eventeffect.se
Välkommen till Mötesbaren den 8 juni på SPACE takterrass

Välkommen till Mötesbaren den 8 juni på SPACE takterrass

Hallå där...

Den sista Mötesbaren för säsongen hålls på digitala kulturcentret Space i Stockholm. Anmäl dig redan i dag för att säkra din plats på minglet och till en förhandsvisning av lokalerna.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Destinationer
    • Skellefteå
    • Helsingborg
    • Bohuslän
    • Dalsland
    • Västergötland
    • Västsverige
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • PARTNERS
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • SES
    • Golfbaren
    • Sture
    • Primetec
    • Delegia
    • DIVISION Group Sweden
    • Videoforce
    • Twenty Studios
    • Homage
    • Robot event
    • Pophouse
    • Blackbox Videoproduktion
    • Invajo
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content
2020-05-25 | Annons | Delegia

Möten behövs! Ställ inte in – ställ om!

”I dessa tider” kan vi inte arrangera fysiska möten, så vi arrangerar digitala möten ”under tiden”. Förutom att vi inte vet hur lång tiden är tills fysiska möten kan arrangeras igen, kommer dock inte heller mötesvärlden att se ut som den gjorde innan pandemin. Den digitala möteseran är inne!

Möten behövs! Ställ inte in – ställ om!

Detta är egentligen något positivt, för i bakgrunden finns ju behovet både av ökad effektivitet och av att minska resandet av klimatskäl. När vi inte kan mötas fysiskt, tvingas vi nu snabbt vänja oss vid att arbeta och mötas på distans, tvingas lära oss vad som då fungerar bra och mindre bra. Då upptäcker vi att mycket tid kan sparas samtidigt som vi uppnår nästan samma nytta med digitala möten som fysiska – ibland till och med större nytta. Och börjar agera efter det.

Det finns många skillnader mellan fysiska och digitala möten, men mötesarrangörers grundläggande behov är i stora drag ändå desamma (se tidigare artikel). Det är därför viktigt att man bygger den nya möteskulturen såväl på den långa erfarenhet som finns av fysiska möten som vad de nya digitala verktygen kan erbjuda. Samt att våra administrativa verktyg kan hantera detta.

Planera och parera

På kort sikt behöver man kunna planera och parera. Planera för de fysiska möten man fortfarande vill hålla, men också för att man kan behöva parera en fortsatt nedstängning med att då snabbt kunna flytta mötet till någon digital mötesform. Rent digitalt möte, hybridmöte (digital uppkoppling mot en fysisk plats) eller multisite-möte (digital uppkoppling mellan och mot flera geografiskt spridda möteslokaler). Den grundläggande event-administrationen bör vara densamma även om formaten är olika, så att man både kan agera snabbt och inte behöver göra onödigt dubbeljobb. 

Flexibilitet och Säkerhet är två avgörande egenskaper för att ett mötesadministrativt system ska vara väl förberett att fungera såväl i den framtida miljö vi idag börjar skönja som på kort sikt för planering med möjlighet till snabb parering.

Flexibilitet 

Dagens och framtidens mötessystem behöver:

  • nå potentiella deltagare på många olika sätt (mail, sms, sociala medier …)
  • hantera olika mötestyper, allt från kursprogram med många små möten till digitala årsstämmor och stora fysiska event med tiotusentals deltagare,
  • fungera med olika mötesformer: fysiska, digitala, hybrid, multi-site
  • kunna integreras mot olika externa verktyg 
  • ha flexibla anpassningsmöjligheter som arrangören själv styr över
  • erbjuda möjlighet till skräddarsydda anpassningar när det behövs. 

