eventeffect.se
Mia Stuhre, projektledare för Almedalsveckan 2021, Region Gotland.

Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Almedalen

Sedan 1968 har Almedalen varit en viktig demokratisk mötesplats för politiker, företag och organisationer som vill förmedla sina budskap. Förra året ställdes Almedalsveckan in för att i år äga rum i helt digital form. För Eventeffect berättar Mia Stuhre, ansvarig projektledare, om hur den kommer nå ut både till fler och leva längre. Hon ger också tips på hur du får ut mest av ditt digitala evenemang.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Destinationer
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Föreläsare
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • EVENTARENAN
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Radisson Hotel Group
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Runö Möten & Events
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • Lejondals slott
    • Mercell
    • 7A
    • Onemotion
    • Möten & Events 2020
    • Space Production
    • SES
    • Adapt
    • Golfbaren
    • Sture
    • Inadra
    • Meetapp
    • Mediemerah AB
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
    • Om Eventeffect
Skip to content
2021-04-08 | Annons | Native | Trippus

Dags att planera för höstens event – blir det ett hybridevent?

”Vi går mot bättre tider, tro mig, för det har tiderna själva bestämt!”

Trippus

Ja vi längtar nog alla till ett ”normaltillstånd”, vad nu det kan vara. För är det något vi kan vara säkra på är det att det som var normalt innan pandemin inte är det efter pandemin. Den här perioden har påskyndat digitaliseringen och detta har medfört att allt fler har upptäckt och vant sig vid nya lösningar. I vissa fall har dessa lösningar visat sig otroligt effektiva och bättre än hur man arbetade tidigare, i andra fall har de kompletterat befintliga lösningar och det finns säkert de som är rent temporära. 

Inom eventindustrin så har vi under en cirka ett år mer eller mindre enbart haft digitala event. Många har fått använda sig av nya digitala lösningar som de aldrig använt tidigare – med varierad framgång. Några har fungerat fantastiskt bra medan andra kanske snarare har ökat längtan till de fysiska eventens återkomst då de skapat en massa strul. 

Än så länge har de fysiska eventen dock lyst med sin frånvaro även om vi kommer närmare och närmare. Vi vet inte hur hösten kommer att se ut, men vi har en bild av vad våra kunder tror och planerar för då vi har frågat deltagarna på våra webinars. Hur ser marknaden då på kommande event? Ja, de svar vi fick såg ut så här:

Hur planerar ni era event inför Q2?

Hur planerar ni era event inför hösten?

Det är väldigt tydligt att marknaden planerar för Hybrideventets genombrott! Ingen planerar att ställa in utan kommer att planera för det bästa eventet någonsin. Att spekulera om när vi kan träffas fysiskt gör vi nog alla, men det är ju än så länge bara gissningar. Vad vi däremot kan göra är att planera för de event som ska ske i höst oavsett om de kommer att kunna genomföras fysiskt eller digitalt. 

Många har fått nya upplevelser genom de digitala eventen som de inte vill vara utan – även om det skulle vara möjligt att genomföra nästa event fysiskt. Arrangörer har nått en mycket större målgrupp och fler besökare med en större geografisk spridning vilket man givetvis inte vill släppa. Deltagare har uppskattat effektiviteten det medför att kunna deltaga digitalt. De slipper resa och kan tillgodogöra sig det de vill på väldigt kort tid. Men, samtidigt är vi många som vill träffas fysiskt igen! Hur kombinerar vi våra fysiska event med alla fördelar med det digitala? Gör som de allra flesta gör: Planera för ett hybridevent!

Förutom att vi på Trippus är övertygade om att det är framtidens ”normala” så kommer ett event som planeras utifrån en hybridlösning att kunna genomföras oberoende av läget i landet eller i världen. Vi kommer i bästa fall att kunna erbjuda kombinationen av fördelarna med de två typerna av event, samtidigt som vi säkrar att vi kan genomföra det helt digitalt om restriktionerna skulle kvarstå.

