eventeffect.se
Rapporter

EA Summit 2025 samlar Sveriges ledningsassistenter – ”Rollen står inför sitt största skifte någonsin”

Hallå där...

Den 17 november 2025 äger EA Summit 2025 rum på Ingenjörshuset, Stockholm — en halvdagskonferens riktad till Sveriges ledningsassistenter med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”. Arrangör är Executiveeffect, och VD/projektledare Victor Träff berättar hur den egna undersökningen lagt grunden för upplägget.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narren: Stora Eventpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2024
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Inspiration
    • Omnämnda varumärken
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Chaufför service
    • Destinationsutveckling
    • Det dukade bordet
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Fotograf
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Matlagningsaktiviteter
    • Moderator
    • Montersystem
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Utlandskonferens
    • Videokonferens
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • K&E Studios
    • Scandinavian xpo
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Nacka Strandmässan
    • BANG Agency – Brand Arena Nordic Group Agency AB
    • Explore Åre
    • Fotografiska
    • Octanorm
    • Adapt
    • Stockholmsmässan
    • World of Volvo
    • beMatrix
    • FC Gruppen
    • Mindley
    • Axaco
    • Pearl St
    • Minnesota
    • Liwlig
    • Checkin
    • Centas
    • Agenthuset Nordic
    • ReadySet
    • CoreGo
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » Partnerartiklar » Från krogen till skogen med Ahlsell

2025-02-27 | Annons | Minnesota Communication | Native

Från krogen till skogen med Ahlsell

Sedan 2020 är Ahlsell en av huvudsponsorerna till Vasaloppet och startade en intern rörelse tillsammans med Brand Engagementbyrån Minnesota. Såhär gick det till när Ahlsell begav sig från krogen till skogen i fädrens spår.

Från krogen till skogen med Ahlsell

Med 3000 medarbetare och 130 butiker förser Ahlsell professionella byggare med produkter och utrustning. En bransch som drabbas av många skador och sjukskrivningar.

– Vi insåg att vi behövde jobba med hållbart medarbetarskap och hälsosamma sätt att umgås med medarbetare, partners och kunder. Så vi flyttade vår representation från krogen till fysiska aktiviteter, berättar Daniel Dahl, Head of Sponsorship på Ahlsell.

Initiativet Hälsosam Rörelse var fött, och innefattar idag även en Golf Tour och en Padel Tour, med Vasaloppet som den största satsningen under året.

– Vi var inte beredda på vilket stort engagemang det här skulle skapa! Vårt löfte är att göra det enkelt att vara proffs, men den här gången var det vi som fick vända oss till proffsen. Minnesota hjälpte oss att ta vara på det stora engagemanget och hjälpa oss med ett större konceptuellt grepp, säger Daniel.

Från krogen till skogen med Ahlsell

Aktiveringar och synlighet
Minnesota är en Brand Engagementbyrå som hjälper företag att skapa eller frigöra engagemang som drivkraft för kommunikation.

– I det här fallet fanns det så mycket engagemang från start. Vi hade en bra grund att bygga på för att sätta konceptet och därefter skapa synlighet och aktiviteter och nå utanför det egna företaget. Vi ville engagera kunder, partners, familjer och folk på plats, både digitalt och fysiskt men även både på vintern och sommaren, säger Christoffer Ramfors, Strategic Director på Minnesota.

Den ambitionen har lett till contentserier med träningstips och coachning från både kollegor och proffs. Men också utmaningar och träningsgrupper. Genom åren har både engagemanget och projektet vuxit med aktiveringar i Vasaloppsspåret som Gissa din tid och Ahlsellsprinten. De har tillsammans med en rad andra aktiviteter inom ramen för Hälsosam Rörelse, till exempel golf och padel, samlat in pengar till Barncancerfonden. 2024 blev det hela 2.500.000 kr!

Träning för Vasaloppet och i det långa loppet
Under hela året pågår interna och externa kampanjer både digitalt och fysiskt för att hålla relationerna och träningen i gång. I butikerna finns utmaningar och tävlingar med chans att vinna skidpaket och startplatser. Eller bara ta en stor stark blåbärssoppa i goda vänners lag!

Stärkt laganda
Så klart syns även engagemanget i Mora, inte minst i Hejaskyltverksta’n. Hejandet tog otroliga 275 medarbetare i mål i Vasaloppet och 750 i GåVasan. Ahlsell toppade även Stafettvasan med 55 lag. Ett femtiotal medarbetare körde även Öppet spår och Vasaloppet 90 km. Totalt blev det 1729 Vasalopp! Inget annat deltagande företag är i närheten av de siffrorna.

Så vad hände när Ahlsell bytte ölen mot blåbärssoppa? Man skapade en hel rörelse med friskare och mer motiverade medarbetare, djupare kundrelationer och stärkt varumärke. På fem år har Ahlsells sponsorerinran gått från 5% till 47%! Träning som ger resultat, helt enkelt!