Inte minst är den sista punkten viktig i ett snabbt föränderligt landskap där man behöver finna nya mötesformat. Vi på Delegia är bra på detta. Några exempel på anpassningar av systemet som vi gjort för våra kunder:

  • Utbildningskatalog automatuppdaterad på hemsida
  • Närvaroregistrering och -rapportering för volontärorganisation
  • Bordsplacering i Stockholms Konserthus – över 1000 besökare med 6 olika persontyper
  • Blixtsnabb anpassning för viktiga aktiviteter under Corona-restriktioner
  • Integrationer mot affärs- och CRM-system
Möten behövs! Ställ inte in – ställ om!
Säkerhet

”Ryssland har avsikt och förmåga att försvaga Sveriges handlingskraft”, skriver Säpo i den årliga rapporten om hotbilden mot Sverige som presenterades den 26 mars. Bara några dagar innan varnade försvarsminister Peter Hultgren för desinformation från Azerbajdzjan, Ryssland och Kina. 

Det handlar främst om hackning, virusattacker och falsk information. Vidden av problemet blir uppenbar när svenska företrädare går så långt som att peka ut enskilda länder. 

Arrangörer av större evenemang och mötesplatser behöver generellt sett öka vaksamheten. Sårbarheten ökar också när vi i ökande utsträckning går över till digitala möten eller involverar digitala element i våra fysiska arrangemang 

Flera av Delegias byråkunder arbetar med högt säkerhetsklassade evenemang. Stora offentliga aktörer, företag och organisationer ställer också allt högre krav på att inga obehöriga kan sabotera evenemangen, komma åt konfidentiell information, eller påverka med falsk information.

Alla systemleverantörer har ju fått anpassa sig till GDPR, men säkerheten är viktig på ett djupare plan än bara enskildas rätt till sin egen information. Arrangerar man stora möten eller längre serier av möten bör man analysera säkerhetsriskerna. Särskilt om man hanterar frågor som det kan finnas intresse för andra att få kunskap om. Eller att påverka för att sprida oro och förvirring. Kanske till och med att utöva utpressning mot deltagare som fångats i ett informellt digitalt möte med uttalanden som rycks lösa från sitt sammanhang. Om den analys man gör visar upp en hotbild, är det viktigt att gräva djupare och också att undersöka vilka alternativ som finns.

Det finns ingen anledning att hålla en onödigt hög säkerhetsnivå, men det är viktigt att ha tillräckligt god underbyggnad, inte minst för system som liksom Delegia täcker hela möteskedjan. 

Kontakta oss!

Du är hjärtligt välkommen att kontakta oss på Delegia om du har ett behov av ett flexibelt och säkert administrativt systemstöd eller hjälp i denna volatila tid. Eller kanske vill diskutera din nuvarande situation.

Christer Persson, VD
christer.persson@delegia.se
web.delegia.se

 

Johanna Bengtsson Johanna@eventeffect.se

Läs mer:

Unity koncept & event utvecklar Eckes Granini’s mässkoncept för de största mässorna i livsmedelsbranschen

Unity koncept & event utvecklar Eckes Granini’s mässkoncept för de största mässorna i livsmedelsbranschen

Eckes Granini Sverige AB är marknadsledare på den svenska juicemarknaden med flera stora varumärken så som Brämhults och God Morgon i sin portfölj. Företaget vänder sig både dagligvaruhandeln samt hotell och restaurang, där de nu tagit fram ett nytt koncept för deras närvaro på de största branchmässorna. Till sin hjälp har de valt Unity koncept & event. Först ut vara Gastro Nord på Stockholmsmässan som nu följs upp med Fastfood,, Café och Restaurang på Kistamässan.

Profile Agency lanserar ny digital plattform

Tips! | 20 föreläsare för dig som vill utveckla dina medarbetare i självledarskap

Självledarskap är något som alla borde investera i. Bokningsservicen Bookys Charlotte Dunhoff har här listat 20 föreläsare inom ämnet självledarskap.

