inte hinner prata med någon och springer fram och tillbaka till affären och kompletteringshandlar, trots att det inte behövs.
Ett urval av tidigare vinnare:
Åsa Johansen, Lotta Giesenfeld Boman, Ahmed Abdirahman, Micke Darmell, Mia Törnblom, Charbel Gabro, Aida Winnerström, Mark Levengood, Micael Bindefeld, Hans Rosling, Tilde de Paula.
Av: Sophia Loader
Omid Ekhlasi Foto: Techarena