Se casefilmen här

Kontakta Minnesota
Christoffer Ramfors, Strategic Account Director
[email protected]
0708176581

Minnesota Communication är Sveriges enda Brand Engagement byrå och grundades 2001. Minnesota har de senaste åren vunnit många olika utmärkelser i bland annat Gyllene Hjulet tillsammans med Atea, ATG, Fastighetsbyrån, HP, Scania, SEB och Skandia. Ahlsell, Cancerfonden och Visit Sweden är några andra av de kunder Minnesota har förtroendet att samarbeta långsiktigt med www.minnesota.se

Minnesota logo 700x350

VI SKAPAR OCH FRIGÖR ENGAGEMANG

Minnesota grundades 2001 och är idag en kommunikationsbyrå med inriktning Brand Engagement. Vi skapar och frigör engagemang tillsammans med företag och varumärken för att förflytta positioner, förstärka budskap och underlätta förändring. Det gör vi med events, sponsring, film, design och content. Ofta i kombination med varandra.

Kontakta oss

Andy Pimmeshofer
Founder, CEO
+46 733 22 43 88
[email protected]

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Expohouse söker Fältmontör/Lagerarbetare
  • Brasserie Season söker kockar till hösten
  • Creative Meetings söker eventsäljare
  • Hummingbird Meetings & Events söker Head of Sales & Account Executive
  • Creative Meetings söker: Senior eventprojektledare med byråvana
  • Senior projektledare Event – Centas

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

No Normalcy tar upplevelsemiddag till nästa nivå med ODDNORM

No Normalcy tar upplevelsemiddag till nästa nivå med ODDNORM

Eventbyrå

Eventbyrån No Normalcy fortsätter att tänja på gränserna för hur mat och upplevelse kan smälta samman. I november återvänder deras hyllade koncept ODDNORM – en multi-sensory dining experience där fine dining möter konst, teknik och kreativ galenskap.

Hundgalan 2026: Sveriges första gala för hundar lanseras av BANG Agency och Hundstallet

Hundgalan 2026: Sveriges första gala för hundar lanseras av BANG Agency och Hundstallet

BANG AGENCY – BRAND ARENA NORDIC GROUP AGENCY AB

Den 4 januari 2026 rullas röda mattan ut för våra fyrbenta vänner. På Svenska Mässan i Göteborg arrangerar BANG Agency tillsammans med Hundstallet och MyDOG Sveriges första Hundgala – en kväll fylld av kärlek, prisutdelningar och berättelser som hyllar hundarnas lojalitet och livsglädje.

Eventbyrå prisas för stark tillväxt

Eventbyrå prisas för stark tillväxt

Eventbyrå

Ett svenskt eventföretag har utsetts till ett av landets snabbast växande bolag. Trots osäkra marknader och en bransch i förändring har företaget lyckats öka sin omsättning med nära 300 procent på fyra år – tack vare struktur, långsiktighet och ett tydligt fokus på kultur och medarbetare.

Mest läst

Visby Takeover! – 750 medarbetare på kickoff med lek, lärande och eldshow

Visby Takeover! – 750 medarbetare på kickoff med lek, lärande och eldshow

När en hel division samlades på Gotland i augusti för en tvådagars kickoff förvandlades hela Visby till en pulserande konferensarena. Bakom arrangemanget stod Adventy Event Agency – med projektledaren Inez Sandell i spetsen – som skapade en helhetsupplevelse fylld av inspiration, gemenskap och oförglömliga ögonblick.
Annika R. Malmberg utsedd till vinnare av Stora Talarpriset 2025

Annika R. Malmberg utsedd till vinnare av Stora Talarpriset 2025

Hon har i åratal inspirerat, berört och fått människor att både skratta och tänka till. Nu står det klart – Annika R. Malmberg är vinnaren av Stora Talarpriset 2025.
Lista: Sveriges 8 bästa julmarknader

Lista: 23 härliga julmarknader att besöka

Har ni slut på energi i vintermörkret? Ta med ditt team på ett miljöombyte och kom i julstämning. Eventeffect listar några av Sveriges bästa julmarknader.
BANG Agency medgrundare till globalt byrånätverk inom event och brand experience

BANG Agency medgrundare till globalt byrånätverk inom event och brand experience

BANG Agency tar nu plats i ett snabbt växande nätverk för eventbyråer. Business Event Industry Club (BEIC) samlar över 30 byråer i 40 länder – med BANG som en av initiativtagarna.
Evenemangsprofil leder framtidens Kungsbacka Arena

Evenemangsprofil leder framtidens Kungsbacka Arena

Hon har arbetat med några av Göteborgs största evenemang. Nu tar Julia Ryding Wikberg steget till Kungsbacka för att leda arbetet med den nya arenan – ett projekt som ska bli en kraftsamling för idrott, kultur och möten.

Branschfolk

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschfolk

Evententreprenören Sofi Franzén, en av grundarna av Eventyr – som idag heter Liwlig – prisades på Founders Awards i Stockholm. Hon tilldelades guld i kategorin “Årets grundare – storföretag” för sitt arbete att bygga ett bolag som skapar inkluderande, hållbara och värderingsdrivna event.

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Branschfolk

Centas har varit en del av svensk eventhistoria sedan 1976. Med teknik som lyfter idéer till
minnesvärda ögonblick ser bolaget försäljning som relationer, inte transaktioner.

Michel Taune ny kökschef på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Michel Taune ny köksansvarig på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Branschfolk

Efter två decennier på några av Stockholms mest välrenommerade krogar kliver Michel in som ny köksansvarig på Citykonferensen. Med sig har han både erfarenhet från stjärnkrogar och en stark övertygelse om att smak ska gå före krångel.

Mats Flodén på Space Production: "En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge"

Mats Flodén: ”En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge”

Branschfolk

En mässmonter är inte bara en yta på mässgolvet – den kan bli en långsiktig del av ett varumärkesbyggande. Det menar Mats Flodén, projektledare på Space Production som dagligen hjälper företag att skapa flexibla och hållbara monterlösningar.

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande - Helene Bruneheim Johansson

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande – Helene Bruneheim Johansson

Aktuellt

Vid Svenska Eventakademins årsmöte i slutet av augusti valdes Helene Bruneheim Johansson, Event Manager på Advokatfirman Vinge till ny ordförande för verksamhetsåret 25/26. För Eventeffect berättar hon vad branschen kan vinna på en ökad ”Good-for-you-kultur”, hur hon vill stärka SEA som plattform och vad som hände på Galeries Lafayette i Paris …

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Branschfolk

Efter många år i branschen har Kerstin Fagervall tagit steget och startat egen verksamhet. Genom bolaget Lakki Me erbjuder hon evenemangs- och produktionssupport – med målet att ge arrangörer trygghet och flexibilitet i genomförandet av sina event. Eventeffect fick en pratstund med Kerstin om idén bakom företaget, hennes bakgrund och vilka projekt hon ser fram emot.

Folk i karriären

Louise Ekeberg ny rådgivare på Mindley

Louise Ekeberg ny rådgivare på Mindley

På nytt jobb

Mindley fortsätter att växa och stärker sitt team med Louise Ekeberg som ny rådgivare. Hon har mer än 25 års erfarenhet från event, konferenser och affärsresor – både i Sverige och internationellt – och kommer närmast från ledande roller inom flera etablerade byråer.

Evenemangsprofil leder framtidens Kungsbacka Arena

Evenemangsprofil leder framtidens Kungsbacka Arena

På nytt jobb

Hon har arbetat med några av Göteborgs största evenemang. Nu tar Julia Ryding Wikberg steget till Kungsbacka för att leda arbetet med den nya arenan – ett projekt som ska bli en kraftsamling för idrott, kultur och möten.

Strömma rekryterar ny Sverigechef – Charlotta Olsson tar över rodret

Strömma rekryterar ny Sverigechef – Charlotta Olsson tar över rodret

På nytt jobb

Med gedigen erfarenhet från hotell- och servicebranschen kliver Charlotta Olsson nu in som ny Sverigechef för Strömma Turism & Sjöfart. Hon siktar på att lyfta varumärket och skapa upplevelser som både lockar turister och engagerar lokalbefolkningen.

Gästskribenter

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Gästskribent

I denna krönika reflekterar Richard Farman och Niclas Rahm från LIWLIG Sverige över varför just mellanrummet är platsen där kreativitet, kultur och mening uppstår – och varför det är här framtidens vinnare kommer att formas.

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Expo

Mässorna drar äntligen igång igen efter en tids välbehövlig ledighet! Fysiska möten är som bekant både det dyraste men mest effektiva sättet att knyta nya affärskontakter och bygga relation. Och definitivt den roligaste, om du frågar mig! Men det finns fallgropar. Hur kan du vända dessa till att bli dina främsta framgångsfaktorer såsom utställare? Den här krönikan fokusera på mässan i skarpt läge, när vi möts face-to-face.

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

Gästskribent

Konferensen som en gång satte Austin på kartan har landat i Europa och levererar mer än bara buzzwords. LIWLIGs Niclas Rahm reste till SXSW London med en öppen fråga och kom hem med något ännu viktigare: en känsla.

Magnus Helgesson bygger inte bara bolag – han bygger människor

Magnus Helgesson bygger inte bara bolag – han bygger människor

Annons

Mindley Expert Spotlight: Magnus Helgesson om drivkraft, transformation och varför det viktiga inte är vad du gör – utan vem du blir.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Greatplacesinsweden.com