Inbjudan till Webinar om framgångsrik kundbearbetning

Inbjudan till webinar om framgångsrik kundbearbetning

Drar du dig för att ta ”unconfortable actions” och gärna gör som du alltid gjort och sen undrar varför du får samma resultat som du alltid fått? Om du känner igen dig så är detta kostnadsfria webinar definitivt något för dig!

delegia logga

Delegia AB är en ledande leverantör av digitala bokningssystem och IT-lösningar för mötesarrangörer. Våra kunders fokus är höga krav på säkerhet, stabilitet och en välgenomtänkt resa för mötesdeltagaren från registrering till genomförande och uppföljning.

MÅNGA ANVÄNDARE
Systemet används världen över, och håller i dagsläget ordning på över 700,000 deltagare i samband med olika kongresser, konferenser, mässor, kurser, möten och events. Bland kunderna märks ett antal ledande byråer med breda behov (exempelvis CWTs nordiska verksamheter), offentliga aktörer som Almi, företag som Volvo, ideella organisationer som Stadsmissionen samt branschorganisationer. Under åren har vi även hanterat större evenemang som Volvo Ocean Race, EU-toppmötet i Göteborg och Norshipping.

FUNKTIONER FÖR FRAMGÅNGSRIKA MÖTEN
På Delegia brinner vi för bra registreringslösningar. Vi har dessutom utvecklat mängder med smarta lösningar och funktioner som enkelt går att lägga till i systemet vid behov. På så sätt kan du skräddarsy bokningssystemet så att det passar dina behov och ditt evenemang på bästa sätt.

KONTAKT

Ulf Aspestedt
+46 (0)709 297712
ulf.aspestedt@delegia.se

Generella förfrågningar
+46 (0)8 447 12 80
marknad@delegia.se

 

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Hummingbird söker en Project Manager
  • Hummingbird söker en Project Coordinator
  • Account Manager till Koncept & Event
  • Informationsteknik söker två projektledare inom event till kontoret i Malmö
  • Informationsteknik söker eventtekniker till våra kontor i Stockholm och Malmö!

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Calle Francke

Calle Francke om nycklarna bakom Homages starka tillväxtresa

Eventbyrå

Han har jobbat inom upplevelseindustrin under hela sitt yrkesliv och samlat på sig en rad värdefulla insikter genom åren. Här berättar Calle Francke, medgrundare och partner, om nycklarna bakom Homages starka tillväxtresa och vad som driver honom framåt.

Liwlig Group öppnar filial i New York

Liwlig Group öppnar filial i New York

Aktuellt från Eventbyråer

Liwlig Group, som i Sverige representeras av Eventyr Nine Yards, har i dagarna slagit upp dörrarna till sitt kontor på Manhattan i New York. Verksamheten leds av entreprenören Janne Hakkarainen med ett långt förflutet på den finska Liwlig-byrån Tapaus.

Prisregn för event & kommunikationsbyrån BANG

Prisregn för event och kommunikationsbyrån Bang

Eventbyrå

Senaste veckorna har varit fyllda av vinster för event & kommunikationsbyrån BANG. Byrån har tagit hem både både Guldägg och Gyllene Hjul, vi slog en signal till grundaren Patrick Walldén.

Mest läst

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.
Lista: Svenska motorbanor

Lista: Svenska motorbanor

Vi listar här motorbanor i Sverige där du kan genomföra företagsevent och andra upplevelser som Race Taxi, provkörning av superbilar, hyr en hel bana till din kickoff, konferens eller ditt kundevent. Listan innehåller 18 riktiga racerbanor och ett tiotal mindre banor.
Bildspecial: Minglarna från Mötesbaren på xxxxx

Bildspecial: Minglarna från Mötesbaren på Filiadelfia Convention Center

Under torsdagskvällen samlades hundratalet mötesproffs för att mingla och kolla in Stockholms nya hybridarena Filiadelfia Convention Center. Se mingelbilderna här.
Lista: 9 heta festfixare och bolagen de verkar inom

Lista: 9 heta festfixare och bolagen de verkar inom

Eventeffect listar nio personer som är aktiva festfixare i Sverige. Läs mer om personerna här.
Calle Francke

Calle Francke om nycklarna bakom Homages starka tillväxtresa

Han har jobbat inom upplevelseindustrin under hela sitt yrkesliv och samlat på sig en rad värdefulla insikter genom åren. Här berättar Calle Francke, medgrundare och partner, om nycklarna bakom Homages starka tillväxtresa och vad som driver honom framåt.