Det absolut viktigaste (förutom själva arrangemangen) är att använda en plattform där deltagarna kan mötas oavsett om de deltar fysiskt eller digitalt, där de kan uppleva så mycket som möjligt på ett likartat sätt och där de känner att de inte missar någonting beroende på hur de deltar. Man måste helt enkelt använda sig av en leverantör som tillgodose detta med EN lösning.

Efter att i snart 20 år ha hanterat de fysiska eventen har vi på Trippus under det senaste året skapat oss breda erfarenheter inom det digitala området och levererat digitala lösningar för mässor, utställningar, konferenser, årsmöten och stämmor vid mer än 100 tillfällen. Men en stark tro på att kombinationen kommer att bli lösningen på våra kunders behov har vi under den senaste perioden lagt mycket kraft på att skapa lösningar för detta. Nu har vi tagit fram tjänster för att höstens och framtidens event ska kunna ske fysiskt och digitalt vid samma tillfälle. Är det dags för er att planera för detta? Troligen! 

Vill ni veta mer är ni välkomna på vårt webinar om Hybridevent den 15 april klockan 10.00. Där ska vi försöka svara på följande frågor:

  • Hur kombinerar vi bäst fördelarna med fysiska och digitala event?
  • Hur hanterar vi deltagare som deltar fysiskt respektive digitalt?
  • Hur skapar vi interaktion när vi har vissa deltagare på plats och andra på distans?

Anmäl dig på trippus.net/hybridevent15apr eller kontakta oss på sales@trippus.com. Framtidens ”normala” är hybriden!

VI HJÄLPER DIG SKAPA SMIDIGA EVENT

Är det dags för ett nytt event? Vill du få bättre struktur på planeringen?

Nå dina besökare och låt dem få reda på att du har något speciellt på gång. Trippus är ett komplett verktyg för att hantera event, konferenser, möten och kurser. Genom smidig administration får du full kontroll och skapar engagemang – före, under och efter dina tillställningar. Från snyggt utformad inbjudan, anmälan och eventhemsida till mobil på plats-information och interaktion.

Följ oss på sociala medier!

Facebook | LinkedIn | Instagram

Kontakta oss!

info@trippus.com
010 888 55 20
www.trippus.com

Aktuella erbjudande från mötesanläggningar

skarmavbild 2020 08 20 kl. 15.21.56

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Marknadskoordinator Klövern Stockholm Norra
  • Handläggare/ansvarig möteslogistik
  • Creative Meetings söker eventprojektledare
  • Kommunikatör med ansvar för konferenser och event
  • Event Coordinator for Impact Week

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Konferens

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Eventbyrå

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för den interna kulturen?

Sommar studio

Onemotion släpper koncept för digitala sommaravslutningar

Eventbyrå

Efter succén med paketerade digitala julfester släpper Onemotion nu den digitala sommarfesten, ett kostnadseffektivt sätt att avsluta första halvåret för personal eller kunder i ett somrigt format fyllt med sommarkänsla, information och sociala aktiviteter.

Ann Jacobsson

Otomteblossiga upplevelser för Årets byrå

Eventbyrå

Heja! fortsätter att leverera otomteblossiga upplevelser, ett ord som beskriver insatser som ger önskad effekt och sprakar över lång tid. Efter ha varit nominerade flera gånger tog de i år hem vinsten som Årets event & brand experience 6-25 Mkr.

Mest läst

Anna Klarheden 7A

Almedalen: Nu skippas kravet på att sända och producera från Gotland

Ledningen för Almedalsveckan i Visby har nu justerat förutsättningarna för deltagandet i den digitala veckan, och tillåter nu att sändningarna sker från valfri plats. Vi på Eventeffect kontaktade i veckan några eventföretag och frågade om hur de förbereder sig för årets digitala Almedalsvecka.
Sommar studio

Onemotion släpper koncept för digitala sommaravslutningar

Efter succén med paketerade digitala julfester släpper Onemotion nu den digitala sommarfesten, ett kostnadseffektivt sätt att avsluta första halvåret för personal eller kunder i ett somrigt format fyllt med sommarkänsla, information och sociala aktiviteter.
Mia Stuhre, projektledare för Almedalsveckan 2021, Region Gotland.

Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Sedan 1968 har Almedalen varit en viktig demokratisk mötesplats för politiker, företag och organisationer som vill förmedla sina budskap. Förra året ställdes Almedalsveckan in för att i år äga rum i helt digital form. För Eventeffect berättar Mia Stuhre, ansvarig projektledare, om hur den kommer nå ut både till fler och leva längre. Hon ger också tips på hur du ...
lista: 15 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 31 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.
Konferens

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för ...

Branschfolk

Mi Ridell om digitala möten

Mi Ridell: Teknik inte nog för att hålla framgångsrika digitala möten

Branschfolk

Planera och skapa goda förutsättningar för mötet, se till att du syns ordentligt och arbeta aktivt för att få mötesdeltagarna att bli delaktiga – det är några av Mi Ridells experttips till dig som vill bli bättre på digitala möten.

Ann-Christin Edling Jönsson

Ann-Christin Edling Jönsson är Svenska Mötens nya ordförande

Branschfolk

Under Svenska Mötens föreningsstämma den 23 oktober valdes Ann-Christin Edling Jönsson till ny styrelseordförande. Dessutom valdes Tomas Lindqvist från Högbo Brukshotell, Carin Sjöberg från Stockholm City Conference Centre och Claes Västerteg från Två Skyttlar, in som nya ledamöter i Svenska Mötens styrelse.

sa hanterar du coronasituationen

6 case: Så hanterar mötesbranschen covid-19

Branschfolk

Nya arbetsvillkor kräver nya strategier. Läs om hur mötesindustrin har ställt om sina verksamheter för att hantera coronasituationen.

klaus carlander bild

MySpeaker fortsätter växa

Branschfolk

Nu växer MySpeakers med ytterligare en senior rekrytering, under oktober börjar Klaus Carlander på bolaget. Vi ställer några snabba frågor till honom här.

key dolk

”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”

Branschfolk

Bergendal är Sveriges första CovidClean-certifierade konferensanläggning. Key Dolk som är vd på mötesanläggningen berätta vilka åtgärder de har tagit för att tilldelas certifieringen.

talarbyrå

Tunga namn bakom ny talarbyrå

Branschfolk

Sedan mars månad har den nya talarbyrån MySpeaker funnits i Sverige. Byrån, som är marknadsledande i Finland, ska nu ta Sverige med storm. 

Folk i karriären

Ewa Woldenius

Sara Törn och Ewa Woldenius nya chefer på konserthuset

På nytt jobb

Nu är det klart! Sara Törn axlar rollen som produktionschef och Ewa Woldenius blir ny marknads- och försäljningschef på Vara Konserthus. Varken Ewa eller Sara är nya ansikten för konserthuset eftersom de under det senaste året har haft rollerna som tillförordnad marknads- respektive produktionschef.

Emelina Lindberg

Ny Sälj- och Marknadschef till RestaurangAssistans

På nytt jobb

Emelina Lindberg-Filippopoulou är RestaurangAssistans nya Sälj- och Marknadschef. Emelina har en bred bakgrund inom besöksnäringen och mötesindustrin och kommer senast från Parks and Resorts.

Sofia Eklund

Ny strategisk projektledare på Onemotion IMC

På nytt jobb

Kommunikationsbyrån Onemotion IMC fortsätter växa, anställer ytterligare en Senior projektledare och utökar därmed eventteamet ytterligare.

Gästskribenter

Konferens

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Eventbyrå

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för den interna kulturen?

Vilken solbränna vill du ha?

