Solutrans är en stor transportbranschmässa, som arrangeras i Lyon i november vartannat år. För aktörer som Volvo Trucks är Solutrans en viktig mötesplats där man vill ha stor exponering.
När Volvo Trucks France inför både 2019 och 2021 års mässa skulle ta fram sitt monterkoncept valde man att ta hjälp av A+A, Space Production och Creative Technology, som sedan länge har ett framgångsrikt samarbete.
– Om vi får en bra brief från kunden och förtroendet att genomföra våra idéer, och sedan kan låta Space och CT realisera dessa – då blir arbetet både roligt och effektivt. Och framförallt blir resultatet bra, säger Mikaela Rustén, Creative Director på A+A.
Lasse Frisk, projektledare på Space Production, är inne på samma spår:
– De bästa resultaten kommer alltid tack vare ett lyckat lagarbete. A+A United är experter på kommunikation och på att ta fram en vision för hur de vill att en monter ska upplevas. Vi har stor erfarenhet på att omvandla visioner till konkreta lösningar som också tar hänsyn till mässans, organisatörens samt myndigheters regler och krav. När alla bidrar med sin expertis ökar sannolikheten för att slutresultatet blir riktigt bra.
Stora ytor för möten
– Volvo Trucks med expertis inom transportlösningar vill ju kommunicera hur de kan bidra till kundens affär. Då blir självklart Volvos lastbilar och dess egenskaper monterns huvudfokus, och måste lyftas fram på ett optimalt sätt. Men det måste också finnas gott om utrymme för det sociala mötet. Att ta fram ett monterkoncept där båda dessa delar kommer 100% till sin rätt, och med produkter som är runt 10 x 2,5 m, är så klart en utmaning, säger Mikaela Rustén.
Monterytan 2021 var något mindre än 2019 och i det här fallet blev en i princip kvadratisk yta på 800 kvm, ett stort projekt som krävde inte mindre än fyra trailers med material. Montern hade en visuell tvåvåningsstruktur som också användes för kommunikation i form av fem meter höga tygbilder
En utmaning för alla inblandade parter i det här fallet var en tight budget. Genom att använda en blandning av nyproducerat och tidigare utställningsmaterial samt en god kunskap om Volvos brand och kommunikation, så kunde teamet dock skapa en bra kostnadsbild.
– Det är alltid en utmaning att göra en premiummonter med tuff budget från beställaren. Rätt materialval och färger tillsammans med modern teknik och rätt ljussättning är jätteviktigt. Tappar du någon av dem så kommer det inte längre kännas som en premium Volvomonter, säger Mikaela Rustén.
– Det är också här som vår gemensamma expertis och erfarenhet kommer in. Vi har länge arbetat tillsammans med Space Production, vilket är en otrolig trygghet. Vi vet att de alltid är extremt noggranna, men vi vet också att vi kan utmana dem för att hitta de bästa lösningarna. Space Production har alltid inställningen att ingenting är omöjligt, och det är en av de saker jag uppskattar mest med dem.
Internationell installationspersonal
För att anpassa kostnadsbilden efter budgeten använde man personal från Space Productions tjeckiska partner för installation på plats.
– Även om vi har vår bas i Göteborg så är vi ett företag med hela världen som arena. Tack vare vår gedigna erfarenhet och vårt enorma nätverk har vi täta samarbeten med personal i stora delar av världen, säger Lasse Frisk på Space Production.
Han fortsätter:
– I den här typen av projekt kan vi skicka våra montörsledare från Sverige för att säkra kvalitet och att varumärket exponeras på rätt sätt, för att sedan komplettera med våra europeiska partners för installationer och montage. Det gör att vi sparar stora kostnader för kunden, men är också en tjänst för miljön då det innebär kortare resor.