Branschfolk

”En gång kom ambulansen två gånger inom en timme, så det är inte bara snittar och bubbel.”

”En gång kom ambulansen två gånger inom en timme, så det är inte bara snittar och bubbel.”

Branschfolk

Influencers, bloggare, stjärnor och artister minglar på hans utlagda röda mattor och plåtas framför backdrops med kända varumärken. Eventeffect får en inblick behind-the-scenes hos festfixaren Alexander Erwik.

Lista: 9 heta festfixare och bolagen de verkar inom

Lista: 9 heta festfixare och bolagen de verkar inom

Branschfolk

Eventeffect listar nio personer som är aktiva festfixare i Sverige. Läs mer om personerna här.

Emma Silén Djerf: “Du kan lära dig det mesta bara du har driv och rätt mindset”

Emma Silén Djerf: “Du kan lära dig det mesta bara du har driv och rätt mindset”

Branschfolk

Redan innan examen har Emma Silén Djerf landat ett toppjobb. Här berättar hon om sin praktik på Homage och ambitionerna framåt.

Finalisterna utsedda till Årets Eventskåning 2021

Finalisterna utsedda till Årets Eventskåning 2021

Branschfolk

Vallåkraträffen, Areco Malmö Padel Open, Helsingborg Pride och Nöjesteatern är de fyra finalister som har chans att ta hem titeln Årets Eventskåning 2021. Dessutom delas pris ut för Årets Volontär när Event in Skåne för tionde året i rad hyllar de skånska eventhjältarna.

Jespers bästa tips för en lyckad kickoff

Jespers bästa tips för en lyckad kickoff

Branschfolk

Eventeffect satte sig ner och tog ett snack med Jesper Owe, medgrundare och Creative director på Memento Event som arbetat med event i snart 20 år, om de bästa tipsen för en lyckad kickoff.

Skellefteå skördar frukten av ett långtgående arbete

Skellefteå skördar frukten av ett långtgående arbete

Branschfolk

Skellefteå ska investera drygt 75 miljarder fram till 2030. Staden växer, antalet inflyttade behöver dubblas och deras evenemang drar långväga gäster. I tio år har de jobbat med att stärka varumärket och innan coronapandemin omsatte Skellefteås besöksnäring näst mest i Swedish Lappland.

Folk i karriären

Maria Skarve

Hon blir ny marknadchef på Svenska Möten

På nytt jobb

Nu är det klart att Maria Skarve blir ny Marknads- och Kommunikationschef på Svenska Möten.

Chatarina Eriksson blir ny vd för Visit Dalarna

Chatarina Eriksson blir ny vd för Visit Dalarna

På nytt jobb

Nu är det klart att Chatarina Eriksson från och med den 28 oktober blir ny vd för destinationsbolaget Visit Dalarna.

Hélène Kugelberg tar över som vd för Årets Kock

Hélène Kugelberg tar över som vd för Årets Kock

På nytt jobb

Styrelsen för Årets Kock har utsett Hélène Kugelberg till ny vd. Hélène har 20 års erfarenhet av hotell-, restaurang- och spabranschen som finanschef, vd och koncernchef på bland annat Sturebadet. De senaste åren har Hélène arbetat som konsult och investerare i ett antal bolag inom tech och hospitality. Helene tar över efter Andreas Stenberg som slutar efter årets final av Årets Kock i september.

Gästskribenter

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Är din konferensanläggning redo för ett nytt liv efter pandemin?