Gästskribent

I denna krönika skriver Antoni Lacinai om vad bokare och föreläsare bör ha klart för sig innan de går in i ett samarbete.

Framtidens mässor

Hur kommer framtidens mässor se ut? Kommer det finnas behov för fysiska mässmontrar? Och hur kommer de fungera?

Expo

Det här är frågor som många av kunderna ställer till företaget Adapt just nu, här bjuder Viking Grandin från Adapt på sina spaningar om framtidens mässor. – Mässarrangörerna funderar på om det finns en framtid i att fortsätta arrangera mässor efter pandemin. Och utställarna försöker planera hur deras eventuella mässdeltagande skall se för att kunna attrahera monterbesökare. Den stora frågan är naturligtvis om den fysiska mötesplatsen fortfarande behövs. Kommer man som mässarrangör kunna attrahera tillräckligt många utställare och besökare? Vad tror du?

Jorgen

Distribuerade upplevelser kan vara besöksnäringens framtid

Gästskribent

Mest troligt är det en helt ny värld som väntar oss alla efter pandemin. För besöksnäringen och upplevelseindustrin kommer det bli extra tydligt. Men en kris innebär i regel lika mycket möjligheter som utmaningar. Många har redan visat stort prov på kreativitet och fått kvitto på att det lönar sig. För den som kan och orkar ställa om väntar en ljus framtid. Distribuerade upplevelser som konsumeras i människors hem, på arbetsplatser, eller på restauranger och barer som blir publika vardagsrum. Det är bara några av alla möjligheter som väntar.

Jorgen

Några hundra på plats och tusentals på distans under framtida event

Gästskribent

När event och möten digitaliserats i expressfart ritar det om kartan för alla som arrangerar eller arbetar med event och möten. Att kunna delta på distans, gärna som grupp, blir ett hygienkrav. Event och möten kommer också arrangeras parallellt på olika platser, uppkopplade mot varandra, och några bli tittfria. Det är exempel på saker vi mest troligt får uppleva under de kommande åren.

Jorgen

Små event får större budget när det lilla blir det nya stora

Gästskribent

Efter pandemin har många fått en ny syn på vad jobbet är, när och var man gör det. Det innebär slutet för nio-till-fem-samhället. Det lilla blir det nya stora och man kommer lägga mer pengar på mindre möten och event. Ute blir det nya inne och det man ska åstadkomma kommer styra valet av plats i större omfattning. Det är några av event- och mötestrenderna för 2021 och framåt.

Per Furumo

Retorikexpertern Per Furumo: Därför ska du inte mjuta i stora möten

Gästskribent

Här skriver Per Furumo konsult i talarträning och retorik om hur du blir av med den digitala trubbigheten och stumheten i digitala möten.

kronika av tommy brotte

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Gästskribent

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

Per Furumo

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

Gästskribent

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

vinnare anbud

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

Gästskribent

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

Per Furumo

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Gästskribent

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

fredrik bauer1 768x512 2

Vill vi verkligen ha tillbaka våra fysiska möten?

Gästskribent

Digitala möten har blivit det nya normala och de flesta har insett att det funkar riktigt bra. I en ny gästkrönika som blickar framåt reflekterar Fredrik Bauer över om någon ens vill ha tillbaka alla fysiska möten…

Hur påverkar vi vår planet? Tekniska tar oss till platserna vi sällan ser men som vi alla bär ansvar för.

Annons

Trias, Jura och Krita är några av de geologiska epoker som de flesta känner till. Men sedan ett par hundra år tillbaka är det människan som står för de största förändringarna av vår planet. Denna nya epok föreslås få namnet Antropocen, människans tidsålder. Vi har aldrig haft det bättre, men samtidigt stå vi inför stora globala utmaningar. Tekniken har tagit oss dit vi är idag, men det är också nya innovationer som är den viktigaste pusselbiten för att hitta lösningarna.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff