FC Gruppen har sin bas i Jönköping men är verksamma i hela Sverige. I år har två nya stora samarbeten startat, Vansbrosimningen och Noliamässan.
Under Vansbrosimningen serverades mat och dryck till över 10 000 simmare och besökare. Där avslutades arrangemanget med Vansbro Live där John Lundvik tillsammans med coverbandet MACK5 bjöd på en show in på småtimmarna.
Nolia är Norrlands största arrangör av fack- och publikmässor samt större konferenser. Årets Noliamässa ägde rum under fem dagar i början på augusti. Där byggde FC Gruppen upp en foodcourt till mässbesökarna och serverade hamburgare, pizza, mac ’n’ cheese och dagens husman.
Sedan 5 år tillbaka har FC Gruppen ett samarbete med Krall Entertainment och Diggiloo. Under 21 städer serverades mat och dryck till glada konsertbesökare men också artister och crew. Som Anders Bagge sa ”Maten får 5 av 5 baggar”.
“En kväll som vi bär med oss lite extra är ett utsålt Ulriksdals slott som är en fantastisk spelplats. Det var strålande sol och som pricken över i:et var det TV-inspelning också. Vilken stämning det var den kvällen!” Säger William Axelsson.
Huskvarna Folkets Park är en av Sveriges finaste folkparker från 1925 och är idag mer levande än någonsin. Här gör de större svenska artisterna turnéstopp och så även under 2024. Vid årsskiftet gick FC Gruppen återigen tillbaka till Parken som mat- och dryckesleverantör.
“Årets lineup har varit stark och vi har haft en stor och bred publik. Då kräver det bra struktur och organisation när 7000 gäster vill äta och dricka samtidigt. Det har FC Gruppen löst galant och vi är glada att ha ett bra samarbete tillsammans” säger Per-Magnus Söder, Folkparkschef Huskvarna Folkets Park.
Tre snabba med William Axelsson, vd FC Gruppen
Vad är det som gjort att ni växt så mycket, inte bara i er region, utan i hela Sverige senaste åren?
– FC Gruppen har jobbat med catering och event sedan 1993, vi har en bra plattform och kompetens att luta oss tillbaka mot. Under pandemin lade vi sedan en ny strategi för hur vi skulle nå tillväxt och ett större geografiskt område, vilket vi nu märker effekten av. Internt har vi alltid jobbat med ”man är aldrig bättre än sitt senaste uppdrag” och genom säkra leveranser får vi återkommande kunder och kan fortsätta att jobba med tillväxt.
Vad har varit mest utmanande med en så pass hektisk sommar?
– Det är kanske också det som varit roligast, logistiken ute på vägarna. Som mest var vi i 7 olika städer samma vecka där alla evenemang hade flera tusen gäster. Det innebär nightriders med personal som rullat, lastbilar ute på vägarna och nya förutsättningar varje dag. En natt gick en lastbil sönder och ompackning fick ske på en rastplats på E4an, en annan dag har vi varit tvungna att planera om hela arenan på grund av väder och vind men tack vare lösningsorienterad personal har allt varit möjligt!
Vad händer i höst?
– Vi har precis avslutat Entreprenad Live i Helsingborg och ska öppna upp Husvagn/ Husbilsmässan på Elmia i Jönköping. Efter detta blir det en intensiv höst och vinter full med konserter, mässor, event och kongresser. En höjdpunkt in i hösten är vår nya show, LAS VEGAS Dinnershow, som kommer gå av stapeln i Science Park Towers i Jönköping.