Gästskribent

Fler evenemang blir digitala efter en stundande tsunami av fysiska sammankomster. Det leder till att de fysiska evenemangens roll helt kommer att skrivas om och få anläggningar är beredda på den omställning som krävs. Det spår evenemangsproducenten Tommy Brotte.

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Gästskribent

Det är både i det stora och det lilla som ett företags värderingar och dess arbete för inkludering syns, till och med i en inbjudan till både festen och konferensen!

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Gästskribent

Det är december. Månaden med blinkande julbelysning, lussebak och glöggmingel. Men förutom det stundande julfirandet kan vi också vänta oss en rad varianter av årskrönikor. Men kanske är det dags för ett nytt perspektiv i år, enligt Eventyrs social media manager Sally Jönsson.

Föreläsare

Åtta tips och lite till för ett lyckat hybridmöte

Gästskribent

Plötsligt är vi på en ny plats. Det gamla normala (fysiska möten) återvänder, det nya normala (digitala möten) fortsätter att ta stor plats. Och nu kommer sammansmältningen mellan dessa två, hybridmötet. Ett antal medarbetare ses fysiskt tillsammans med ett antal medarbetare som deltar via länk. Det medför nya utmaningar. För hur ska vi få alla att delta på liknande villkor? Hur ska vi säkra engagemang och involvering hos samtliga deltagare?

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Gästskribent

Kunskapskrönika från Mats Bäcklund och Tommy Brotte, där de förklarar vad är ett hubevenemang och beskriver hur dessa evenenemang skapar samma förutsättningar för alla deltagare.

“Visst blixtrade det till några gånger eftersom moderatorn var hyfsad och ställde några engagerande frågor”

Retorikexperten om hur du lyckas med dina möten i det gamla normala

Gästskribent

I denna krönika bjuder Per Furumo på sina tankar och tips som ger dig framgång i möten.

Antoni Lacinai

Framtidens hybridmöten är digitala

Gästskribent

I denna krönika skriver Eventeffects gästskribent Antoni Lacinai om utmaningarna med hybridmöten.

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Gästskribent

Ett intressant fenomen i vår bransch är dom stora skiftningar i vokabulärer som används. Under fliken språkkunskaper på min LinkedIn står det angivet; svenska, engelska och… byrå-lingo.

Fredrik Göransson: 10.000 digitala event senare

Fredrik Göransson: 10.000 digitala event senare

Gästskribent

Ja, så kan det kännas om man räknar med alla Teamsmöten. Men det är inte ett digitalt event utan en plattform och format som lämpar sig ypperligt för projektmöten.

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Eventbranschen gräver sin egen grav om man inte tar utmaningarna med hybridevenemang på allvar

Gästskribent

Nästan alla i eventbranschen förutspår att hybridevenemang blir nästa stora trend. Jag kan vittna om att det går utmärkt att producera roliga, engagerande och effektiva hybridevenemang. Däremot är det alldeles för många som gravt underskattar utmaningarna med att göra evenemang som på riktigt skapar värde för alla, oavsett om de deltar fysiskt på plats eller på distans.

Johan Strand: ”Vi är ingen loppmarknad!”

Johan Strand: ”Vi är ingen loppmarknad!”

Gästskribent

Johan Strand är ny krönikör på Eventeffect, en kreativ idéspruta som med sin gedigna erfarenhet kommer att bjuda på reflektioner och insikter från mäss- och eventbranschens alla format. I denna krönika belyser han vikten av att branschens aktörer gemensamt lyfter blicken inför återstarten av mässor inför 2022.

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Gästskribent

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för den interna kulturen?

Experten: Så bygger du lönsamhet efter krisen

Experten: Så bygger du lönsamhet efter krisen

Annons

Pandemin har satt nya krav på företag och medarbetare. Här berättar experten hur du skapar rätt känsla på jobbet – och bygger lönsamhet.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff