Styrelsen för Visit Dalarna har genom en rekryteringsprocess sökt en affärsdriven och kommunikativ ledare med erfarenhet från strategisk marknadsföring. Så lyder motiveringen från styrelseordförande Åsa Granat, som säger att det “känns riktigt bra att Johanna nu kliver in och leder bolaget framåt i det omfattande förändringsarbete som är påbörjat.”
Johanna Hemming kommer närmast från rollen som marknads- och kommunikationschef för Sveriges Olympiska Kommitté (SOK), där hon ansvarat för såväl extern och intern kommunikation som varumärkesstrategi, intäktsdrivande samarbeten och samhällsfrågor – nationellt som internationellt.
Dessförinnan har hon bland annat arbetat med att bygga upp Svenska Hockeyligan (SHL) och har lång erfarenhet från både idéburen sektor och näringsliv inom upplevelser, partnerskap och varumärkesutveckling.
Rötterna har hon i Dalarna – ursprungligen från Ludvika och Falun – och återvänder nu för att leda bolaget hemifrån. “Det är ett drömuppdrag att leda Visit Dalarna – att få förmånen att arbeta med att öka intresset och synligheten för Dalarna som besöksmål, och att få vara med och leda omställningsresan mot att vara den samlande kraften för hela Dalarnas besöksnäring,” säger Hemming i pressmeddelandet.
Hon tillträder alltså officiellt 1 mars 2026, och fram till dess fortsätter Åsa Granat som tf vd.
Visit Dalarna har ett tydligt uppdrag: att utveckla, marknadsföra och sälja besöksregionen Dalarna – både inom Sverige och utomlands. Organisationen ägs av Dalarnas 15 kommuner via Utveckling i Dalarna Holding AB och verkar i nära samverkan med besöksnäringsföretag.
Besöksnäringen i Dalarna beskrivs som en viktig basnäring med en omsättning på upp till cirka 12 miljarder kronor.
För Hemming väntar nu både stora möjligheter och ansvarsfullt uppdrag: att ta Dalarna från stark nationell plats till ännu större internationellt erkännande, och att göra det som helårsdestination – som bjuder på både vinter-, sommar- och flerårsupplevelser. Hon har en nyckelroll i att fördjupa samarbetet mellan näringsliv, kommuner, region och andra aktörer inom besöksnäringen.
Johanna Hemming




